به گزارش اخبار اقتصادی، به نظر می رسد در مرداد ماه امسال بیشترین فشار تورمی اقلام غیرخوراکی به دهک های ضعیف و بیشترین فشار تورمی اقلام خوراکی بر دهک های ثروتمند است. به طوری که با حرکت از دهک های اولیه به دهک های پایانی (از فقیر به غنی)، نرخ تورم ماهانه کالاها و خدمات غیر خوراکی کاهش یافته و این نرخ برای کالاهای خوراکی در حال افزایش است.

می توان گفت افزایش تورم ماهیانه گوشت و مسکن به ترتیب در مرداد ماه سال جاری بخشی از دلایل بالاتر بودن آن است. تورم ماهانه خوراکی در دهک های ثروتمند و نفخ غیر خوراکی در دهک های فقیر است.

تورم محصولات غذایی ثروتمندان بیشتر از فقرا است

آخرین اطلاعات مرکز آمار نشان می دهد قیمت همین سبد غذایی در مردادماه امسال نسبت به تیرماه 2.6 درصد افزایش داشته است. با توجه به اینکه تورم ماهانه مواد غذایی در تیرماه 1.2 درصد بوده است، می توان گفت تورم ماهانه مواد غذایی در مردادماه افزایش یافته است. همچنین تورم ماهانه کالاها و خدمات غیرخوراکی در سراسر کشور در دومین ماه تابستان 2.4 درصد بوده است.

بررسی دقیق تر نشان می دهد که تورم ماهانه خواربار و غیر خواربار برای دهک های خرج کننده یکسان نبوده است. به عنوان مثال تورم ماهانه مواد غذایی در دهک اول که نشان دهنده فقیرترین طبقه جامعه است معادل 1.8 درصد است، در حالی که هر چه به سمت دهک های ثروتمند پیش می رویم این نرخ افزایش می یابد و در دهک دهم به 2.9 درصد می رسد.

همچنین هزینه خرید سبد غذایی مشابه در مردادماه برای خانوارهای دهک دوم 2.2 درصد بیشتر از تیرماه است، در حالی که این رقم برای خانوارهای دهک نهم معادل 2.7 درصد است. از این رو در مرداد ماه امسال با حرکت از دهک های فقیر به دهک های ثروتمند، تورم ماهانه مواد غذایی افزایش می یابد و به نظر می رسد علت این پدیده در دهک های ابتدایی و متوسط ​​افزایش تورم ماهانه باشد. گوشت و وزن این غذا در سبد مصرفی آنها بیشتر از سایرین است. .

روند معکوس تورم ماهانه بدون مواد غذایی

رفتار تورم ماهانه محصولات غیرخوراکی برخلاف تورم محصولات غذایی است. بنابراین تورم ماهانه کالاها و خدمات غیرخوراکی در دهک های اول بالا و در دهک های آخر پایین است. به عنوان مثال قیمت تمام شده همین سبد کالاهای غیرخوراکی و خدمات برای خانوارهای دهک اول مردادماه نسبت به تیرماه 2.9 درصد افزایش داشته است.

این رقم برای دهک های دوم و سوم به ترتیب معادل 2.8 و 2.7 درصد است. در حالی که تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در دهه نهم 2.4 درصد و در دهه دهم 2 درصد ثبت شده است.

علت رفتار تورمی ناهمگون خوراکی ها و غیرخوراکی ها در دهک ها

با توجه به بالاتر بودن تورم ماهانه مواد غذایی در دهک‌های ثروتمند، می‌توان گفت که تورم گوشت در مردادماه افزایش یافته است و به دلیل اینکه نسبت تورم گوشت بیشتر از تورم ماهانه خوراک دهک‌های ثروتمند بوده است، تورم ماهانه غذا در مرداد ماه در دهک‌های ثروتمند بیشتر بوده است. تخمین زده می شود که بالاتر از دهک های فقیر باشد.

بررسی ها نشان می دهد که افزایش تورم غیرخوراکی در دهک های فقیر مقصری جز «مسکن» ندارد. تورم ماهانه مسکن از 2.2 درصد در ژوئیه به 3.3 درصد در آگوست افزایش یافته است. وزن این محصول در سبد مصرف خانوارهای دهک های ابتدایی بسیار بیشتر از خانوارهای دهک های بالاتر است. زیرا مسکن یک کالای ضروری است و با وجود افزایش اجاره بها، خانوارها نمی توانند بیش از حد معینی آن را اجاره کنند.

بنابراین، با توجه به اینکه هم وزن این اقلام و هم مشارکت آن در تورم ماهانه، هنگام حرکت از دهک فقیر به ثروت، روند کاهشی به خود می گیرد، می توان گفت که دلیل افزایش تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در دهک های نیازمند در مقایسه با دهک های ثروتمند، تورم مسکن است.