• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

انجام آزمون های بانک مرکزی با مدیران 6 بانک متخلف

  • کد خبر : 36670
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
انجام آزمون های بانک مرکزی با مدیران 6 بانک متخلف

به گزارش اخبار اقتصادی، محمدپور، معاون نظارتی این بانک، این هشدار را پیگیری کرد بانک مرکزی وی در 12 اسفندماه سال جاری خطاب به بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی در خصوص لزوم رعایت دقیق نرخ سود سپرده مصوب شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج بازرسی های انجام شده در بانکداری کشور. شبکه، مشخص شد 6 بانک که بیشتر آنها در زمینه نرخ سود سپرده تخلف کرده اند.

وی افزود: بر اساس موارد فوق و بر اساس مفاد مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود تسهیلات و سود تعلق از انواع سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت موضوع بخشنامه شماره ۲۸۰۳۷۳/۰۱ مورخ ۱۱. /10/1401 که طی آن مقرر شد; در صورت عدم رعایت نرخ سود ابلاغی، علاوه بر انجام اقدامات نظارتی مناسب از جمله ارجاع خارج از وقت و مشروط به ارجاع موضوع به هیات انتظامی بانک ها، صلاحیت حرفه ای مدیرعامل و کلیه اعضاء. هیأت مدیره بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی مربوطه در کمیسیون تأیید و ابطال تأیید صلاحیت حرفه ای مدیران مؤسسات اعتباری بانک مرکزی برای تصمیم گیری در مورد ادامه سمت مدیریتی آنها بررسی می شود. .

وی افزود: در جلسات کمیسیون تائید و ابطال صلاحیت اعتبار حرفه ای گزارش اداره کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی مبنی بر تخلف نرخ سود سپرده در 6 بانک ارائه شد. مدیران مؤسسه با حضور مدیران کل و اعضای ذیربط هیأت مدیره، مقرر شد در خصوص بحث، بررسی و استماع توضیحات آنان و تذکر جدی و خاتمه بحث با آنان در این خصوص، اقدام شود.

معاون بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک های مورد رسیدگی موظف شدند موارد عدم رعایت نرخ سود و نرخ نکول سپرده و سایر ضوابط مقرر در بخشنامه شماره 208373/01 مورخ 11/10/1401 را ظرف دو هفته اصلاح کنند. و نتایج رفع این گونه تخلفات با در دست داشتن مدارک در بازه زمانی مذکور به بانک مرکزی ارسال شود.

وی گفت: همچنین بانک های مورد رسیدگی موظف شدند در مدت دو هفته اقدامات اصلاحی لازم را در خصوص شرایط صدور گواهی سپرده سرمایه گذاری ویژه موضوع نامه مورخ 10/11/1402 276180/02 انجام دهند. ، و نتایج را به همراه مدارک به بانک در بازه زمانی ذکر شده ارسال مرکزی ارائه کنید

محمد پور افزود: بانک‌های مورد بررسی موظف شدند سازوکار مناسبی را برای بهبود سیستم‌های کنترل داخلی به منظور جلوگیری از وقوع تخلف در بانک‌های مذکور اعمال و حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ برگزاری این جلسه نتیجه را به بانک مرکزی اعلام کنند. .

وی گفت: بانک های مورد بررسی موظف شدند نسبت به انجام بازرسی های لازم در خصوص رعایت مفاد بخشنامه بانک مرکزی در خصوص انطباق نرخ سود سپرده اقدامات لازم را انجام دهند و نتیجه پس از تایید به بانک مرکزی ارسال شود. توسط هیئت مدیره محترم آن بانک ها.

معاون نظارتی بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: در صورت عدم انجام اقدامات موثر فوق، نسبت به تمدید صلاحیت حرفه ای اعضای هیات مدیره بانک های مذکور تصمیم گیری خواهد شد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36670

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.