• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

چرا دلار هر روز کف پایین‌تری را به ثبت می‌رساند؟

  • کد خبر : 41792
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۶
چرا دلار هر روز کف پایین‌تری را به ثبت می‌رساند؟

رکورد قیمت یک آنا طلا مسیر سکه طلا و دلار را جدا کرد/ حباب پول در سال 1403 به 17 درصد و به کمترین حد خود رسید/ ارزش ذاتی طلای آب شده 200 هزار تومان بالاتر از ارزش بازار طلا است/ بحث داغ آزادسازی بازار واردات خودرو برای عموم بود. چرا دلار هر روز در حال کاهش است؟

حرکت روز چهارشنبه بازار سکه و سکه همانند روند روز شنبه بازار بود و افزایش قیمت طلا و رکورد آن، بازار طلا و سکه را از بازار ارز جدا کرد. روز چهارشنبه قیمت طلا و ارز با صحبت های مثبت باز شد و به دلیل افت بازار ارز از نرخ گشایش عقب افتاد. قیمت دلار که در روز شنبه در 1403 کف جدیدی را ثبت کرده بود، روز چهارشنبه به زیر این سطح سقوط کرد. در مجموع قیمت دلار کمتر از نرخ روز یکشنبه به پایان رسید، اما قیمت طلا و ارز نسبت به روز یکشنبه افزایش یافت.

قیمت طلای انس در دو روز اعیاد تاسوعا و عاشورا افزایش یافت و به بیش از 2460 دلار رسید که رکورد جدیدی در قیمت طلا بود. قیمت طلا پس از افزایش امیدها برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و اطمینان بیشتر برخی از معامله گران در پیش بینی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به بالاترین حد خود رسید.

قیمت دلار هرات از روز چهارشنبه با قیمت 57 هزار و 800 تومان آغاز شد و از ابتدا روند نزولی را به نمایش گذاشت. شدت ریزش بازار ارز پس از بازگشایی بازار درهم با شکاف منفی افزایش یافت و قیمت دلار هرات در نیمه دوم به 57 هزار تومان کاهش یافت و در حال حاضر این منطقه حمایتی است. . این کمترین قیمتی است که دلار در 143 سال گذشته دیده است. پس از دور شدن قیمت دلار هرات از کانال 58 هزار تومانی، قیمت دلار تهران برای دومین بار در هفته جاری وارد کانال 57 هزار تومانی شد.

قیمت درهم امارات با 120 تومان اختلاف منفی نسبت به نرخ ارز روز یکشنبه 15 هزار و 820 تومان بسته شد و با 15 هزار و 740 تومان کاهش به پایان رسید. 15 هزار و 740 تومان کمترین قیمت درهم در سال 1403 است که در پان خرداد شاهد این قیمت و سپس افزایش یافت.

قیمت ارز با اختلاف مثبت 400 هزار تومانی در پله کانالی 41 میلیونی آغاز شد و پس از ریزش بازار ارز با افت 40 میلیون و 500 هزار تومانی بیشتر از بسته شدن بسته شد. نرخ روز یکشنبه حباب سکه به 17 درصد رسید که کمترین حباب در سال 1403 است.

قیمت طلای مذاب که به دلیل افزایش قیمت آنا طلا در معاملات پشت خطی به بالای 14 میلیون و 800 هزار تومان رسیده بود، در معاملات روز چهارشنبه از این سطح عقب نشینی کرد. با کاهش قیمت طلای مذاب، حباب منفی شد. با رکورد قیمت آنا طلا، ارزش ذاتی طلای ذوب شده نیز افزایش یافت و از قیمت بازار طلا پیشی گرفت. ارزش ذاتی طلای آب شده تقریبا 200 هزار تومان بیشتر از ارزش بازار آن است.

اگرچه این روزها اخباری مبنی بر کمبود ارز در حوزه های مختلف مانند دارو و تجهیزات برق به گوش می رسد و حتی رئیس سابق اتاق بازرگانی نیز گفته است که با مشکل کمبود منابع ارزی مواجه هستیم، اما بهادری جهرمی، سخنگوی دولت وقت از آزادسازی واردات خودرو برای همه ایرانیان خبر داد. با این خبر بازرگانان به طعنه گفتند که اسب زین شده برای دولت آقا آماده حرکت است. گفت: اگر واردات خودرو باز می شد، قیمت دلار به 80 هزار تومان می رسید، واردات خودرو اجرا نمی شد. البته آقای بانر در مورد قیمت دلار در آبان ماه سال گذشته پیش بینی کرد که محقق نشد. این عضو شورای تشخیص پیش‌بینی کرده بود که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، به اطلاع شما می‌رسانم که تا پایان سال قیمت ارز در نهایت بین ۲ تا ۳ درصد نوسان می‌کند و نباید انتظار جهش پولی را داشت. در آن زمان قیمت دلار حدود 51 هزار تومان بود و در پایان سال قیمت دلار تقریبا 13 درصد رشد کرده بود.

توئیتی در مورد واردات خودرو نیز در بازار دست به دست شد. در این توییت تلاش مافیای بورس برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز با تصویب واردات خودرو به ثمر نشست.

البته این خبر هنوز تاثیری بر بازار ارز نداشته است و همانطور که گفته شد قیمت دلار در روز چهارشنبه در حال کاهش بود.

به گفته معامله گران فنی، بازارساز با تزریق های پی در پی در تلاش است تا کف قیمت دلار را بشکند تا قیمت دلار را به کمترین میزان ممکن به دولت چهاردهم برساند. بنابراین نظر فعالان بازار این است که سطوح پایین قیمت دلار نقطه خرید است.

از نظر فنی در انتهای کانال 57 هزار تومان گرانفروشی وجود دارد و قیمت به سمت حمایت در حال کاهش است. اگر خط مقاومت 57 هزار و 800 تومانی روی این عقب نشینی ها شکسته شود، قیمت از کف فاصله می گیرد، اما در صورت از دست دادن کف، قیمت دلار ممکن است کانال دیگری را از دست بدهد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41792

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.