• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

ظهور کاهش تورم گوشت در آمار اسفند 1402

  • کد خبر : 37895
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
ظهور کاهش تورم گوشت در آمار اسفند 1402

اکوایران: در اسفند ماه 1402 تورم نقطه به نقطه انواع گوشت تقریبا 50 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 26 واحد درصد کاهش داشته است. این کاهش در مقایسه با سایر کالاها بارزترین بوده است.

اخبار اقتصادی، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه کل کشور در اسفند 1301 به 32.3 درصد رسید و نسبت به بهمن ماه 3.5 واحد درصد کاهش را تجربه کرد. این نرخ مربوط به میانگین کالاهای خوراکی و غیرخوراکی برای کل کشور است و اگر هر یک از اقلام این سبد کالا به صورت جداگانه بررسی شود، نتایج جالبی به دست می آید.

برای بررسی بهتر، سبد کالا را به دو صورت «خوراکی» و «غیرخوراکی» ارزیابی کرده ایم. در بین محصولات غذایی بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به «ماهی و گوشت دریایی» بوده است. نکته جالب اینجاست که اگرچه تورم این محصول بالای 54 درصد است، اما این نرخ نسبت به بهمن ماه تقریبا 30 درصد کاهش داشته است. در میان سایر غذاها، «روغن و چربی» ارزان شده و تورم نقطه به نقطه آنها وارد منطقه منفی شده است.

همچنین بررسی سبد کالاهای غیرخوراکی نشان می دهد که بیشترین تورم مربوط به «خدمات حمل و نقل عمومی» و کمترین آن مربوط به «خرید خودرو» بوده است. هر دو اقلام در گروه «حمل و نقل» قرار می گیرند که به طور کلی تورم نقطه ای خود را در محدوده 24 درصد به ثبت رسانده است.

«گوشت»، اوج تورم مواد غذایی

سال 1402 به پایان رسیده است و آمار اسفندماه نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه در میان مواد غذایی همچنان با «گوشت» مطابقت دارد. حال جای سوال دارد که کدام نوع گوشت دچار تورم شده است؟ در پاسخ می توان گفت نرخ تورم یک بار برای کل گروه گوشت و یک بار برای انواع گوشت اعلام می شود. نرخی که در ماهیت محاسباتی مربوط به کل گروه است تورم انواع گوشت را نیز دارد اما نرخی که برای هر نوع گوشت به طور جداگانه اعلام می شود فقط برای همان نوع منحصر به فرد است.

به عنوان مثال تورم نقطه به نقطه گروه گوشت در اسفندماه سال گذشته 50.9 درصد به ثبت رسیده است. این در حالی است که اگر گوشت قرمز و مرغ را در نظر بگیریم این میزان به 50.6 درصد می رسد. در بین انواع گوشت بیشترین میزان مربوط به ماهی و غذاهای دریایی است که تورم اختصاصی آنها 54.4 درصد برآورد شده است.

وقتی از گروه گوشت خارج می شویم به نوشیدنی های غیر الکلی می رسیم که شامل چای، قهوه، نوشابه های گازدار و آب میوه های صنعتی می شود. این گروه از کالاها در اسفندماه تورم یکباره 40.6 درصدی را ثبت کردند و در رتبه بعدی کالاهای پر تورم قرار گرفتند.

در سوی دیگر این طیف روغن ها و چربی ها قرار دارند که تورم نقطه به نقطه نه تنها تک رقمی شده، بلکه به منفی 0.2 درصد رسیده است که نشان دهنده کاهش قیمت این محصولات است. به عبارت ساده تر، قیمت روغن ها و چربی ها در اسفند ماه سال گذشته نسبت به اسفند 90 به طور میانگین 0.2 درصد کاهش داشته است.

یکی دیگر از محصولات اساسی که تغییرات قیمت آن جالب است، تنباکو است. این محصول پرطرفدار نسبت به اسفند ماه 1301 به طور میانگین 37.8 درصد افزایش قیمت داشته است.

تورم 58 درصدی حمل و نقل عمومی در ماه مارس

در بین اقلام غیرخوراکی، بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به خدماتی است که در گروه «حمل و نقل» قرار دارد. این گروه اصلی شامل چندین زیربخش تحت عناوین «خرید وسایل نقلیه»، «استفاده از وسایل نقلیه شخصی» و «خدمات حمل و نقل عمومی» است. در میان این زیربخش ها، بیشترین تورم غیرخوراکی در اسفندماه در بخش «حمل و نقل عمومی» با نرخ 58 درصد به ثبت رسیده است. از سوی دیگر، تورم یکباره خرید خودرو تنها 11 درصد بوده که با تجربه شخصی مردم از اکثر خودروهای موجود در بازار همخوانی ندارد و به نظر می رسد این تفاوت به دلیل روش های مختلف محاسبه تورم باشد.

در رتبه بعدی خدمات مربوط به هتل و رستوران قرار دارد که تورم 49 درصدی را به جا گذاشته است. لازم به ذکر است که تمامی این اعداد مربوط به تورم نقطه به نقطه است که تغییرات قیمت در اسفند 1402 نسبت به اسفند 1401 را اندازه گیری می کند.

گروه دیگری که تورم نسبتا بالایی را تجربه کرده اند مسکن هستند. تورم کل گروه مسکن شامل اجاره بها، اثاثیه، تعمیرات خانه و هزینه سوخت و انرژی در اسفندماه 41.2 درصد برآورد شده است. در بین اجزای گروه مسکن، بیشترین نقطه تورم 46.4 درصد بوده که مربوط به هزینه تعمیر و نگهداری مسکن است. اجاره بها نیز تورم 41 درصدی را بر جای گذاشته است. به عبارت دیگر اجاره بهای مسکن در اسفند 1402 نسبت به اسفند 1401 به طور متوسط ​​41 درصد افزایش یافته است.

030120

نرخ تورم نقطه ای در اسفندماه نسبت به بهمن ماه تغییر کرد

نه تنها تورم نقطه به نقطه اسفند ماه مهم است، بلکه تحلیل دیگری که قابل تامل است، مقایسه این نرخ با بهمن ماه است.

این مقایسه نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه گروه گوشت در اسفندماه نسبت به بهمن ماه بیش از سایر کالاها کاهش یافته است. به طور مشخص این نرخ در اسفندماه به 50.9 درصد رسید که نسبت به بهمن ماه 26 واحد درصد کاهش داشته است. در بین اجزای این گروه بیشترین کاهش 27.9 واحد درصدی مربوط به گوشت ماهی و صدف است.

همچنین بر اساس این مقایسه نرخ تورم نقطه‌ای برای اکثر کالاها به جز گروه مسکن و گروه حمل‌ونقل کاهش یافته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37895

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.