• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
9

انحلال شرکت و اقداماتی که طبق قوانین مالیاتی باید انجام دهید

  • کد خبر : 36815
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
انحلال شرکت و اقداماتی که طبق قوانین مالیاتی باید انجام دهید

گاهی اجباری و یا با تصمیم شرکاء نیاز به انحلال شرکت پیش می آید. دقت کنید که انحلال یک شرکت با پایان یک کسب و کار متفاوت است. گاهی کسب و کارها به دلایل مختلفی پایان می یابند اما این به معنی انحلال شرکت نیست. مثلا ممکن است شرکتی به دلیل ادغام با یک شرکت دیگر، به کسب و کارش پایان دهد در حالی که هیچ گونه انحلالی انجام نشده است.

انواع انحلال شرکت

به گفته کارشناسان موسسه ثبتی ثبت یاب، انحلال شرکت می تواند با دلایل مختلفی انجام شود. در ادامه در مورد دلایل مختلف انحلال شرکت ها صحبت می کنیم.

انحلال به دلایل قهری

در این حالت انحلال به صورت اجباری انجام می شود. مثلا وقتی شرکتی با ورشکستگی مواجه می شود می تواند انحلال قهری داشته باشد. این در حالی است که در این شرایط به مجوز دادگاه هم احتیاج ندارید و خودتان می توانید شرکت را منحل نمایید.

انحلال با تصمیم مجمع عمومی

اگرمجمع عمومی که متشکل از سهامداران و شرکاء است، تصمیم به انحلال شرکت بگیرد، این کار قابل انجام خواهد بود. این شکل از انحلال اختیاری محسوب می شود.

انحلال با حکم قضایی

این حالت نوعی از حالت انحلال قهری است که دادگاه شرکت را منحل می کند. البته قبل از انحلال مدتی 6 ماهه به مسئولین شرکت داده می شود تا اوضاع را رو به راه کنند. در صورتی که در مهلت مشخص شده مسائل شرکت حل نشود، حکم انحلال انجام خواهد شد.

چرا شرکت ها منحل می شوند؟

اتفاقات زیادی می تواند باعث انحلال یک شرکت شود که در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را بررسی می کنیم:

ورشکستگی:

هنگامی که شرکت نتواند بدهی ها و یا هر وجه لازم دیگر را پرداخت کند می گوییم دچار ورشکستگی شده است. اگر حکم ورشکستگی صادر شود، شرکت هیچ دخالتی در امور خودش نمی تواند داشته باشد و انحلال اجرا خواهد شد. (پس از مهلتی که دادگاه به شرکت و مسئولینش می دهد.)

نقض تعدد شرکاء:

در صورتی که شرکاء به هر دلیلی حذف شوند و فقط یک نفر در شرکت باقی بماند، انحلال پیش خواهد آمد. علاوه بر این شرایطی در اساسنامه هم می تواند باعث انحلال شود. مثلا اگر شرکاء توافق کنند که با فوت هر کدام از آن ها شرکت منحل شود، پس از فوت هر کدام از افراد این اتفاق خواهد افتاد.

اتفاق نظر شرکاء:

در صورتی که همه شرکاء تصمیم به انحلال شرکت بگیرند می توانند این کار را انجام دهند.

پایان یافتن مدت فعالیت:

در صورتی که توافق بر فعالیت شرکت تا مدت معینی باشد پس از آن مدت شرکت منحل خواهد شد.

عدم انجام موضوع فعالیت:

گاهی انجام موضوع فعالیت شرکت غیرممکن می شود و یا موضوع مد نظر انجام شده و پایان می یابد. در این شرایط هم شرکت منحل خواهد شد. مثلا شرکتی که برای انجام یک پروژه خاص ایجاد می شود پس از پایان یافتن پروژه منحل می گردد.

شیوه انحلال شرکت

شیوه انحلال شرکت

بسته به نوع شرکت نحوه انحلال آن هم می تواند متفاوت باشد. در ادامه نحوه انحلال دو قالب مهم ثبتی یعنی سهامی خاص و مسئولیت محدود را بررسی می کنیم.

