• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

آیا بورس تاریخ ساز می شود؟/ تترساز مخالفت کرد

  • کد خبر : 31353
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
آیا بورس تاریخ ساز می شود؟/ تترساز مخالفت کرد

اکوایران: باید دید بازار سرمایه با شکستن مقاومت دو میلیون و 100 هزار واحدی موفق به تاریخ سازی برای بورس می شود یا مقاومت مذکور به عنوان مقاومت تاریخی باقی می ماند؟

در آگوست 2019، شاخص کل بورس به مقاومت رسید. پس از خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت 1398، بازار سرمایه در آن زمان به دلیل افزایش سطح ریسک ها در ابتدا منفی شد، اما با افزایش نرخ ارز و رشد تورم، بازار سهام حمایت شد. با افزایش تورم و افزایش قیمت دلار، شاخص کل از تابستان 1398 وارد روند صعودی شد و این روند صعودی تا تابستان 1398 ادامه یافت.

وضعیت مثبت بورس و روند صعودی آن در طول زمان، بازارهای دیگر را در کسب سودآوری کنار زد و ذائقه سهامداران شیرین شد، میزان بازدهی در بورس به تدریج نظر فعالان بازارهای دیگر را جلب کرد و در نهایت مردم عادی نیز جذب شدند. . به بازار سهام

در نهایت بازماندگان بازار با دعوت رسمی مسئولان همه چیز را به بازار سهام آوردند، شاخص کل در فاصله خرداد تا مرداد 88 بیش از دو برابر شد و عده ای به این فکر کردند که بازار سهام همیشه یکسان است، همه چیز را در بازار سهام قرار دادند. بازار سرمایه

سرانجام در نیمه دوم سال 1402 بازار سرمایه روی ناخوشایند خود را به مردم نشان داد، بازار سرمایه سقوط کرد و سرمایه های مردم در یک روند نزولی و راکد به دام افتادند.

بورس در رکود گیر کرده است

در حالی که تورم در سایر بازارها از مسکن، طلا، ارز گرفته تا مواد غذایی و پوشاک بیداد می کرد، حباب بورس در حال کاهش بود و همراه با خروج پول از بورس و کاهش شاخص کل، وجوه و اعتماد به بورس کاهش یافت

این موضوع به رکود بازار دامن زده و به همین دلیل است که بازار سرمایه نتوانسته بالاتر از مقاومت سال 1398 و گذشته تثبیت شود.

بازار سرمایه از آبان ماه سال گذشته شروع به افزایش کرد. از کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی با افزایش بیش از دو برابری به کانال دو میلیون و 500 هزار واحدی رفت. اما پس از اصلاح، کانال دو میلیون و 100 هزار واحد را از دست داد.

وضعیت بازار سرمایه این روزها با سال 2019 متفاوت است و افزایش تورم، رشد ارزش دارایی های بنگاه ها و رشد سودآوری بنگاه ها جذاب شده است.

رابطه قیمت و سودآوری شرکت ها به حدی رسیده است که سود سالانه برخی شرکت ها از سود صندوق ها و بانک ها بیشتر است. اکنون در شرایطی که تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه کمتر از ارزش ذاتی خود است، نتوانسته است بالاتر از مقاومت سال 2019 تثبیت شود و اکنون در آستانه رسیدن به این مقاومت است. مقاومت تاریخی شاخص کل در ابتدای کانال دو میلیون و 100 هزار واحد است و تثبیت شاخص کل بالاتر از این محدوده امیدها به تداوم روند صعودی بازار سرمایه را زنده می کند. بازار سرمایه پیروز می شود که مقاومت دو میلیون و 100 هزار واحدی بورس را می شکند، تاریخ سازی زمان می برد یا این مقاومت همچنان یک مقاومت تاریخی خواهد بود؟

یک روز پیش از آن در بدنه کنترل به لزوم افزایش ارزش معاملات خرد برای رشد بورس اشاره شد و برای دومین روز متوالی ارزش کل معاملات شاخص شده از محدوده شش میلیارد عبور کرد. توماس که در صورت ادامه این وضعیت شرایط مساعدی را برای بورس ایجاد می کند.

سکه به بالای مقاومت مهم رسید.

در حالی که بازار جهانی در تعطیلات آخر هفته است و معاملات جهانی قیمت طلا بسته است، قیمت طلای داخلی با اهرم قیمت جهانی طلا افزایش یافت.

پس از سخنرانی پاول، انتظارات معامله گران از سیاست های انقباضی فدرال رزرو تعدیل شد و شاخص جهانی دلار طلا شروع به افزایش کرد و تنها 4 دلار با مقاومت تاریخی خود فاصله دارد.

در داخل کشور نیز در شرایط رکود درهم در ایام تعطیلات امارات، دلار ثابت است، اما ارز امامی طبق پیش بینی ناظر قبلی توانست از مقاومت مهم 29 میلیون و 500 هزار تومانی عبور کند.

تتر برعکس عمل کرد

روز گذشته، قیمت تتر در بازار آزاد به قیمتی کمتر از دلار رسید، در حالی که تتر اغلب بالاتر از بازار آزاد معامله می شد، اما دیروز سازنده مخالفت کرد. با ادامه چنین شرایطی، معاملات تتر ممکن است از ادامه روند طلا مانند روز گذشته جلوگیری کند.

طلای مذاب نیز با پچ پچ های مثبت باز شد و در آستانه 11 میلیون تومان قرار دارد. در صورت تداوم روند صعودی، طلا با مقاومت 11 میلیون و 100 هزار واحدی مواجه خواهد شد که سری قبلی نتوانست در بالا تثبیت شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31353

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.