• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
5

بهترین راهکار خشک کردن مواد از نگاه تیم بامک

  • کد خبر : 30980
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۵۶
بهترین راهکار خشک کردن مواد از نگاه تیم بامک

روش های مختلفی برای خشک کردن محصولات مختلف در ایران و جهان وجود دارد. از دیرباز خشک کردن مواد، چه غذایی و چه دارویی و شیمیایی یکی از روش های کاربردی در راستای نگهداری هر چه بهتر و بدون فساد محصولات بود. این روش این قابلیت را به تولید کننده میدهد تا بتواند به بهترین شکل ممکن هر نوع موادی را خشک و برای مدت طولانی به آسانی نگهداری کند. این کار میتواند به روش های متنوعی انجام گیرد. در گذشته با توجه به جمعیت کمتر جامعه و نیز عدم نیاز به استفاده از مواد گوناگون در زمان های مختلف سال از روش خشک کردن کمتر استفاده میشد و در مواردی برای محصولات خاصی از این روش بصورت تخصصی استفاده میشد. ولی امروزه با توجه به افزایش جمعیت جهانی و نیز نیاز جامعه به استفاده از محصولات متنوع تر شاهد این هستیم که روش های بسیار نوینی برای خشک کردن محصولات غذایی، دارویی و شیمیایی یافت شده و از این روش ها برای خشک کردن هر چه بهتر مواد مختلف استفاده میشود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با دستگاهها و روش های نوین جهت خشک کردن مواد غذایی و دارویی آشنا کنیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

انواع روش خشک کردن محصولات غذایی و دارویی

استفاده از دستگاه خشک کن صنعتی یکی از بهترین روش های خشک کردن مواد میباشد. روش های خشک کردن مواد بسته به نوع آن ها میتواند کاملا با یکدیگر متفاوت باشد. در گذشته با توجه نبود برق و نیروی الکتریسیته و البته عدم کشف گاز طبیعی شاهد این بودیم که برای خشک کردن مواد غذایی از نیروی خورشیدی و نور آفتاب بهره میبردند. خشک کردن مواد غذایی و دارویی با استفاده از نیروی خورشید میتواند روشی ارزان باشد ولی با مشکلات بسیار زیادی روبرو است. استفاده از این روش باعث افت کیفیت محصول و نیز عدم رعایت نکات بهداشتی را در پیش رو دارد که همین امر میتواند باعث بروز بیماریهایی در صورت استفاده از محصول نهایی شود. در ضمن طول عمر نگهداری مواد خشک شده با این روش کاهش می یابد. این روش که امروزه نیز در برخی مناطق استفاده میشود دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نیست و با استانداردهای تولیدی جدید تداخل دارد. در ضمن استفاده از نیروی خورشید میتواند کیفیت محصول را به شدت کاهش دهد و باعث کاهش میزان فروش محصول در بازارها شود.

روش نوین جهت خشک کردن مواد غذایی امروزه با استفاده از دستگاههای صنعتی و نیمه صنعتی صورت میگیرد که قادر هستند تا به بهترین شکل ممکن اقدام به خشک کردن مواد غذایی با سرعت و دقت بالا کنند. استفاده از این روش علاوه بر کاهش صرف وقت برای خشک کردن محصول، تضمین کننده رعایت نکات بهداشتی و البته سرعت بالا در تولید نیز هست. روش های نوین با استفاده از دستگاههای پیشرفته قادر هستند تا هر نوع محصولی را خشک کنند که در روش های سنتی خشک کردن مواد امکان خشک کردن برخی از آن ها نظیر گوشت غیر ممکن بود. دستگاههای خشک کن صنعتی از جمله انواع مختلف دستگاههای صنعتی هستند که با استفاده از نیروی برق، گاز و یا گازوئیل قادر هستند تا به بهترین شکل ممکن هر نوع محصولی را خشک کنند. خطوط تولیدی میوه خشک، گیاهان دارویی، انواع سبزیجات متنوع و… از جمله انواع خطوط تولیدی پر کاربرد در ایران و جهان هستند که قادر هستند هر نوع محصولی را با استفاده از دستگاههای صنعتی به آسانی خشک کنند. در ادامه به معرفی دو نمونه از دستگاههای خشک کن صنعتی خواهیم پرداخت که میتوانند کاربردهای فراوانی در صنایع داشته باشند. پس با ما همراه باشید.