انحلال شرکت سهامی خاص

مراحل انجام این کار از قرار زیر است:

  • ابتدا تصمیم لازم باید توسط همه شرکاء گرفته شود.
  • لازم است مجمع عمومی فوق العاده شکل گرفته و صورتجلسه انحلال تنظیم شود. دقت کنید که همه اعضاء و سهامداران باید این صورتجلسه را امضاء کنند. (اگر حتی یک نفر از اعضاء حضور نداشته باشد صورتجلسه تنها وقتی اعتبار دارد که آگهی حضور در مجمع، در روزنامه کثیرالانتشار چاپ شده باشد.)
  • لازم است مدیر تصفیه از میان اعضاء انتخاب شده ومعرفی شود. نام این فرد باید در صورتجلسه درج شده و همچنین وی باید صورتجلسه را امضاء نماید.
  • محل تصفیه شرکت باید مشخص شود.
  • اکنون باید به سامانه اداره ثبت به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir/ مراجعه کرده و از منوی مربوطه گزینه صورتجلسه را بزنید. پس از آن تمامی اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.
  • صورتجلسه را در سامانه بارگذاری نموده و ثبت نهایی را بزنید.
  • اکنون باید صورتجلسه انحلال و لیست سهامداران را از طریق باجه های پستی به اداره ثبت ارسال نمایید.
  • پس از حدود 5 تا 10 روز می تواینید نتیجه ثبت صورتجلسه را در سایت مشاهده کنید.
  • مدیر تصفیه باید به اداره ثبت مراجعه کند و پس از انجام امور لازم، آگهی انحلال را دریافت نماید.
  • لازم است آگهی انحلال را در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار چاپ نمایید.

انحلال شرکت مسئولیت محدود

مراحلی که برای این کار انجام می دهید تا حد زیادی شبیه به انحلال سهامی خاص است البته تفاوت هایی دارد. در ادامه این تفاوت ها را بیان می کنیم.

  • مجبور نیستید که مدیر تصفیه را از میان شرکاء انتخاب کنید.
  • جهت اقدام برای انحلال، مدت مشخص تعیین نشده است.
  • در صورتی که به عنوان مثال دو نفر از شرکا سهمشان بیشتر از 50 درصد کل سهام است، این دونفر می توانند برای انحلال شرکت تصمیم بگیرند و برای این کار، نیازی به موافقت دیگران ندارند.

موارد مهم پس از انحلال شرکت

وقتی شرکت منحل می شود ابتدا بدهی ها پرداخت شده و سپس اموال باقی مانده میان سهامداران و دیگر ذی نفعان تقسیم می گردد.

  • لازم است پس از نام شرکت و هم چنین در کنار نام مدیران و کلیه برگه های شرکت، کلمه در حال تصفیه ذکرشود.
  • در شرکت سهامی خاص پس از انحلال سهام میان سهامداران تقسیم می شود و در مسئولیت محدود، سهم الشرکه میان شرکاء تقسیم خواهد شد.

مالیات شرکت بعد از انحلال

انحلال شرکت و مالیات

شاید برایتان سوال باشد که پس از انحلال تکلیف مالیات چه می شود؟ پس از این که شرکت منحل می شود و آگهی آن در روزنامه رسمی درج می گردد، مدیر تصفیه باید امور مربوط به مالیات را پیگیری کند. این کار از طریق وب سایت اداره دارایی و تکمیل اظهارنامه انحلال شرکت انجام می شود. اداره مالیات با بررسی های لازم، تکلیف مالیات شما را مشخص خواهد کرد.

ثبت اینترنتی انحلال شرکت

همان طور که می دانید مدت هاست که همه امورمربوط به شرکت ها را می توان به صورت اینترنتی انجام داد. برای ثبت اینترنتی انحلال شرکت ابتدا باید مجمع تشکیل شده، صورتجلسه شکل بگیرد و توسط سهامداران امضاء شود.

اکنون باید به سامانه اداره ثبت کشور مراجعه نمایید و گزینه پذیرش صورتجلسه را بزنید. اطلاعات شرکت را وارد نمایید و گزینه مربوطه را انتخاب کنید.

در این مرحله لازم است اطلاعات تمامی اعضاء را وارد نمایید. همچنین متن صورتجلسه را وارد نموده و دکمه پذیرش نهایی را بزنید.

دقت کنید که برای انحلال شرکت سهامی خاص، 3 روز فرصت دارید. در صورتی که در این 3 روزمراحل را کامل نکنید باید همه چیز را از ابتدا شروع کنید.

منبع: https://sabtyab.com/

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36815

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.