• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

آیا مسابقه پلی پروپیلن 68 درصد هیجان انگیز است؟

  • کد خبر : 34114
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
آیا مسابقه پلی پروپیلن 68 درصد هیجان انگیز است؟

افزایش نرخ ارز در بازار آزاد طی روزهای پایانی آذرماه موجب تحریک رقابت در حلقه محصولات پلیمری جذابی مانند پلی اتیلن ترفتالات شد. به این ترتیب در شرایطی که اختلاف نرخ ارز مورد استفاده برای تعیین قیمت پایه این محصول با نرخ ارز در بازار آزاد به 99 درصد رسید. شاکیان بین 95 تا 98 درصد برای سهمی از عرضه بطری های پلی اتیلن ترفتالات با یکدیگر رقابت داشتند. این در حالی بود که پلی پروپیلن شیمیایی با سقف رقابت قیمت 68 درصد به بازار عرضه می شد. برتری تقاضا نسبت به تولید پلی پروپیلن شیمیایی در کشور به دلیل رشد نامتعادل زنجیره در سال های اخیر دلیل این رقابت های شدید قیمتی در این معاملات است.

اخبار اقتصادی، بخش محصولات پلیمری در روزهای پایانی آذرماه با رونق مواجه شد. اگرچه در این بازه زمانی با حمایت سیگنال جهانی و نرخ ارز، قیمت‌های پایه نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافت، اما استقبال خوبی از خریداران در بازار صورت گرفت، به طوری که 88 درصد از حجم عرضه در رینگ فیزیکی معامله شد. بورس کالا

تثبیت نرخ ارز، تقویت رقابت پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات بسته بندی شده همچنان پیشتاز رقابت قیمتی در حلقه محصولات پلیمری بازار فیزیکی بورس کالای ایران است. در هفته پایانی دی ماه سال جاری، 4 هزار و 356 تن بطری پلی اتیلن ترفتالات در این رینگ به فروش رسید. در آن زمان تقاضای ۷ هزار و ۹۴۲ تن از این محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ثبت شد. برتری تقاضا بر عرضه در شرایطی که همچنان قیمت پایه پلی اتیلن ترفتالات بسته بندی شده بر اساس نرخ ارز 28500 تومانی تعیین می شود، متقاضیان این محصول را مجبور به رقابت با یکدیگر برای به دست آوردن بخشی از پیشنهاد شما کرد. متقاضیان رقابت بین 90 تا 98 درصدی را در این رینگ ثبت کردند و به این ترتیب در حالی که قیمت پایه هر کیلوگرم از این محصول بین 27800 تومان تا 29740 تومان در نوسان بود، با رقابت قیمت نهایی این محصول 54 بود. از 1710 تومان. ، به 55699 تومان رسید.

این در حالی است که قیمت پایه پلی اتیلن ترفتالات همچنان بر اساس نرخ ارز 28500 تومان تعیین می شود و قیمت پایه اکثر محصولات پتروشیمی بر اساس نرخ ارز در بازار ارز است که در حال حاضر در محدوده 39500 تومان در نوسان است. . تعیین می شود. تثبیت نرخ ارز با تعیین قیمت پایه این گروه های کالایی، بطری های پلی اتیلن ترفتالات را پیشتاز رقابت قیمت در دایره فیزیکی محصولات پلیمری کرده است. در حال حاضر نرخ 28500 تومانی با نرخ حواله در بازار ارز 38.5 درصد فاصله دارد.

در عین حال، در هفته پایانی آذرماه، دلار در بازار آزاد تا سقف کانال قیمتی 52 هزار تومان در نوسان بود؛ بنابراین درصد فاصله نرخ ارز در بازار آزاد با نرخ دلار 28 هزار و 500 تومانی در این دوره هفتگی به 99 درصد رسید، بنابراین می توان گفت که نرخ دلار در بازار آزاد محرک اصلی رقابت در بازار آزاد است. بازار بطری حلقه پلی اتیلن ترفتالات.

ناترازی در حلقه پلی پروپیلن پیوسته است

طی هفته پایانی دی ماه سال جاری، پلی پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران با رقابت قیمتی 28 تا 68 درصدی معامله شد. اگرچه با افزایش عرضه این محصول از ابتدای آذرماه، رینگ فروش این محصول با کاهش تقاضا مواجه شده است، اما سطح رقابت نسبت به سطح رقابت در بلندمدت همچنان قابل توجه است. طی چند سال گذشته، پلی پروپیلن شیمیایی در شرایط عادی بازار با رقابت قیمت متوسط ​​10-20٪ به فروش می رسید. اما توسعه قسمت پایین دستی این زنجیره در سال های اخیر با وجود ناتوانی در تامین مواد اولیه از صنایع بالادستی باعث شده تا رقابت های هیجان انگیزی در این رینگ به وجود بیاید.

در حال حاضر 34 درصد فاصله بین نرخ ارز در بازار ارز و نرخ ارز در بازار آزاد وجود دارد. در این شرایط 34 درصد از رقابت متقاضیان پلی پروپیلن شیمیایی را می توان به دو نوع ارز در کشور نسبت داد; اما بقیه این رقابت ها متاثر از نارضایتی در این رینگ است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34114

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.