• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

تداوم جاه طلبی های سعودی؛ ورود جدی ریاض به عرصه فضا و ریزتراشه ها

  • کد خبر : 34141
  • ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
تداوم جاه طلبی های سعودی؛  ورود جدی ریاض به عرصه فضا و ریزتراشه ها

اکوایران: وزیر ارتباطات عربستان سعودی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس از ورود این کشور به صنعت فضایی و تولید ریزتراشه خبر داد.

اخبار اقتصادی، همزمان با تلاش های عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از نفت، صندوق ثروت ملی این کشور تصمیم گرفته است تا سرمایه گذاری های هنگفتی در تولید ریزتراشه ها و صنعت فضایی انجام دهد.

به گزارش بلومبرگ، «عبدالله الصحا» – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان سعودی – در مصاحبه ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اعلام کرد: صندوق ثروت ملی عربستان سعودی قصد دارد سرمایه گذاری قابل توجهی انجام دهد. در صنعت تولید ریزتراشه در سال جاری.” همچنین انتظار می رود که یک موسسه یا شرکت پیشرو در صنعت فضایی به پیشرفت عربستان سعودی در صنعت فضایی کمک کند.

عبدالله الصحا که رئیس آژانس فضایی عربستان نیز هست، افزود: صندوق ثروت ملی در نظر دارد یک شرکت فضایی ملی تاسیس کند.

صندوق ثروت ملی عربستان سعودی به عنوان یکی از بخش های اصلی طرح محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، برای دور کردن اقتصاد این کشور تا حد امکان از نفت تلقی می شود. این صندوق به سرعت 700 میلیارد دلار دارایی جمع آوری کرد و در همه چیز از ماشین های الکتریکی گرفته تا مسابقات گلف سرمایه گذاری کرد. این صندوق قصد دارد تا سال 2025 دارایی های خود را تا 1 تریلیون دلار افزایش دهد.

یکی از ابتکارات اصلی این صندوق ایجاد یک مرکز خودروسازی در سواحل غربی عربستان سعودی بوده است. شرکت آمریکایی «لوسید موتورز» که به تولید خودروهای برقی اختصاص دارد، خودروهای خود را در این منطقه از عربستان سعودی مونتاژ می کند. همچنین شرکت های «هیوندای موتور» و شرکت خودروسازی «سیر» عربستان سعودی که خودروهای برقی تولید می کنند نیز در این منطقه از عربستان فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

برنامه فضایی

عربستان سعودی برنامه ای را برای توسعه صنعت فضایی خود در سال 2018 راه اندازی کرد و سال گذشته فضانوردان را به عنوان بخشی از سرمایه گذاری گسترده تر در این صنعت به فضا فرستاد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان سعودی همچنین گفت: اقتصاد فضایی قطعا یک فرصت تریلیون دلاری محسوب می شود. هدف این است که تا سال 2030 به یک کشور پیشرو در این زمینه تبدیل شویم و تا سال 2040 به سطح جهانی بسیار بالایی برسیم.

عربستان سعودی امیدوار است به جذب سرمایه‌گذاری از شرکت‌های فناوری آمریکایی و چینی حتی با افزایش تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان ادامه دهد.

وزیر ارتباطات عربستان در پایان اعلام کرد: عربستان سعودی طرفدار سرمایه گذاری و مشارکت است و بازار آزاد محسوب می شود، با هرکسی که الزامات نظارتی و امنیتی ما را برآورده کند و منافع اتباع سعودی را تامین کند، کار خواهیم کرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34141

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.