• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

کلیدواژه‌های خبری بازار ارز و سکه

  • کد خبر : 42782
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
کلیدواژه‌های خبری بازار ارز و سکه

عنوان می شود طلا را با پزو پایین نمی فروشند / دلار دو کانالی سقوط کرد / صندوق های طلا برداشت پول را ثبت کردند / معادل دلار بانک مرکزی وارد کانال 40 شد / کلیدواژه های اخبار بازار دلار چیست؟

بازار ارز و ارز ایران در هفته گذشته به ویژه پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد. این اتفاق باعث شد تا قیمت ها افزایش پیدا کند اما این افزایش دوام چندانی نداشت و در نهایت بازار به سطح قبلی خود بازگشت.

در روزهای اول پس از قتل، قیمت ها به سرعت افزایش یافت و در کمتر از سه روز به بالاترین حد خود رسید. اما این افزایش قیمت ناپایدار بود و بازار به تدریج و آرام آرام سقوط کرد به طوری که پس از یک هفته قیمت ها به سطح قبلی خود بازگشتند.

قیمت دلار و سکه هرات.

در پایان هفته گذشته بازارهای طلا و ارز بار دیگر تلاش کردند به مرزهای مقاومتی خود نزدیک شوند. در پایان هفته قیمت دلار در هرات به 61 هزار تومان و طلای آب شده نزدیک به 15 میلیون و 540 هزار تومان رسید. اما در معاملات پس از جمعه، این روند صعودی متوقف شد و قیمت ها به سطح حمایت خود بازگشتند.

قیمت دلار هرات روز شنبه از 60 هزار و 150 تومان آغاز شد و سعی کرد خط مقاومت را بشکند. اما با کاهش ارزش درهم که با شکاف منفی و روند نزولی آن همراه بود، بازار ارز هرات نیز کاهش یافت و کانال 60 هزار تومان از دست رفت. در نهایت قیمت دلار هرات در سطح حمایتی 59 هزار و 600 تومان بسته شد.

قیمت درهم امارات که از روز پنجشنبه به 16 هزار و 660 تومان رسیده بود، روز شنبه با شکاف منفی 160 تومانی به 16 هزار و 500 تومان بازگشایی شد و سپس به 16 هزار و 320 تومان کاهش یافت. قیمت ارز در حاشیه کانال تا 43 میلیون تومان بازگشایی شد و در نهایت با کاهش به 42 میلیون و 400 هزار تومان به فعالیت خود پایان داد. طلای مذاب که روز جمعه پیشرو نزول بازار بود، روز شنبه بین پله اول و دوم کانال 15 میلیون تومان در نوسان بود و حباب آن نیز کاهش یافت و به کمتر از ده هزار تومان رسید.

بازار رسمی و قیمت ارز.

در سمت رسمی بازار برخلاف بازار آزاد، قیمت دلار و یورو در صرافی ها رو به افزایش بود. قیمت حواله دلاری در این مرکز به نصف کانال 44 هزار تومان رسید و اسکناس های دلاری با قیمت 48 هزار و 600 تومان فروخته شد. قیمت دلار متعادل در سایت بانک مرکزی برای اولین بار وارد کانال 40 هزار تومانی شد. گزارشی از افزایش قیمت ها در مرکز مبادلات ارزی مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت که در آن به رشد تدریجی دلار نیما و کلید طرح ارز تک اشاره شده بود. قیمت دلار نیما در مرکز مبادلات از زمستان 1402 روند صعودی خود را آغاز کرد و از 40 هزار تومان به 44 هزار و 600 تومان رسید.

برداشت پول از صندوق های طلا.

در معاملات روز شنبه صندوق های طلا با خروج پول مواجه شدند و این میزان به 21 میلیارد تومان رسید. این خروج پس از 17 روز ورود مداوم رخ داد. اگرچه این برداشت مبلغ زیادی به حساب نمی آید، اما در روزی رخ داد که شاهد کوچک شدن حباب بودجه بودیم.

کلیدواژه های اصلی بازار و آینده

در بازار روز شنبه، کلیدواژه‌های «پاسخ ایران به اسرائیل»، «مذاکرات آتش‌بس غزه»، «صبر راهبردی» و «کابینه پزشکی دولتی» به‌عنوان کلیدواژه‌های اصلی مطرح شد. پس از مذاکرات آتش بس، این تصور در بازار قوت گرفت که جمهوری اسلامی به جای واکنش سریع، رویکرد راهبردی صبر را در پیش گرفته و در برابر خونخواهی هانیه واکنش سنجیده ای نشان خواهد داد. این مشکل یکی از دلایل افت قیمت ها در بازار بود.

در مورد کابینه دولت چهاردهم، وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دو گزینه مهم برای بازار هستند. تا امروز زمزمه انتخاب عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد قوت گرفته است. با توجه به سابقه حضور همتی در بانک مرکزی دوره روحانی، برخی معامله گران نسبت به این انتخاب محتاط هستند، زیرا در آن زمان به همتی لقب «نوسانگر بزرگ بازار» داده شد.

پیش بینی و تحلیل تکنیکال

از دیدگاه معامله گران فنی، بازار طلا و ارز به محدوده حمایتی بحرانی رسیده است. این محدوده از یک سو مربوط به شکاف ایجاد شده پس از ترور اسماعیل هنیه است و از سوی دیگر به نظر می رسد الگوی «سقوط گوه» در نمودار دیده شده است. بر اساس این الگو، در صورت خروج قیمت از سقف کانال نزولی، احتمال تغییر روند وجود دارد، اما در صورت شکسته شدن کف این الگو، شدت نزول در بازار بیشتر خواهد بود.

گروهی از معامله گران افت قیمت درهم در روز شنبه را ناشی از تزریق بازارساز می دانند و معتقدند اگر روز بعد قیمت با صحبت های مثبت باز شود، این گمانه زنی قوت بیشتری پیدا می کند.

در بازار روز شنبه، تمرکز بر خرید و فروش طلای مذاب بود و معامله گران مدعی بودند که تاجران طلا از فروش پزو پایین امتناع می کنند که ممکن است به دلیل مسائل مالیاتی باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42782

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.