به گزارش اخبار اقتصادی، از ابتدای سال 1402 تا کنون که به نیمه مرداد رسیده است، بسیاری از واحدهای تجاری، مراکز خرید، اماکن تجاری و به ویژه قهوه خانه ها و رستوران ها به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری تعطیل شده اند. اتفاق جدیدی که گریبان این منطقه را گرفته است، محدودیت و تعلیق برخی استارتاپ ها و پلتفرم های آنلاین به دلیل همین مشکل است.

واشر “دیجی کالا”، فیلتر “طاقه”، تعلیق “ازکی”

اوایل مردادماه بود که انتشار عکسی از کارکنان دیجی کالا برای این پلتفرم فروش اینترنتی جنجال به پا کرد و پس از اعتراض برخی رسانه های اصولگرا، ساختمان اداری این مجموعه به طور موقت پلمب شد. پلمبی که بیش از حد انتظار طول کشید و کار به جایی رسید که شب گذشته (11 مرداد) این شرکت در بیانیه ای بر “پایبندی به قوانین کشور” تاکید کرد و از “آسیب رساندن به احساسات مردم به دلیل آسیب رساندن به افکار عمومی” عذرخواهی کرد. انتشار تصاویر برخلاف میل شرکت». .

دومین استارت آپی که با انتشار عکس های کارکنانش لو رفت، پلتفرم طاقچه بود که در حوزه کتاب فعالیت می کند. پس از انتشار این عکس که در صفحه لینکدین یکی از همکاران سابق طاقچه منتشر شد، برخی از سردبیران که تقریباً همگی مذهبی و یا وابسته به برخی نهادهای مذهبی و فرهنگی کشور بودند، نامه هایی به آدرس طاقچه نوشتند. و خواستار فسخ قرارداد خود شدند.

طاقچه در بیانیه ای درباره حواشی این ماجرا توضیح داد و اعلام کرد عکسی که از این شرکت منتشر شده یک ماه پیش و خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ یک از حساب های رسمی طاقچه منتشر نشده است. این مجموعه در پایان تاکید کرد که روند لغو این قراردادها انجام خواهد شد. واکنشی که ظاهرا به مذاق دولت ها خوش نیامد و به جایی رسید که ادعا شد این پلتفرم مجوز ندارد. محمدمهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – روز 13 مردادماه در حاشیه اجلاس شورای نظام در واکنش به این حادثه گفت: کسانی که مجوزشان از وزارت ارشاد مرکز توسعه فرهنگ و ارشاد است. هنر در فضای مجازی در وزارتخانه مستقر است و به آن رسیدگی می کند و حتما تا دو سه روز آینده اخبار آنها را خواهید دید.» وزارت ارشاد همچنین اعلام کرد: «پلتفرمی که کتاب های دیجیتالی طاقچه را ارائه می کند، هنوز دریافت نشده است. مجوزهای قانونی از مرکز گسترش فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی این وزارتخانه. اما تصاویر مجوزهای این پلتفرم در سایت وزارت ارشاد و نهادهای صدور مجوز وابسته به این وزارتخانه نشان می داد که ادعاهای مطرح شده علیه این شرکت صحت ندارد.

سرانجام پس از تصدی وزارت ارشاد این پلتفرم فیلتر شد اما پس از چند روز و همزمان با اعلام مخالفت رئیس دولت سیزدهم با فیلترینگ سکوها، فیلتر رفع شد.

استارت آپ «ازکی» که بستری آنلاین برای خرید بیمه نامه است، شرایطی مشابه دو بستر ذکر شده داشت. این شرکت نیز پس از انتشار عکس های برهنه کارکنان خود با بیمه مرکزی و تعلیق پروانه فعالیت مواجه شد.

در پی این ماجرا روزنامه سازندگی مدعی شد که بیمه مرکزی سابقه اختلاف با گروه ازکی دارد و انتشار این تصاویر را بهانه ای برای تعلیق مجوز این شرکت عنوان کرد. انجمن فین‌تک ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای با توقف فعالیت این استارت‌آپ مخالفت کرد و مانند دو پلتفرم دیگر، بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از رسانه‌ها به بررسی نحوه برخورد با آن پرداختند. واکنش هایی که عمدتاً انتقاد، گلایه و اعتراض بود. این شرکت در نهایت پس از چند روز به حالت تعلیق درآمد.

