• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4

چرا حتی دلار هم به پای سکه نمی‌ رسد؟

  • کد خبر : 1919
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
چرا حتی دلار هم به پای سکه نمی‌ رسد؟

به گزارش اخبار اقتصادی

همزمان با افزایش نرخ دلار، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافته است. ظهر دیروز سه شنبه 18 اسفند 1401 قیمت هر گرم طلای 18 عیار به بیش از 2 میلیون و 600 هزار تومان رسید. سکه تمام بهار طرح جدید نیز 32 میلیون تومان، نیم سکه 17 میلیون و 500 هزار تومان و ربع سکه 11 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا به دو متغیر مهم بستگی دارد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی و نرخ دلار در بازار.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در اول مرداد ماه امسال با 3.1 درصد افزایش از 1766 دلار به 1821 دلار در اول اسفندماه رسید و نرخ دلار نیز با جهش 56 درصدی به حدود 50 هزار تومان رسید.

بر اساس افزایش قیمت آنا طلا در بازارهای جهانی و افزایش قیمت دلار در کشور، طلا باید در بازه زمانی هدف 62 درصد افزایش قیمت را تجربه می کرد. این در حالی است که قیمت هر گرم طلای 18 عیار در اول اسفندماه امسال با 92 درصد افزایش از یک میلیون و 300 هزار تومان به 2 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

بنابراین قیمت طلا بر اساس رشد دلار و اونس طلا 30 واحد درصد بیشتر از آنچه باید رشد می‌کرد، افزایش یافته است. افزایش بیشتر قیمت که از آن به عنوان قیمت “حباب” یا “کاذب” طلا یاد می شود.

برای تحلیل چرایی جهش قیمت طلا، عملا می توان اثر افزایش قیمت هر اونس کوچک طلا را بی تاثیر دانست، اما سوال مهم این است که چرا طلا در ایران حتی از دلار هم رشد کرده است؟

دلیل اصلی رشد قیمت طلا و دلار تورم در اقتصاد کشور است. تورم باعث می شود خریداران بخواهند سرمایه خود را در سریع ترین زمان ممکن به کالاهای دیگر تبدیل کنند. خودرو و املاک به خصوص در شرایط فعلی نیاز به سرمایه زیادی دارد و خریداران با سرمایه اندک طلا و دلار را بهترین گزینه می دانند.

شاید یکی از مهم ترین دلایل جذابیت طلا نسبت به دلار برای خریداران این باشد که بازار طلا در ایران بیش از هر بازار دیگری از دخالت دولت مصون است. این در حالی است که در بازه های زمانی مختلف شاهد بوده ایم که عرضه دلار در مبادلات با مشکلاتی از سوی دولت مواجه شده و یا سقفی برای خرید و فروش دلار در نظر گرفته شده است.

اما به دلیل آزادتر بودن بازار طلا در ایران و دخالت محدود دولت در آن، طلا همواره دارای قیمت بوده و محدودیتی برای عرضه و خرید و فروش آن ایجاد نشده است. موارد فوق از جمله دلایلی است که تقاضا برای طلا در بازار بسیار زیاد است و این بازار می تواند هم افراد با سرمایه اندک و هم سرمایه گذاران بزرگ را به خود جذب کند. طبیعی است که چنین افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت آن محصول شود.

اما در همین بازار طلا، سکه و به خصوص ربع سکه از محبوبیت بیشتری در بین خریداران برخوردار است. افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند معمولا به دلیل دستمزد بالا طلای زینتی نمی خرند. خرید طلای آب شده خطرات خاص خود را دارد و بر خلاف سکه، خریدار می تواند از اصالت آن مطمئن باشد.

افزایش تقاضای سکه باعث شده است که سکه تمام بهار آزادی ۶.۶۴ درصد و نیم سکه ۲۲.۶۳ درصد حباب داشته باشد (قیمت این سکه ها بالاتر از قیمت طلا در آنها است). بنابراین در حال حاضر سکه تمام حول و حوش 2 میلیون و 200 هزار تومان و نیم سکه 3 میلیون و 850 هزار تومان حباب دارد.

حباب ربع سکه بسیار بیشتر از این است و به 41.17 درصد می رسد. به عبارتی قیمت ربع سکه 4 میلیون و 600 هزار تومان حباب است و در واقع قیمت طلا در ربع سکه 6 میلیون و 700 هزار تومان است و 11 میلیون تومان بیشتر نیست. چنین حبابی برای ربع سکه نیز به دلیل تقاضای بسیار بالا به خصوص از سوی خریداران با سرمایه کوچک است.

منبع: اخبار جدید

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=1919

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.