به گزارش اخبار اقتصادی، اکنون با انتشار اخباری که نشان می دهد مسیر دیپلماسی احتمالا در حال فعال شدن است، بلومبرگ در گزارشی به میزان ذخایر نفت شناور ایران در شناورهای روی دریا اشاره کرد و اعلام کرد که اگرچه ایران همچنان بزرگترین است. سهمی از ذخایر دارد، اما بخش قابل توجهی از این ذخایر فروخته شده است و می تواند جریان عرضه نفت را در کنار کاهش عرضه ذخایر استراتژیک در آینده کاهش دهد.

آزادسازی میلیون ها بشکه از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا و موارد مشابه در اروپا، ژاپن و کره جنوبی بازار نفت جلب توجه کرده است، اما نکته و بخش دیگری وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه کرده است، اما مهم است. نکته اینجاست که میزان نفت خام ذخیره شده در ذخایر شناور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. جریان آزاد شده از این ذخایر به مازاد عرضه نفت در شش ماه گذشته کمک کرد و طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تانکرهایی که به عنوان مخازن ذخیره موقت مورد استفاده قرار می‌گرفتند تا پایان سال 2022 حدود 79.5 میلیون بشکه نفت ذخیره کرده بودند. این تقریباً 40 است. درصد کمتر از سال قبل

بر اساس گزارش بلومبرگ، جریان نفت از این مخازن به طور متوسط ​​100 هزار بشکه نفت در روز است، اما طی سال 2022، آزادسازی ذخایر نفتی از این ذخایر اضطراری به طور متوسط ​​به 850 هزار بشکه نفت در روز رسید.

یکی از دلایل توزیع ذخیره سازی شناورها بر روی آب، پایان دوره تجاری است که از سال 2020 آغاز شده است. در آن زمان که تقاضای جهانی نفت به دلیل همه گیری کرونا کاهش یافت، تجار نفت خام را در کشتی ها ذخیره می کردند. روی دریا و از شکل نمودارها و منحنی های نفت شروع به داد و ستد و کسب سود کردند. در پایان قرارداد حمل و نقل، سهام پنهان شناور روی آب فروخته می شود.

به نظر می رسد این جریان در ژانویه از منبع کلیدی دیگری از سال 2022 ادامه داشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ایران ذخایر نفت خام و میعانات گازی خود را که نوعی نفت سبک برای تولید پلاستیک است، فروخته است. به دلیل تحریم ها و تقاضای ضعیف جهانی نفت، ایران مجبور شد در سال های 2020 و 2021 میلیون ها بشکه نفت را در مخازن شناور روی آب ذخیره کند.

بیشترین میزان ذخایر نفت شناور ایران حدود 100 میلیون است که به گفته معامله گران، ایران بخش قابل توجهی از این ذخایر را از ژوئن فروخته است.

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، 50 درصد از کل نفت خام و میعانات باقی‌مانده در ذخایر شناور روی آب متعلق به ایران است.

همانند ذخایر استراتژیک نفت که آزادسازی بخش بزرگی از آن در سال جاری به پایان می رسد، توزیع ذخایر شناور نیز رو به کاهش است و با حذف منبع دیگری از عرضه، به مرور زمان میزان عرضه در بازار تنگ تر می شود.

آمریکا سهم خود را از تقاضای جهانی نفت به دست آورده است. تقاضای نفت آمریکا در سال 2022 به طور متوسط ​​20.3 میلیون بشکه در روز بود که تنها 200 هزار بشکه کمتر از سطح قبل از همه گیری در سال 2019 بود.

رکورد سالانه مصرف نفت آمریکا 20.8 میلیون بشکه در روز در سال 2005 است.