• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
6

چشم انداز مستقل از تجارت خارجی

  • کد خبر : 37440
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
چشم انداز مستقل از تجارت خارجی

اکوایران: فعالان اقتصادی بخش خصوصی معتقدند دولت باید در سال جاری در سیاست های اقتصادی به بخش خصوصی اتکا نکند و تجارت خارجی را مستقل تلقی نکند. در غیر این صورت تجارت خارجی ایران به همان روال قبلی ادامه خواهد داد.

اخبار اقتصادی؛ به گفته امیررضا اعتمادی، یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران، سال گذشته سال خوبی برای فعالان اقتصادی نبود. او البته با وجود دورنمای نامطلوب فعلی امیدوار است امسال سال خوبی برای فعالان اقتصادی باشد.

اعتمادی به «اکو ایران» می گوید: باید بپذیریم که سال گذشته سال خوبی برای بخش خصوصی نبود. سال گذشته برخی از سیاست‌های تجاری سخت‌گیرانه‌تر و مشکل‌سازتر از قبل بود. سیاست هایی که در حوزه ارز، تسویه تعهدات، مالیات، تعرفه، تعیین قیمت و اخذ مجوز تولید اتخاذ شد، سیاست هایی بود که مشکلات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را تشدید کرد.

و می افزاید: اگر بخواهم فرمول صادرات ایران در 12 سال گذشته را از نظر صادرات غیرنفتی و محصولات پایین دستی بیان کنم، در واقع تنها حدود 35 درصد صادرات ما از نوع «پرداخت ارزی» بوده است. و حجم بیشتر تجارت خارجی ما به نحوی «جبران» شده است. یعنی صادرکننده کالا را صادر کرده و به جای آن وارد کرده است. در حال حاضر پرطرفدارترین محصولاتی که سرعت نقدینگی بالایی در بازار ایران برای صادرکنندگان دارند. موبایل آیفون، تجهیزات پزشکی، مواد اولیه کارخانه، مواد مصرفی کارخانه و پتروشیمی، مواد مصرفی هوانوردی.

اعتمادی دلیل شکل گیری این شرایط را «تحریم» می داند و می گوید: تحریم شبکه مالی و اعتباری و عدم عضویت در «FATF» مدت هاست که تجارت ایران را با مشکل مواجه کرده است. یکی از دستاوردهای خوب دولت در سال 1402، از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان و بازگشایی کنسولگری های دو کشور بود. اما زمانی که مسیرهای اقتصادی بین دو کشور باز شود و راه برای ورود بخش خصوصی باز شود، این دستاورد می تواند اهداف دیپلماسی اقتصادی و تجارت خارجی را پیش ببرد. در این زمینه مهم ترین موضوع «تبادلات ارزی» است که با وجود عضویت در FATF سخت شده است.

وی ادامه می دهد: با پیشبرد اهداف سیاسی موازی با استفاده از توانمندی های موجود در «دیپلماسی اقتصادی» توانستیم گام بزرگی در جهت افزایش فروش نفت و گاز، توسعه مناطق مشترک اقتصادی با سایر کشورها و بهبود برخی شرایط تجاری برداریم. .

اعتمادی می افزاید: اما به دلیل تحریم های مالی و اعتباری و عدم عضویت در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نمی توانیم با کشورهایی که روابط دیپلماتیک خوبی با آنها داریم روابط تجاری و مالی داشته باشیم. داشتن رابطه خوب و دوستی قوی با کشوری پر از فرصت های اقتصادی مانند عربستان سعودی، اما از دست دادن فرصت تجارت با این کشور به دلیل عدم پذیرش قوانین مالی بین المللی، فاجعه است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید نظام بانکی اصلاح شود و جلوی دستکاری پولی توسط بانک مرکزی گرفته شود. می گوید: اگر بخواهیم به هدف صرفه جویی و احیای اقتصاد برسیم. یکی از اقدامات مهم باید «کاهش نرخ سود» باشد، زمانی که بانک‌ها سیاست انقباضی اتخاذ می‌کنند، بازار با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، رکود را تشدید می‌کند. این موضوع در کنار «چند گونه بودن» ارز، آسیب های زیادی به فعالان واقعی اقتصادی و بخش خصوصی وارد می کند.

اعتدادی در ادامه ابراز امیدواری کرد که دولت در سال 1403 در زمینه تسهیل تجارت، تولید و اشتغال عملکرد بهتری داشته باشد و عوامل اصلی تحقق این امر اصلاح نظام ساختاری حاکم بر اقتصاد و نبود نگاه حاکمیتی به بیرون است. . تجارت و مشکلات ایفای تعهدات ارزی؛ حل شود

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37440

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.