• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

ترک تحصیل در مقطع ابتدایی به بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته رسید

  • کد خبر : 33651
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
ترک تحصیل در مقطع ابتدایی به بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته رسید

پژواک ایران: در سال تحصیلی گذشته، میزان ترک تحصیل دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول بالاترین میزان در هفت سال اخیر بوده است. این در حالی است که ارقام نشان می دهد در این مدت پسران بیشتر از دختران ترک تحصیل کرده اند.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار در جدیدترین گزارش از وضعیت فرهنگی اجتماعی ایران در تابستان 1402 به میزان ترک تحصیل دانش آموزان در سال تحصیلی 1402-1401 اشاره کرد. ترک تحصیل وضعیتی است که دانش آموز به هر دلیلی از سیستم آموزشی خارج می شود.

گسترش این وضعیت ممکن است نشان دهنده عدم کفایت نظام آموزشی باشد. بر اساس این گزارش در سال تحصیلی گذشته 15 میلیون و 484 هزار دانش آموز در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل شدند. امسال میزان ترک تحصیل در مقطع ابتدایی 1.2 درصد، در دوره اول متوسطه 5.47 درصد و در دوره دوم متوسطه 4.04 درصد بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که این میزان در دو مقطع تحصیلی به بالاترین میزان خود در هفت سال گذشته رسیده است. علاوه بر این، به جز در مقطع ابتدایی، پسران بیشتر از دختران ترک تحصیل می کنند.

رشد ترک تحصیل در بین دانش آموزان در هفت سال گذشته

دانش آموزان تحت تأثیر عوامل مختلف تحصیل خود را رها می کنند. مشکلات مالی و فشار برای کسب درآمد، شرایط بد آموزشی، مشکلات یادگیری، افسردگی، مشکلات خانوادگی و ازدواج زودهنگام از این دلایل است. برای ارزیابی میزان ترک تحصیل، شاخصی به نام نرخ ترک تحصیل وجود دارد که در آن نسبت دانش آموزانی که در یک سال تحصیلی ترک تحصیل می کنند به صورت درصدی از تعداد کل دانش آموزانی که در ابتدا ثبت نام می کنند محاسبه می شود.

بر اساس گزارش مرکز آمار در سال تحصیلی 1402-1401، 1.2 درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی، 5.47 درصد از دانش آموزان سال اول متوسطه و 4.04 درصد از دانش آموزان سال دوم متوسطه ترک تحصیل کرده اند. مطالعات. بنابراین بیشترین میزان ترک تحصیل مربوط به مقطع متوسطه اول و کمترین میزان مربوط به مقطع ابتدایی بوده است.

روند افت تحصیلی در هفت سال تحصیلی گذشته یعنی از سال 1396 تا 1402 حاکی از آن است که این میزان در سال تحصیلی گذشته در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول به اوج خود در هفت سال اخیر رسیده است. در سطح دوم متوسطه، میزان ترک تحصیل در پنج سال گذشته بی سابقه بوده است. نرخ بالای ترک تحصیل در بین دانشجویان کشور در سال گذشته ممکن است نشان دهنده عدم توجه کافی به رفاه دانشجویان باشد.

بررسی اعداد و ارقام نشان می دهد که در این هفت سال به طور کلی میزان ترک تحصیل دانش آموزان پسر بیشتر از دانش آموزان دختر بوده است.

پسران بیشتر از دختران ترک تحصیل کرده اند

بررسی ها نشان می دهد که میزان ترک تحصیل در دختران و پسران متفاوت است. این موضوع ممکن است نشان دهنده تفاوت های جنسیتی در روند آموزشی این دو جنس در جامعه باشد. به عنوان مثال، افزایش فشار مالی بر روی کودکان باعث می شود که آنها برای تامین هزینه های خود و خانواده شان ترک تحصیل کنند. یا در مورد دختران، دیدگاه‌های سنتی در برخی خانواده‌ها و فشار برای ازدواج زودهنگام باعث می‌شود قبل از اتمام تحصیل، تحصیل را ترک کنند.

داده ها نشان می دهد که میزان ترک تحصیل در هر سه مقطع تحصیلی در سال تحصیلی گذشته در بین دانش آموزان پسر بیشتر از دانش آموزان دختر بوده است. بیشترین تفاوت جنسیتی در ترک تحصیل در مقطع متوسطه اول ثبت شد. بنابراین میزان ترک تحصیل برای پسران 6.54 درصد و برای دختران 4.33 درصد بوده است.

در مقطع دوم متوسطه امسال 4.5 درصد از دانش آموزان پسر و 3.56 درصد از دانش آموزان دختر ترک تحصیل کردند. اما تفاوت جنسیتی در تحصیلات ابتدایی کمتر بود، به طوری که 1.21 درصد از پسران و 1.19 درصد از دختران در این مرحله ترک تحصیل کردند.

روند عمومی هفت سال اخیر نیز حاکی از آن است که میزان ترک تحصیل پسران در مقاطع اول و دوم متوسطه همیشه بیشتر از دختران بوده است. اما در مقطع ابتدایی در این سال ها، دختران بیشتر از پسران ترک تحصیل کردند، اما این تفاوت در سال های اخیر کاهش یافته است، به طوری که در سال تحصیلی گذشته، برای اولین بار در این هفت سال، ترک تحصیل پسران. این میزان نسبت به پسران بیشتر بود، از دختران می آید.

021019

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33651

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.