دستگاه خشک کن تونلی

دستگاه خشک کن تونلی از جمله انواع دستگاههای خشک کن صنعتی است که قادر است تا با استفاده از نیروی کافی و تکنولوژی ویژه خود هر نوع محصولی را اعم از غذایی، دارویی و شیمیایی را خشک کند. این دستگاهها نوع بسیار بزرگ دستگاههای خشک کن کابینی هستند که با استفاده از نیروی برق، گاز و یا گازوئیل میتوانند اقدام به خشک کردن محصولات قرار گرفته در داخل کابین مورد نظر کنند. این دستگاهها از بدنه ای فلزی و پوشیده شده با پشم سنگ با دانسیته بالا برخوردار هستند که کمترین هدر رفت دما را دارند و با استفاده از مشعل گازی بزرگ میتوانند با استفاده از PLC یا همان مرکز کنترل هوشمند به خوبی اقدام به خشک کردن مواد کنند. پروسه خشک شدن مواد در این دستگاه بسیار ساده است و فقط کافی است تا محصولات را به اشکالی که قصد دارید خشک کنید بر روی سینی های دستگاه قرار دهید و سپس آن ها را به داخل دستگاه هدایت کنید. سپس با استفاده از برنامه خاص محصول مورد نظر و دستور به دستگاه توسط اپراتور، عملیات خشک کردن مواد را آغاز کنید. این نوع دستگاهها از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار هستند و برای کارخانه جات و یا کارگاههای با ظرفیت تولید بالا مورد استفاده قرار میگیرند. شرکت های معدودی در ایران قادر به ساخت دستگاه خشک کن تونلی نظیر البرز ماشین کرج هستند که یکی از تولید کنندگان نامدار در زمینه خشک کن های صنعتی در ایران است. ساخت دستگاههای خشک کن تونلی از ریزه کاریهای فراوانی برخوردار است که در صورت عدم رعایت این نکات میتواند آسیب های جدی به تولید کننده در حین پروسه تولید وارد کند.

دستگاه خشک کن تونلی البرز ماشین کرج

دستگاه خشک کن نواری

دستگاه خشک کن نواری نیز یکی دیگر از انواع دستگاههای خشک کن صنعتی در بازار است که از جمله انواع دستگاههای خشک کن با ظرفیت بسیار بالا در ایران میباشد که قادر است با استفاده از تکنولوژی خاص خود بصورت مستمر و پیوسته اقدام به خشک کردن محصولات غذایی، دارویی و شیمیایی کند. این دستگاه که در بازار با نام دستگاه خشک کن کانتینیوس نیز شناخته میشود قادر است تا در ظرفیت های متنوع از 6 متر تا 12 متری طراحی و ساخته شود. این دستگاه میتواند با استفاده از نیروی برق و گاز و با استفاده از نوار نقاله متحرک مواد را خشک کند. پروسه کار با این دستگاه ساده است و فقط کافی است تا تنظیمات دستگاه را انجام دهید و محصول را از سمتی وارد دستگاه کنید و از سمت دیگر محصول خشک شده را تحویل بگیرید. پروسه خشک شدن در مسیر قرار گیری مواد بر روی نوار نقاله و طی کردن مسیر در داخل دستگاه خشک کن نواری انجام میگیرد. موارد پرکاربرد این دستگاه در صنایع غذایی میتواند برای خشک کردن میوه خشک، سبزیجات و… باشد. البته که از این دستگاه برای خشک کردن یونجه در دامداری ها نیز استفاده شده و توانسته با سرعت و دقت بالا مواد مورد نیاز برای غذای دام را با استفاده از این دستگاه خشک و آماده مصرف و یا نگهداری کرد. این دستگاه از جمله انواع دستگاههای خشک کن با تکنولوژی ویژه است که توسط شرکت البرز ماشین کرج ساخته میشود.

نکات مهم برای استفاده از دستگاه خشک کن صنعتی

با توجه به استفاده این نوع دستگاهها از نیروی گاز و یا برق هنگام خرید و استفاده از این دستگاهها باید نکات ایمنی را کالا رعایت کنید تا در طول مدت استفاده آسیبی به شما وارد نشود. هنگام خرید دستگاه خشک کن مواد غذایی باید کیفیت ساخت دستگاهها را بررسی کنید تا بتوانید با کمترین هزینه، بالاترین میزان تولید و سود دهی را داشته باشید. حتما توجه داشته باشید که میزان مصرف انرژی و البته سرعت تولید دستگاه را بررسی کنید تا بتوانید برنامه ریزی دقیقی برای تولید و هزینه های تولید داشته باشید.

امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب اطلاعات مفیدی را در زمینه دستگاههای خشک کن صنعتی و روش های خشک کردن مواد به شما داده باشیم. چنان قصد خرید دستگاههای خشک کن نواری و یا تونلی را داشته باشید میتوانید با استفاده از فروشگاههای آنلاین نظیر فامکو و بامک و یا با مراجعه به درب کارخانه ها اقدام به خرید دستگاه مورد نظر کنید. خوشحال میشویم تا در صورت داشتن تجربه کافی در زمینه دستگاهها و ماشین آلات خشک کن، نظرات و پیشنهادات خود را با ما در پایین همین مطلب در میان بگذارید.

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30980

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.