• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

طرح بنزین لیتری 50 هزار تومان اعلام شد + جزئیات

  • کد خبر : 30798
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
طرح بنزین لیتری 50 هزار تومان اعلام شد + جزئیات

محمدرضا بهنار، فعال سیاسی اصولگرا پیشنهاد عجیبی را مطرح کرده است. او می گوید در ازای یارانه 10 میلیونی می توانیم بنزین را لیتری 50 هزار تومان به مردم بفروشیم و معتقد است این راه حل تنها راه درست برای عادلانه شدن قیمت بنزین است. محمدرضا بهنار نماینده مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین می گوید: «دولت برای چنین کاری باید حساب شده عمل کند و تصمیمات خود را به اطلاع مردم برساند، به جای اینکه مانند دولت قبل اعلام کند که «من متوجه گرانی بنزین صبح جمعه شد.» مشروح گفتگوی بهنار را در ادامه می خوانید.

تصمیمی که قیمت بنزین را دیوانه خواهد کرد!

مجلس در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه است و یکی از موضوعات مهم در این برنامه بحث قیمت بنزین است. به نظر می رسد بنزین به معمایی حل نشدنی برای دولت تبدیل شده است. زیرا دولت از یک سو می خواهد بنزین را افزایش دهد و از سوی دیگر می داند جامعه این افزایش قیمت را نمی پذیرد. چه کار باید بکنیم؟

قیمت نفت در دنیا تحمل دارد، اما اگر نفت را بشکه ای 70 دلار فرض کنیم، با این قیمت نفت در هر بشکه سالانه بیش از 220 میلیارد دلار انرژی مصرف می کنیم. این عدد در دنیا بسیار غیرعادی است. نه کشورهای صنعتی، نه کشورهای پیشرفته و نه کشورهای عقب مانده چنین مصرفی ندارند. ایران رتبه سوم یا چهارم جهان در شدت مصرف انرژی را دارد. اگر کسی مایل به خرید بنزین برای ماشینش در پالایشگاه ایران است، حاضرم یک محموله به او بدهم تا برود آن را رایگان بگیرد.

میانگین قیمت حمل یک لیتر بنزین در کشور ما بیشتر از بنزینی است که مردم به ما می دهند. بطری آب 12 تا 13 هزار تومان است یعنی ما آب را لیتری 8 هزار تومان می خریم اما بنزین لیتری 3 هزار تومان است. این موضوع باید مدیریت شود، در ایران بین 20 تا 30 درصد مصرف بنزین قاچاق است. با این مقدمه باید قیمت بنزین را تعدیل کرد.

به نظر شما قیمت مناسب بنزین چقدر است؟

امروز قیمت بنزین در دنیا چه در کشورهای نفتی و چه کشورهای غیر نفتی یک دلار در هر لیتر است. هر لیتر بنزین مصرفی در این کشور معادل دویست گرم گوشت است، بهتر است یک لیتر بنزین مصرف شود یا دویست گرم گوشت؟! امروز به قیمت یک لیتر بنزین به کسی آدامس نمی دهند. اگر یارانه مصرف انرژی را در کشور حذف کنیم، یعنی نفت خود را به همان قیمتی که در خارج از کشور می فروشیم به اتباع بفروشیم، می توانیم به هر خانواده بیش از 10 میلیون تومب در سال یارانه نقدی بدهیم.

منظورتان این است که با پرداخت یارانه به مردم می توانید قیمت بنزین را افزایش دهید و این راه حل شماست؟

بله، اما به جای این یارانه 10 میلیون تومانی، بنزین لیتری 50 هزار تومان می شود.

اگر به این ترتیب پیش برویم، احتمال تکرار اتفاقات سال 2018 که پس از گران شدن بنزین رخ داد چقدر است؟

در دولت نهم به یکباره افزایش قیمت بالا رفت اما اقدامات قبلی مردم را آماده کرده بودیم. متاسفانه در سال 1397 برخورد دولت روحانی به گونه ای بود که به مردم خندید و گفت: صبح جمعه متوجه شدم بنزین گران شده است. این دیدار برای مردم سخت بود و نباید از موضع بالا با مردم صحبت کرد. دولت آقای روحانی خدمات زیادی ارائه کرد و فکر می کنم دولت ایشان آسیب دیده است. با این تفاسیر رئیس جمهور در زمان هدفمندی یارانه ها در دولت نهم و دهم، سه چهار بار به صورت زنده با مردم صحبت کرد و حساب شده و توجیه کرد و تحرکات قبلی را انجام داد و قبل از افزایش قیمت بنزین، یارانه ها به رئیس جمهور پرداخت شد. خانوار واریز شد. مردم آماده بودند.

با توجه به میزان مشارکت مردمی در انتخابات اخیر و التهابات اجتماعی که شاهد بودیم؛ به نظر شما آیا دولت سرمایه اجتماعی لازم برای این کار را دارد؟

دولت باید مردم را آماده کند. اگر ماشین های عمومی، اتوبوس، تاکسی و مترو به اندازه کافی وجود داشته باشد، مردم برای مردم اهمیتی ندارند که دولت کیست یا آن را می پذیرند یا نه، بلکه به این فکر می کنند که اگر خانه های خود را ترک کنند و سوار وسایل حمل و نقل شوند خانه اگر دولت تصمیمی بگیرد که به نفع مردم باشد، مردم آن را می پذیرند و برایشان مهم نیست چه کسی این تصمیم را گرفته است. اگر امروز به مردم بگوییم با 6000 تومان 3000 تومان بنزین تولید می کنیم و شاید به آنها یارانه بدهیم، شاید هم نه، قطعا مردم عصبانی می شوند.

اقتصاد 100

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30798

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.