• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
3

بزرگترین مانع در برابر تمایل به دلاری کردن اقتصاد: پزو در بازار سیاه سقوط کرد

  • کد خبر : 39567
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
بزرگترین مانع در برابر تمایل به دلاری کردن اقتصاد: پزو در بازار سیاه سقوط کرد

اکوایران: کاهش ارزش پزو آرژانتین در بازار سیاه و افزایش شکاف بین آن با نرخ رسمی ارز، مانعی بر سر راه حذف کنترل ارز و دلاری شدن اقتصاد این کشور است.

اخبار اقتصادی، پزو آرژانتین این هفته پس از ماه ها ثبات در بازار سیاه این کشور سقوط کرد و مانعی بالقوه بر سر برنامه های خاویر میلی، رئیس جمهور لیبرال ترین کشور، برای «حفظ کنترل ارز» شد.

طبق گزارش فایننشال تایمز، پزو در هفته گذشته بیش از 15 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و در بازار سیاه به پایین ترین حد خود رسیده است. جایی که آرژانتینی ها می روند تا پزوهای کم ارزش خود را بفروشند.

این افت سریعترین کاهش در یک دوره هفت روزه از زمانی بود که بازار برای مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن او نوسان داشت.

به گفته تحلیلگران، این نوسانات بیشتر به دلیل «کاهش تهاجمی نرخ بهره» توسط بانک مرکزی کشور است که تنها در یک ماه، نرخ بهره مرجع را از 70 درصد به 40 درصد کاهش داد.

این کاهش نرخ بهره مطابق با استراتژی میلی برای پایان دادن به چاپ پول است که علت اصلی تورم مزمن آرژانتین است. نرخ تورم سالانه این کشور در فروردین ماه به 289 درصد رسید.

در یک بازار مالی موازی که توسط بازرگانان و برخی شرکت ها استفاده می شود، پزو در یک هفته 12 درصد از دست داد و به 1247 پزو در هر دلار رسید.

این کاهش شدید به این معنی است که شکاف بین نرخ ارز در بازار موازی و نرخ رسمی ارز که در حال حاضر 873 پزو برای هر دلار است، به حدود 40 درصد رسیده است.

ملی حذف کنترل های شدید مبادله ای را هدف اصلی برنامه اقتصادی خود قرار داده است زیرا این کنترل ها مانع بزرگی برای رشد اقتصادی است. اما فقط زمانی می تواند این کار را انجام دهد که شکاف بسیار کوچک باشد.

این هفته، رئیس جمهور آرژانتین وعده اصلی کمپین انتخاباتی خود مبنی بر «ترک کامل واحد پول آرژانتین و جایگزینی آن با دلار آمریکا» را احیا کرد و به رهبران تجاری گفت که اجازه خواهد داد زوردی با پزو در برابر دلار رقابت کند.

به گفته ملی، “پزو تبدیل به یک قطعه موزه می شود و یک روز بسیار کمیاب می شود. ما دلاری سازی می کنیم و سپس پزو از بین می رود.”

نرخ‌های بهره پایین در آرژانتین، افراد و شرکت‌ها را از داشتن ابزارهای پزو دلسرد کرده و تقاضا برای دلار را به عنوان محافظ در برابر تورم افزایش داده است.

به گفته یکی از تحلیلگران، این آشفتگی نشان می دهد که لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد این کشور، باید برای حل بحران بلندمدت کشور اقدام کند. وزیر اقتصاد عمداً بازار را با کاهش سریع نرخ بهره آزمایش کرده است (تا ببیند تقاضا برای پزو چقدر قوی است). این محدودیت‌های این برنامه اقتصادی را نشان می‌دهد: آرژانتین تنها در صورتی می‌تواند به سمت حذف کنترل‌های مبادله حرکت کند که اقداماتی را برای ورود دلارهای بیشتر به بانک مرکزی انجام دهد. در غیر این صورت کاهش ارزش پزو ادامه خواهد داشت.

میلی گفته است که به دنبال استقراض 15 میلیارد دلاری از وام دهندگان خارجی مانند صندوق بین المللی پول برای حمایت از طرح خود برای لغو کنترل ارز است.

کاپوتو همچنین در برابر فشار تجار برای تسریع کاهش ارزش نرخ رسمی پزو مقاومت کرده است. هر ماه 2 درصد آن را در برابر دلار کاهش می دهد، در حالی که تورم ماهانه 4 برابر بیشتر است. در همین حال، کاهش سریعتر ارزش نرخ رسمی پزو می تواند تورم آرژانتین را افزایش دهد.

به گفته یکی از تحلیلگران، سقوط پزو چراغ زرد زردی برای طرح میلی است. فاصله بین نرخ رسمی ارز و بازار سیاه در حال حاضر بسیار زیاد است، اما در دولت های قبلی بیشتر بود. به گفته وی، آنها منتظر خواهند ماند تا ببینند آیا بازار دوباره متعادل می شود و دلایلی برای این اتفاق وجود دارد. شکاف مبادله ای 40 درصدی برنامه را تغییر نمی دهد. اما بزرگتر از این داستان دیگری است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39567

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.