• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

آیا تقاضای جامعه به سمت کالاهای بی دوام رفته است؟

  • کد خبر : 38102
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
آیا تقاضای جامعه به سمت کالاهای بی دوام رفته است؟

اکو ایران: در سال 1402 تورم سه نوع کالای بادوام، کالاهای بادوام و کالاهای بادوام رو به کاهش بود، اما در این میان تورم کالاهای بادوام با سرعت بیشتری کاهش یافته و تورم کالاهای بادوام کاهش یافته است. با سرعت بیشتری کاهش یافته است. با سرعت کمتری کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار کالاها را بر اساس عمر مفید در سه نوع بادوام، بی دوام و بی دوام طبقه بندی کرده و تورم هر کدام را به تفکیک گزارش می کند.

تورم به معنای نرخ رشد قیمت ها در یک دوره زمانی است که ارتباط تنگاتنگی با سایر شاخص های اقتصادی دارد و بر رفاه خانوارها تأثیر می گذارد.

این گزارش سیر تحولات تورم کالاها را با توجه به ماندگاری آنها در سال 1402 مورد بررسی قرار داده است. این بررسی نشان می‌دهد که سه نوع کالای بادوام، بی‌دوام و بی‌دوام در این سال افت تورم را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که اگرچه کالاهای بادوام در ماه های نخست سال گذشته افزایش قیمت داشته اند، اما کالاهای بادوام در پایان سال جهش قیمت بیشتری را تجربه کرده اند.

کاهش 58.4 درصدی تورم کالاهای بادوام

یک دسته از کالاها می تواند با توجه به عمر مفید آنها باشد. بر این اساس مرکز آمار کالاهای بادوام را کالاهایی می نامد که عمر مفید آنها بیش از یک سال باشد. این کالاها دارای ارزش نسبتا بالایی هستند. این دسته شامل خودروها و انواع لوازم خانگی مانند یخچال و ماشین لباسشویی می شود.

تورم نقطه به نقطه کالاهای بادوام در اسفند 1402 به این معنی است که رشد قیمت این کالاها در این ماه نسبت به اسفند 1401 17.5 درصد بوده است. بنابراین امسال این کالاها بیش از 17 درصد گران شده است.

اما روند تورم نقطه به نقطه این کالاها از ابتدای سال 1402 نشان می دهد که نرخ رشد قیمت این کالاها طی سال گذشته به شدت کاهش یافته است. بنابراین تورم آن از 75.9 درصد در فروردین 1402 به 17.5 درصد در اسفند امسال رسیده است. و بنابراین از ابتدا تا پایان سال جاری تورم این کالاها 58.4 درصد کاهش داشته است.

اما کاهش تورم تنها به کالاهای بادوام محدود نشد و در کالاهای بادوام نیز رخ داد.

کاهش 43.9 درصدی کالاهای غیر بادوام

بر خلاف کالاهای بادوام، دسته های دیگری از کالاهای بادوام وجود دارد. عمر مفید مورد انتظار این کالاها کمتر از یک سال است و به همین دلیل کلیه مواد غذایی، لوازم التحریر و سایر اقلامی که افراد در زندگی روزمره خود به آنها نیاز دارند را می توان در این دسته قرار داد.

تورم نقطه به نقطه این دسته از کالاها در آخرین ماه سال 1402 معادل 25.1 درصد بوده است. همچنین سیر تحولی نرخ تورم این کالاها از ابتدای سال نشان می دهد که این کالاها نیز مانند کالاهای بادوام کاهش قابل توجهی در تورم در سال جاری داشته اند. بنابراین تورم آن 43.9 واحد درصد کاهش یافته است که از 69 درصد در آوریل به 25.1 درصد رسیده است.

همچنین در سال 1402 در کالاهای نوع سوم یعنی کالاهای غیر بادوام افت رشد قیمت مشاهده شد. البته با شدت کمتری نسبت به دو نوع کالای دیگر.

کاهش 17.5 درصدی کالاهای غیر بادوام

نوع سوم کالاها، کالاهای بی دوام هستند که طول عمر آنها حدود یک سال یا کمی بیشتر است. پوشاک یکی از کالاهای مهم در این دسته است.

تورم این کالاها در سال 1402 از 55.8 درصد در فروردین ماه به 38.3 درصد در اسفند رسید و در نتیجه 17.5 واحد درصد کاهش یافت.

اما مقایسه روند تورم نقطه به نقطه این سه کالا در سال گذشته نشان می دهد که کالاهای غیر بادوام نسبت به دو نوع کالای دیگر نرخ تورم کمتری داشته اند.

مقایسه گرایش تورمی سه نوع کالا

مقایسه روند تورمی این سه نوع کالا نشان می دهد که در سال 1402 اگرچه تورم در همه کالاها کاهش یافته است، یعنی سرعت رشد قیمت در هر سه نوع کالا کاهش یافته است، اما سرعت رشد قیمت کالاهای بادوام کاهش یافته است. بیشتر از دو محصول دیگر در حالی که کمترین نرخ رشد قیمت در کالاهای بادوام اتفاق افتاده است.

یکی از دلایل این امر را می توان در سمت تقاضا یافت. یعنی می توان گفت تورم بالا و کاهش قدرت خرید بسیاری از خانوارها باعث شده تا کالاهای گران تری مانند خودرو و یخچال که از کالاهای بادوام محسوب می شوند از سبد مصرف خود حذف شوند و در نتیجه تقاضای این کالاها در جامعه به طور کلی بیش از سایر کالاها کاهش یافته است. در نتیجه کاهش تقاضا باعث کاهش نرخ رشد قیمت یا تورم این کالاها شده است.

این در حالی است که سبد مصرفی خانوارها به سمت کالاهای بادوام متمایل شده و تقاضای جامعه برای این کالاها تشدید شده است. در نتیجه تورم آن با کمترین میزان کاهش یافته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38102

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.