• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
4

ماجرای قاچاق پیاز به عراق/ پیاز در تهران 20 هزار تومان

  • کد خبر : 32922
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
ماجرای قاچاق پیاز به عراق/ پیاز در تهران 20 هزار تومان

دلو: پس از توقف صادرات پیاز برای کنترل بازار آن، خبرهایی از قاچاق این محصول به عراق به گوش می رسد. گمرک ایران از کشف یک محموله پیاز قاچاق به بهانه صادرات پرتقال خبر داد.

اخبار اقتصادی، اواخر اردیبهشت 1402 که صادرات پیاز آزاد شد، بازار داخلی پر از پیاز بود. اما عدم مدیریت صادرات مثل همیشه بازار داخلی را در کمتر از 6 ماه مختل کرد. با رشد بی رویه صادرات، ذخایر عرضه در بازار داخلی به اتمام رسید و در اواسط پاییز قیمت پیاز افزایش یافت و در آذرماه به شدت افزایش یافت. قیمت پیاز در بازار از کیلویی 8 تا 12 هزار تومان به کیلویی 34 هزار تومان و در برخی مناطق به کیلویی 40 هزار تومان رسید. ب

رای به جلوگیری از رشد فزاینده پیاز باز هم سیاست اشتباه سال های گذشته بود. صادرات پیاز برای کاهش قیمت ممنوع شد. 15 روز است که قیمت تقریبا کاهش یافته و اکنون قیمت هر کیلو پیاز در بازار 18 هزار و 900 تومان و در میوه فروشی های شهر بین 20 تا 25 هزار تومان است.

از سوی دیگر ایران در این زمان بازار صادرات پیاز خود را به کشورهای دیگر واگذار کرد. به گفته ذبیح الله اعظمی ساردوی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، عراق در این زمان پس از اعمال تعرفه بر صادرات پیاز ایرانی و افزایش هزینه آن برای تامین نیازهای خود به کشورهایی مانند اردن، مصر، سوریه و آنها به ترکیه رفتند.

اما جدا از این که ایران بازار خود را از دست داد. قاچاقچیان پیاز را غیررسمی به عراق می آوردند. زیرا هیچ صادرکننده ای حاضر به صادرات پیاز با تعرفه 100 درصدی نیست. از طرفی سود قاچاقچیان از حمل پیاز به عراق 100 درصد است. البته اگر دستگیر نشوند.

اخیرا محموله پیاز قاچاق که قرار بود به صورت غیرقانونی عازم عراق شود، کشف و ضبط شد. شهاب محمدی رئیس گمرک سومار از معضل قاچاق پیاز خبر داد. به گفته محمدی، ماموران گمرک استان کرمانشاه در پایانه مرزی سومار یک محموله پیاز را که به شکل پرتقال به صورت قاچاق به عراق منتقل شده بود، کشف و ضبط کردند.

به گزارش ایرنا، حجم این محموله را پنج تن پیاز اعلام کرد. به گفته محمدی، روزانه بیش از 250 کامیون انواع محصولات صادراتی از جمله میلگرد، ایزوگام، کاشی و سرامیک، لبنیات و خشکبار از گذرگاه سومار به عراق صادر می شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32922

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.