• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
8

چرا قیمت دلار ریزش کرد؟ / دو پیش بینی برای مسیر اسکناس آمریکایی

  • کد خبر : 1985
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱
چرا قیمت دلار ریزش کرد؟ / دو پیش بینی برای مسیر اسکناس آمریکایی

به گزارش اخبار اقتصادی

قیمت دلار طی دو هفته گذشته مسیر صعودی و لجام گسیخته ای را طی کرده است. اما این روند ادامه پیدا نکرد و به تدریج قیمت دلار وارد فاز اصلاحی شد. حمیدرضا کهدی، کارشناس بازارهای مالی در این باره گفت: دلار از 28 هزار تومان چرخه خود را شروع کرد و فکر می کردم از 51 هزار و 300 تومان فراتر نمی رود، اما به 60 هزار تومان هم رشد کرد.

وی ادامه داد: این فرآیند دو حالت بیشتر ندارد. مشابه این حرکت بین 20 تا 30 هزار تومان اتفاق افتاده بود و از نظر ساختاری مشابه این حرکت بود که کاملاً تکمیل شده است.

کهدی در گفت و گو با تجارت نیوز اظهار داشت: حالت دوم این است که بالاخره یک موج ریز دیگر از این حرکت باقی مانده و ممکن است دوباره دلار را به کانال بالاتری سوق دهد و دوباره سقوط کند.

کهدی تصریح کرد: سناریوی اول را محتمل تر می دانم یعنی دلار روند صعودی خود را به پایان رسانده است. با توجه به اینکه این حرکت نزدیک به روند دلار در کانال 20 تا 30 هزار تومان بود، به نظر می رسد دلار قدرت اصلاح زیر کانال 44 هزار تومان را دارد.

این کارشناس بازار مالی درباره روند کاهشی دلار نیز گفت: اگر این روند را در نظر بگیریم باید تا دو تا سه ماه آینده وضعیت به همین منوال باقی بماند. البته پشت این خسارات سنگین باید اخبار اساسی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بحث مذاکرات و نتیجه سفر رئیس آژانس بین المللی انرژی باید با توافقات همراه باشد و در آن صورت حتی 44 هزار تومان هم نقطه پایانی نیست؛ اما در این میان 44 هزار تومان هم باید به نتیجه برسد.

این کارشناس بازار مالی افزود: با این حال پس از مدتی با توجه به موضوع تورم روند افزایشی برمی گردد. از سوی دیگر اگرچه روند بلندمدت دلار مثبت است، اما در کوتاه مدت قیمت را اصلاح می کند.

کهدی در این خصوص به وضعیت بورس و شباهت حرکت آن با بازارهای موازی اشاره کرد و توضیح داد: بورس نیز در حال ارسال سیگنال مشابه است. سهام با افزایش ارزش دلار حرکت شارپی را انجام داد و اکنون در حال آماده شدن برای اصلاح است.

کاهدی در ادامه بیان کرد: خبر همراهی عراقچی با وزیر امور خارجه باعث سقوط قیمت دلار شد که البته چنین خبری تمام ماجرا را پوشش نمی دهد و از نیمه پنهان آن اطلاعی نداریم. ممکن است طرف های مختلف بدترین چیزها را به یکدیگر بگویند اما بعد با هم قرارداد را امضا کنند. بنابراین شاید نتوان زیاد به این خبر تکیه کرد.

این کارشناس بازار مالی همچنین گفت: این رشد سنگین فشار زیادی برای دولت نیز به همراه دارد زیرا نشان از ناکارآمدی سیاست های دولت دارد بنابراین تمایل دولت برای کنترل قیمت چندان عجیب نیست.

وی در خصوص یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت دلار گفت: سفر پادشاه عمان به ایران نیز باید مورد توجه قرار گیرد که خبر مثبتی است. در واقع وزن این اخبار کم نیست.

کهدی تصریح کرد: با این حال به طور کلی نمی توان بر اساس این اخبار نتیجه گیری کرد، زیرا مشخص نیست که این اخبار چقدر در حال وقوع است و بنابراین من هیچ بحثی در این زمینه ندارم و در مورد آن صحبت می کنم. چارت سازمانی.

این کارشناس بازار مالی ادامه داد: طبق نمودار باید افت قابل توجهی داشته باشد که ممکن است لزوماً ناشی از برجام نباشد، بلکه ممکن است ناشی از کنترل و قیمت گذاری دولت باشد. البته این فقط تئوری و حرف است و من نمی توانم به این چیزها اعتماد کنم چون حداقل در 20 سال گذشته همه روسای بانک مرکزی همین نظریه ها را بیان کرده اند.

وی افزود: اما نمودار جزئیات بهتری را بیان می کند. فکر می کنم فعلا بازار باید اصلاح شود. رشد عجیبی داشته و اصلاحش طبیعی است. خبرهای بنیادی بالاخره همین را تایید خواهند کرد و به نظر من ممکن است در آینده خبرهای بهتری به گوش برسد. مثلا خبر سفر گروسی می تواند تاثیرگذار باشد. باید صبور باشیم تا ببینیم اتفاق مثبتی می افتد یا خیر.

به طور کلی باید در نظر داشت که برای کاهش قیمت دلار در بلندمدت باید سایر شاخص های اقتصادی را نیز کنترل کرد. شاخص هایی مانند تورم و کسری بودجه.

در غیر این صورت ممکن است در طی یک حرکت اصلاحی یا خبری درمانی، نرخ دلار برای مدتی کنترل شود، اما در بلندمدت، این صورت حساب آمریکا در نهایت افزایش خواهد یافت.

منبع: اخبار جدید

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=1985

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.