به گزارش اخبار اقتصادی، رشته سقوط بانک ها در آمریکا و سرایت آن به کریدیت بانک سوییس نگرانی ها را از بحران بانکی در شرایطی که تورم هدف آمریکا به محدوده دو درصدی نرسیده برانگیخته بود. به همین دلیل چشم بازارها به جلسه روز قبل فدرال رزرو بود تا ببینند بانک مرکزی آمریکا تکلیف خود را با تورم و بحران بانکی چگونه روشن می کند؟

دلار سقوط کرد

روز قبل فدرال رزرو یک‌گام افزایشی دیگر برداشت و برای دومین بار متوالی نرخ بهره را ۲۵ صدم درصد افزایش داد ولی با این وجود شاخص دلار به ابتدای محدود ۱۰۲ سقوط کرد دلیل سقوط دلار آن بود که جروم پاول عبارت افزایش مداوم را با با یک افزایش دیگر جایگزین کرد که این صحبت چشم انداز اقدامات انقباضی فدرال رزرو را تعدیل کرد. از طرفی انتشار آمار تورم انگلستان بدبینی ها را از توانایی بانک های مرکزی برای کنترل تورم افزایش داد تورم انگلستان بیشتر از انتظار بود و با افزایش این بار، دو رقمی شده است این اتفاق در شرایطی که فدرال رزرو با بحران بانکی هم رو به روست از انتظارات برای اثرگذاری اقدامات فدرال رزرو برای تقویت شاخص دلار کاست و شاخص دلار نزولی شد.

چین و روسیه جلوی سقوط نفت را گرفتند

قیمت نفت که در ابتدای هفته به زیر هفتاد دلار سقوط کرده بود تحت تأثیر پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی افزایش پیدا کرد و در معاملات روز جاری به بالای هفتاد دلار بازگشت آژانس پیش بینی کرده تقاضای نفت چین در سال جاری دو میلیون بشکه افزایش یابد و الکساندر نواک معاون رییس جمهور روسیه گفته که سطح عرضه نفت روسیه تا ماه ژوئن کاهشی خواهد بود همین دوخبر نفت را به بالای هفتاد دلارص برگرداند ولی خبر افزایش ذخایر نفت آمریکا به بالاترین سطح از می سال ۲۰۲۱ و محدودیت پرداخت اعتبار توسط فدرال رزرو مانع از پیش روی بیشتر دلار در کانال ۷۰ دلاری شد.

طلا به مقاومت دو هزار دلاری نرسید

روز قبل جروم پاول اعلام کرد نرخ بهره احتمالا یکبار دیگر افزایش پیدا می کند و سیاست گذاران پیش بینی می کنند که نرخ بهره تا پایان سال جاری به محدوده ۵.۱ درصدی برسد با تعدیل چشم انداز انقباضی فد، اونس طلا رشد کرد و به بالای ۱۹۷۰ دلار رسید خبر عدم کاهش نرخ بهره در سال جاری ولی مانع از پیشروی بیشتر دلار شد. اولویت تورم در برابر بحران بانکی و اطمینان فدرال رزرو به سلامت سیستم بانکی نگذاشت طلا به به پیش روی خود ادامه دهد ولی اظهار نظر جانت یلن مبنی بر آنکه تمام سپرده های بانکی را در بحران بانکی به وجود آمده بیمه نمی کند طلا را به بالای محدوده ۱۹۷۵ دلاری در لحظه نگارش این گزارش برگرداند.

بیت کوین ریخت

فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد که شرایط را برای سرمایه گذاران ریسک پذیر سخت تر می کند خبر کاهش و محدودیت اعتبار هم فضای سرمایه گذاری را سخت تر میکند. بیت کوین که با خبر بحران بانکی به وجود آمده با استقبال مواجه شده بود با اطمینان فدررال رزرو به سیستم بانکی و کاهش ریسک پذیری در کنار محدودیت اعتبار کاهش بیشتری را تجربه کرد و کانال ۲۸ هزار دلاری را از دست داد و به ۲۷ هزار و ۷۱۲ دلار در لحظه نگارش گزارش رسید رسید.