• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

فولاد از تورم 1402 به جا مانده بود.

  • کد خبر : 37124
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
فولاد از تورم 1402 به جا مانده بود.

شمش فولاد در دوره سالانه 1402 با نرخ رشد 11.5 درصدی مواجه شد. این افزایش قیمت برای این محصول در حالی در رینگ فیزیکی بورس کالا ثبت شد که تورم در دوره سالانه بیش از 40 درصد افزایش یافت و به این ترتیب فولاد از تورم نجات پیدا کرد. عدم رشد قیمت شمش فولاد همگام با تورم نتیجه رکود محصولات نهایی این زنجیره در بازار داخلی و شرایط سخت صادرات است که این امر یک واقعیت منفی برای اقتصاد کشور است. کشور.

اخبار اقتصادی، طی هفته اول فروردین ماه سال جاری، 145 هزار تن شمش فولاد 3SP و 5SP با میانگین قیمت 18670 تومان از رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد. این در حالی بود که در آخرین سری شمش فولاد سال 1402، 30 اسفندماه، 120 هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت هر کیلوگرم 20 هزار و 800 تومان فروخته شد. به این ترتیب می توان گفت که نرخ فروش شمش فولاد در سال 1402 11.5 درصد افزایش یافت البته شمش فولاد طی این سال با قیمت های بالاتر و حتی در انتهای کانال قیمت 22 هزار تومان معامله شد، اما نمی تواند در سطوح بالای قیمت تثبیت شود.

نوسانات ارز عامل اصلی معاملات فولاد است.

بررسی دایره معاملات شمش فولاد در سال 1402 نشان از رونق نسبی این بازار داشت. البته این رونق در دوره های زمانی مختلف متفاوت بود. طبق معمول، پس از افزایش نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد، لاستیک شمش و محصولات فولادی با استقبال خریداران مواجه شده و گاهاً نرخ ارز ثابت می ماند و با کاهش حجم معاملات، انتظارات تورمی این بازار کاهش می یابد. و حتی رکود. از این نظر باید گفت که نوسان نرخ ارز و انتظارات تورمی دو عامل اصلی تعیین کننده رینگ فولاد در سال جاری بود.

از ابتدای سال تا پایان سال 1402، 11.5 درصد به قیمت شمش فولاد اضافه شد، بنابراین فولاد در این سال گران شد; اما این نرخ رشد بسیار کمتر از تورم سالانه بود. رکود بخش مصرف و شرایط سخت صادرات در سال جاری باعث شد که فولاد از روند تورمی خارج شود. اگرچه عدم رشد قیمت ها داده مثبتی به نظر می رسد، اما از آنجایی که این داده ها ناشی از رکود بوده است، نمی توان آن را مثبت تلقی کرد و در واقع این عدم رشد قیمت متناسب با تورم زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است. رکود و تعطیلی

رشد 17.5 درصدی در فروش فولاد

بررسی داده های معاملاتی رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در سال 1402 حاکی از آن است که در این دوره یک ساله بالغ بر 20 میلیون و 646 هزار تن شمش و محصولات فولادی از رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شده است. ایران . این عدد شامل انواع شمش های فولادی اعم از آلیاژی و بدون آلیاژ به شکل گل و تخت و همچنین انواع محصولات فولادی اعم از پروفیل های فولادی تخت و بلند می باشد. حجم فروش این گروه های کالایی در بورس کالا نسبت به سال 1390 افزایش 17.5 درصدی داشته است که افزایش تولید و افزایش استانداردهای اجباری برای عرضه تمامی محصولات تولیدی در رینگ فیزیکی از عوامل اصلی رشد حجم معاملات بوده است. در بخش فولاد حلقه فیزیکی در سال 1402.

همچنین در سال 1402 ارزش کل معاملات در بخش فولاد از 4959 میلیارد ریال گذشت که نسبت به ارزش معاملات در سال 1401 افزایش 56 درصدی را نشان می دهد. 56 درصد بنابراین چرخ های فولادی و محصولات فولادی در سال 1402 نسبت به سال 1401 با افزایش نرخ فروش هر محصول همراه بوده است. البته در شرایط تورمی کشور این رشد قیمت کاملاً قابل پیش بینی و مطابق انتظار فعالان بازار بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37124

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.