• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
1

کاهش 9 درصدی قیمت مس داخلی

  • کد خبر : 37391
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
کاهش 9 درصدی قیمت مس داخلی

کاتد مس در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در سال 1402 کاهش 9 درصدی را ثبت کرد. این محصول در ابتدای سال 1402 در حداکثر قیمت خود نوسان داشت اما در اواسط سال ارزان شد و در هفته های پایانی سال با پشتوانه سیگنال های تورمی به مسیر رشد نرخ بازگشت. ریزش مس در بازار جهانی از اواسط تابستان تا پایان سال 2023 دلیل کاهش تمایل به خرید کاتد مس در رینگ فیزیکی و در نتیجه کاهش قیمت این محصول بود. اگرچه قیمت مس در بازار جهانی تا پایان سال 1402 به رکوردهای قبلی بازنگشت، اما ترس از کاهش ارزش پول ملی باعث شد که مس در رینگ داخلی با افزایش میل به خرید مواجه شود. افزایش نرخ

اخبار اقتصادی، قیمت فروش کاتد مس رینگ فیزیکی بورس کالای ایران طی سال 1402 با نوسانات متعددی همراه بود. اگرچه انتظارات تورمی از رقابت بیشتر متقاضیان این محصول و در نتیجه رشد قیمت نهایی حمایت کرد، اما کاهش قیمت جهانی مس در سال جاری باعث ارزان شدن کاتد مس در دوره سالانه شد.

در حالی که در هفته اول بازگشایی بازارها در سال 1402، هر کیلوگرم مس کاتد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران با میانگین قیمت 439 هزار تومان معامله می شد. متوسط ​​قیمت فروش این محصول در هفته پایانی سال جاری به 398 هزار تومان رسید، بنابراین میانگین نرخ معاملات در این مدت 9.3 درصد کاهش یافت. البته این کاهش نرخ مستمر و تدریجی نبود و قیمت فلز قرمز در سال جاری با نوسانات متعددی همراه بود.

کمترین قیمت فروش کاتد رینگ فیزیکی مس بورس کالای ایران در سال 1402 در آخرین روزهای فروردین ماه 1402 در محدوده 323 هزار تومباس و همچنین در پایان مهرماه در همین محدوده قیمت به ثبت رسیده است. طی ماه های پایانی سال 1402 رقابت به رینگ کاتد مس بازگشت و این محصول بار دیگر وارد مسیر افزایش قیمت شد به طوری که قیمت این محصول در پله کانالی 400 هزار تومانی سال 1402 را وداع گفت. بازگشت قیمت کاتد مس به مسیر رشد نرخ های خود در هفته های پایانی سال حاصل انتظارات تورمی مثبت و رشد نرخ ارز در بازار آزاد بود. در واقع این دلایل تمایل به خرید مواد اولیه را با پیش بینی رشد قیمت در میان مدت افزایش داد و علاوه بر آن صنایع تکمیلی با هدف تبدیل نقدینگی به کالا برای جلوگیری از کاهش دارایی ها و در این صورت اقداماتی را انجام دادند. ، قیمت مس کاتد دوباره وارد رالی قیمت شد.

آیا فرمول قیمت پایه تغییر کرد؟

فرمول محاسبه قیمت پایه مس کاتد در تاریخ 24 اردیبهشت 1402 تغییر کرد که طبق اعلام بورس کالا، قیمت پایه این محصول بر اساس ضریب قیمت فروش این محصول در سال قبل تعیین می شود. هفته ها این سیاستمدار معتقد است تغییر فرمول قیمت پایه راهی برای جداسازی وابستگی قیمت مواد اولیه به بازار داخلی از نوسانات نرخ ارز و قیمت در بازارهای جهانی است.

در سالهای اخیر و با توجه به کاهش مداوم ارزش پول ملی، جداسازی نوسانات قیمت مواد اولیه از نوسانات قیمت و نرخ ارز جهانی به خواست و دغدغه مسئولین سیاست های اقتصادی کشور تبدیل شده است.

در واقع، سیاست گذاران در این حوزه امیدوارند با تغییر فرمول قیمت گذاری، بتوانند اثر کاهش ارزش پول ملی را بر بازارهای کالایی کاهش دهند. این در حالی است که تجربه نشان داده است کاهش ارزش پول ملی، انتظارات تورمی و نوسانات نرخ ارز در بازار داخلی، رفتار معامله‌گران را در تمامی بازارهای کالایی سوق می‌دهد و در نهایت قیمت فروش یک محصول در بازار بر اساس این عوامل تعیین می‌شود. . این در حالی است که سیاستگذاران معدن و صنایع معدنی کشور معتقدند که الگوی فعلی تعیین قیمت پایه کاتد مس حدود 2 سال است که برای تعیین قیمت پایه تمام محصولات زنجیره تامین فولاد، از سنگ آهن وجود دارد. به محصول نهایی، بدون احتساب ورق فولادی و کاهش رقابت، ثبات بیشتری را برای بازار به ارمغان آورده است. به همین دلیل اجرای این مدل با توجه به سایر فلزات مانند آلومینیوم و روی نیز در دستور کار قرار گرفت.

البته بررسی معاملات محصولات صنعتی در رینگ فیزیکی نشان می دهد که انتظارات تورمی و نوسانات نرخ ارز بیشترین تاثیر را بر رفتار معامله گران دارد و در صورت افزایش این پارامترها، قیمت مواد اولیه در رینگ داخلی نیز افزایش می یابد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37391

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.