کسی گردن را نگرفت

تعلیق و فیلتر شدن این استارت آپ ها در روزهایی که کشور با دو معضل اقتصادی و مهاجرت، علاوه بر مشکلات دیگرش مواجه است، واکنش های منفی بسیاری را برانگیخت و بسیاری هشدار دادند که چنین اقداماتی باعث بدتر شدن اوضاع اقتصادی و ناامیدی می شود. و مهاجرت بیشتر. شاید همین اعتراضات بود که منجر به مواضع اعلام شده از سوی قوه مجریه و قضاییه در مخالفت با پلمب و تعطیلی این مشاغل شد. سخنگوی قوه قضائیه روز سه شنبه ضمن تاکید بر لزوم برخورد با عدم رعایت حجاب در فضای کسب و کار و اعلام تشکیل پرونده قضایی برای این بسترها، تصریح کرد: مجوزی از دستگاه قضایی صادر نشده است. لوله کشی کردن برخی از مقامات دولت سیزدهم نیز مخالفت خود را با بسته شدن این سکوها اعلام کردند.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به نظر من راه برخورد با کارکنان متخلف یک پلت فرم تعطیل نکردن آن پلتفرم است، راه حل برخورد با متخلفان است، رئیس جمهور هم مخالف است. جلوی جریان خدمات فناورانه و نوآورانه به مردم به ویژه در زمینه های محلی را گرفته و به مقامات مسئول در این خصوص هشدار داده است.

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در توییتر خود نوشت: اخیراً جریانی به وجود آمده است که به دنبال آسیب رساندن به اقتصاد دانش بنیان و فضای کسب و کار است، از فعالان محیط زیست دعوت می کنیم تا از رشد کسب و کار حمایت کنند. با همدلی پلت فرم، کارخانه و … را نبندید، تعطیلی به افرادی که از آن استفاده می کنند آسیب می رساند و همچنین اشتغال، امید و تولید مدیران شرکت ها مسئول اجرای قانون هستند و باید برای جلوگیری از تخلف گام بردارند. در تعامل با رگولاتورهای صنعت اگر یکی از اعضای یک گروه مرتکب تخلف شود، مدیران آن باید اقدام کنند و در صورت لزوم به آن رسیدگی کنند.»

ابراهیم رئیسی نیز در جلسه اخیر هیات دولت در واکنش به تعطیلی این سکوها گفت: برخورد با تخلفات ضروری است اما اعمال محدودیت برای این سکوها راهکار درستی برای برخورد با تخلفات نیست. مشکلات ایجاد شده در رابطه با این بسترها باید از طریق مراجع ذیربط با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات رصد شود.

اعمال خودسرانه بر خلاف منافع عمومی است

صرف نظر از مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلی و تعلیق این سکوها، آیا اصل چنین اقداماتی قانونی است؟ در همین زمینه محمد صالح عقکار، وکیل دادگستری به «اکو ایران» می‌گوید: مسئولان فعلی باید با رعایت اصل اولویت حقوق شهروندی و عدم تضییع حقوق و فعالیت‌های تجاری شهروندان، مشروع و قانونی عمل کنند. انفعال اعم از تصمیمی و اداری و اجرایی نباید موجب تداخل حقوق شهروندان شود.

وی تاکید می کند که برخی مشاغل به دلیل بحث کنترل حجاب تعلیق می شوند، خلاف قوانین است و در اصل نهم قانون اساسی تاکید شده است که آزادی شهروندان حتی با وضع قوانین محدود نمی شود.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: در حوزه کسب و کار یا هر اقدام دیگری به این معنا منوط به این است که این اتفاقات در حوزه یک مرجع عمومی رخ داده و ستاد کنترل و اعمال قانون وارد شده باشد. بدون رعایت تدابیر قانونی و اصل عدم صلاحیت مقام عمومی و اصل عدم صلاحیت مقام عمومی قابل اجرا نیست و نظام حکومتی باید در جهت حفظ و صیانت از حقوق شهروندان بکوشد نه محدود کردن حقوق آنان.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعلیق و تعطیلی دفاتر یک شرکت نوپا به دلیل بی حجابی مجازات بازدارنده محسوب می شود یا خیر؟ وی گفت: فلسفه اعمال مجازات، رهایی جامعه از آن و در راستای مصالح عمومی و مصالح همگان است.

و افزود: اگر بدون در نظر گرفتن اصل قانونی بودن جرم و مجازات، اصل تعیین آن عمل مجرمانه مجازات کنیم، جامعه متضرر می شود و نظام حقوقی این اقدام را نمی پسندد. این روش های خودخواسته و خودسرانه برخلاف مقصود قانونگذاری و در تضاد با منافع عمومی است.