• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
8

کاهش صادرات مسکو به تهران توسط سفیر ایران در روسیه

  • کد خبر : 35969
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
کاهش صادرات مسکو به تهران توسط سفیر ایران در روسیه

اکوایران: سفیر ایران در مسکو در تازه ترین اظهارات خود درباره علت کاهش صادرات روسیه به ایران صحبت کرد. به گفته کاظم جلالی، افزایش تولید گندم و کاهش صادرات گندم روسیه به ایران باعث کاهش صادرات مسکو به تهران شد.

اخبار اقتصادی، بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، صادرات ایران به کشورهای همسایه در 11 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 3 درصد و از نظر ارزشی 9 درصد کاهش داشته و واردات از کشورهای همسایه نیز کاهش داشته است. کشورها در این مدت از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 11 و 15 درصد افزایش نشان می دهند.

در 11 ماهه امسال ارزش صادرات ایران به 8 کشور همسایه کاهش و به 7 کشور دیگر همسایه افزایش یافته است. روسیه از جمله کشورهایی است که ارزش صادرات به آن افزایش یافته و از سوی دیگر روسیه نیز از جمله کشورهایی است که ارزش واردات به آن افزایش یافته است.

این در حالی است که روسیه از کاهش صادرات خود به ایران در سال 2023 خبر داده است.بر اساس آمار اعلام شده از سوی مقامات این کشور، صادرات ایران به این کشور بیش از دو میلیارد دلار بوده است. کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه درباره تفاوت آماری گمرک ایران و روسیه گفت: تفاوت آماری گمرک ایران و روسیه در صادرات محصولات ایرانی به دلایل فنی است. البته روس ها هنوز آمار رسمی و نهایی سال 2023 را اعلام نکرده اند اما طبق صحبت هایی که با مقامات روسی داشته ایم حجم صادرات ما افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در مسکو گفت: آمار واقعی صادرات محصولات ایرانی به روسیه ممکن است بیشتر از این رقم باشد، زیرا بخشی از محصولات ایرانی از طریق کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مانند قزاقستان به روسیه وارد می شود. “

جلالی افزود: در سال 2023 صادرات محصولات روسیه به ایران نسبت به سال قبل کاهش یافت و این کاهش به این دلیل بود که وضعیت تولید گندم در ایران خوب بود به طوری که مقدار کمتری گندم به روسیه خریداری کردیم. دلیلش هم کاهش صادرات از این کشور به کشورمان است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35969

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.