• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

قیمت کالاهای صنعتی در انتظار تورم پیشران بهمن است.

  • کد خبر : 37930
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
قیمت کالاهای صنعتی در انتظار تورم پیشران بهمن است.

اکوایران: بررسی ها نشان می دهد تورم ماهانه و نقطه ای بخش صنعت در بهمن ماه نسبت به دی ماه افزایش یافته اما تورم سالانه کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی، تورم تولیدکننده یا تورم محرک یکی از متغیرهای مهم اقتصاد است. دلیل این اهمیت نیز به تأثیر آن بر تورم مصرف کننده بازمی گردد. به عبارت دیگر، وقتی تورم تولیدکننده در یک بخش افزایش می‌یابد، به معنای افزایش قیمت نهاده‌های تولید است که در نهایت بر تورم مصرف‌کننده یا قیمت نهایی کالا تأثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در هر بخش از اقتصاد، در صورت افزایش قیمت نهاده‌های تولید، این افزایش با فاصله زمانی به قیمت نهایی کالا منتقل می‌شود و کالای گران‌تر به دست مشتری نهایی می‌رسد. .

این گزارش به بررسی تورم تولید در بخش صنعت می پردازد که از این قاعده کلی مستثنی نیست. آمار تورم تولیدکننده در بخش صنعت نشان می دهد که تورم ماهانه و نقطه به نقطه این بخش در بهمن ماه سال گذشته نسبت به دی ماه افزایش و تورم سالانه آن نسبت به دی ماه کاهش یافته است.

تورم تولید در فوریه به 1.3 درصد رسید

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده در بخش صنعت نشان می دهد که تورم تولیدکننده در بهمن ماه این بخش در بهمن ماه 1402 به 1.3 درصد رسیده است که این رقم به معنای افزایش 1.3 درصدی قیمت محصولات صنعتی است. نهاده های تولید در بهمن ماه نسبت به ژانویه. در عین حال، تورم تولید در این بخش در ژانویه 1.1 درصد بود که نشان دهنده افزایش تورم در بهمن ماه است.

1.6 واحد درصد افزایش تورم نقطه به نقطه

این آمار حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در دی ماه سال گذشته معادل 21 درصد بوده که در بهمن ماه امسال با 1.6 واحد درصد افزایش به 22.6 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، قیمت نهاده‌های تولید در بخش صنعت در بهمن ماه 1402 نسبت به بهمن 1401 22.6 درصد افزایش یافت.

کاهش تورم سالانه

هنگام صحبت از تورم سالانه، باید توجه داشت که میانگین قیمت در نظر گرفته می شود و قیمت در یک زمان معین با قیمت در زمان دیگر مقایسه نمی شود. به عنوان مثال، در بهمن ماه سال گذشته، تورم سالانه تولیدکننده در بخش صنعت به 30.4 درصد رسید. یعنی متوسط ​​قیمت نهاده های تولید در 12 ماه منتهی به بهمن 1402 نسبت به میانگین قیمت نهاده های تولید در 12 ماه منتهی به بهمن 1401 30.4 افزایش یافته است.

همچنین گفتنی است تورم محرک سالانه این بخش در بهمن ماه نسبت به دی ماه ۰.۷ واحد درصد کاهش داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37930

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.