محمدرضا بهرامان، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «اکو ایران» درباره تاثیر چالش های حوزه معدن بر کاهش آمار صادرات، گفت: مشارکت ما در تولید و ذخایر معدنی. در رابطه با بخش بازار، بسیار کوچک است.» این را در تمام بخش های فلزی و غیرفلزی می بینیم. در سنگ های تزئینی در حال حاضر مشارکت در تولید 8.5 میلیون تن است اما در صادرات آن 200 میلیون دلار مشارکت داریم. حدود 4 سال پیش این رقم 350 میلیون دلار بود اما امروز این رقم کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این موارد مربوط به حاکمیت است. من معتقدم که حکمرانی در بخش معدن باید همیشه از ابتدا تا انتهای زنجیره خوب باشد. یعنی کسری بازار یکی از مسائل مربوط به این سوال است که چه نسبتی از ذخایر معدنی تجدیدناپذیر را می توان از بازارهای جهانی تخصیص داد.

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: به دلیل اینکه دیدگاه حاکمیتی هرگز به طور کامل و شفاف در این زمینه دیده نشده است و دیدگاه حاکمیتی نیز با نگاه سرمایه گذاری در بخش بازار به طور کامل برنامه ریزی نشده است، نتوانسته ایم سهم کاملی از بازار داشته باشد. نمونه بارز آن اتفاقاتی است که امسال در بخش صادرات مواد معدنی و فلزات رخ داد که عمده‌ترین آن وضع تعرفه‌های دولتی بود و بدون اطلاع بخشی از بازار را از دست دادیم.

و افزود: این مشکل در غیر فلزات نیز قابل مشاهده است و شاهد کاهش صادرات مواد معدنی بودیم. اخیراً بر صادرات مواد معدنی مالیات 2 درصدی وضع شده است. البته فراموش نکنیم که کشورهای رقیب هم همین کار را کرده اند، مثلا برای واردات مواد معدنی از کشور خودشان تا 20 درصد تعرفه واردات وضع کرده اند.

به گفته بهرامان، نگاه حاکم باید همیشه مطابق با جریان تولید باشد. هر جا که بازار ضرر می کند، باید بر اساس آن برنامه ریزی کنید. امروز نه تنها نباید برای صادرات عوارض وضع شود، بلکه باید مشوق هایی نیز در نظر گرفت. از این منظر صادرات می تواند به طور منظم به بازارهای مقصد انجام شود.

فیلم کامل این گفتگو را اینجا ببینید: