• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

چرا ارز شمش طلا اینقدر متنوع است؟ / چشم بازار سکه چهارشنبه

  • کد خبر : 40348
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
چرا ارز شمش طلا اینقدر متنوع است؟  / چشم بازار سکه چهارشنبه

معامله گران می گویند پس از انتخابات بازارها به خواب رفتند/ تتر مکث کرد اما شب کف زد/ چشم بازار چهارشنبه شب است و واکنش طلا جهانی است/ چرا ارز طلا در شمش اینقدر متنوع است؟

معامله گران می گویند همه بازارها از جمله فارکس، سکه و خودرو در رکود هستند. به گفته آنها بخشی از این رکود ناشی از سیاست های بازار و بخشی نیز به دلیل خروج تجار از بازار به دلیل انتخابات است. از نگاه فعالان بازار، سیاست هایی مانند فروش اوراق قرضه، عرضه شمش طلا، حراج سکه در مرکز مبادلات ارزی و تزریق درهم و دلار هرات از جمله کارهایی است که بازارساز با آن توانسته است. بازار را کنترل کند.

دو خبر در مورد این سیاست های بازارساز روز سه شنبه به بازار آمد. اولین خبر مربوط به فروش اوراق قرضه دولتی بود. بر اساس این خبر خریداران اوراق دولتی وارد میدان شدند. از دیدگاه معامله گران، بازار در حال حاضر در موج مایکروویو اوراق قرضه دولتی قرار دارد که باعث نوسانات بازار ارز و ارز شده است.

خبر دوم، اظهارات منابع آگاه از آغاز مداخله ارزی بانک مرکزی در بازار ارز هرات بود. بر اساس این خبر، تزریق دالر به بازار هرات با همکاری حکومت اسلامی، طالبان صورت گرفته است. همانطور که شنیدیم مداخله بازارساز با حجم بیش از 100 میلیون دلار در بازار هرات با هدف رفع اختلاف قیمت در تهران انجام می شود. گروهی از بازرگانان با بی اعتمادی به این خبر گفتند که قیمت دالر در هرات نسبت به تهران ارزان تر است و دالر تزریق شده در آنجا قیمت دالر هرات را پایین می آورد که تفاوت تهران و هرات کاهش نمی یابد. ، مگر اینکه این دلارها بعد از تزریق به تهران برسد.

در این شرایط بازار ارز و ارز روز سه شنبه بدون حادثه گذشت. قیمت دلار هرات که روز دوشنبه وارد کانال 58 هزار تومانی شده بود، پس از رسیدن به مرز 58 هزار و 800 تومان در این نقطه باقی ماند. قیمت دلار در هرات روز سه شنبه از 59 هزار تومان آغاز شد و در ابتدا تمایل به افزایش را نشان داد و تا 59 هزار و 200 تومان افزایش یافت. در ادامه قیمت دلار از این نقطه بازگشت و روی 59 هزار و 150 تومان بسته شد.

قیمت درهم از 16 هزار و 100 تومان آغاز شد و تا 16 هزار و 180 تومان افزایش یافت اما در ادامه با کاهش به 16 هزار و 110 تومان بسته شد.

قیمت روز سه شنبه قیمت تتر بود که تا 59 هزار و 600 تومان افزایش یافت اما پس از آن کاهش یافت.

قیمت ارز با 100 هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به 40 میلیون و 100 هزار تومان رسید.

امروز معامله گران علاوه بر رصد سیاست های بازارسازان، نگاهی جزئی به سخنان انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری نیز دارند. انتقادات شب گذشته مسعود مزیکیان از وعده های شکسته شده دولت در خصوص بورس مورد توجه قرار گرفت. قاضی زاده هاشمی امروز درباره تحریم ها صحبت کرد. این کاندیدای انتخابات گفت که زمانی گفته اند تحریم ها باید برداشته شود تا مشکل آب شرب مردم حل شود اما سرمایه ای که همه مشکلات را حل می کند «مردم» هستند. این سخنرانی قاضی زاده هاشمی باعث شد تا سپاه بازار با برجام مخالفت کند و از تحریم این نامزد حمایت کند. این صحبت های نامزدها مشخص می کند که در صورت پیروزی چه سیاستی را در پیش خواهند گرفت و بازار پس از انتخابات در این باره موضع گیری خواهد کرد.

خبر حراج سکه در صرافی در بازار می چرخید. در این گزارش به این موضوع پرداخته شده است که کدام برش سکه بیشترین سود را در این حراج داشته است. بیشترین تفاوت قیمت این حراج با قیمت بازار مربوط به آن ربع سکه بود که 10 درصد اختلاف داشت. فاصله نیم سکه حراج شده با بازار 9 درصد و فاصله بین سکه حراج شده 7 درصد بوده است. معامله گران همچنین گفتند که اگر فردی به جای یک سکه سه ربع بخرد، سودش بسیار بیشتر می شود.

به گفته معامله گران فنی، تا زمانی که بازارساز سیاست های مداخله ای در بازار داشته باشد، قیمت ها تا زمان انتخابات نوسان محسوسی نخواهد داشت، مگر اینکه اخبار خاصی منتشر شود. آنها معتقدند با این رنج بازار ارز، نگاه بازار طلا و ارز به بازار طلای جهانی است. به گفته تحلیلگران، روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا جلسه مهمی دارد که در آن داده های تورم منتشر خواهد شد. اگر این داده ها به نفع طلای انس باشد، قیمت سکه ها و طلای داخل آنها می تواند تا حد مقاومت در نوسان باشد. در غیر این صورت بازار طلا و ارز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

هدف بازار شمش طلا روی کانال هایی است که کارشان واردات و صادرات شمش است. قیمت شمش طلای 24 عیار در بازار تهران حدود 4 میلیارد و 400 میلیون معامله می شود. این کانال ها قیمت شمش تحویلی را که در خارج از کشور به ارزهای مختلف پرداخت می شود نقل می کنند که به این صورت است، اگر به دلار پرداخت شود باید 75 هزار و 370 دلار بپردازند، قیمت شمش طلا به یورو 70 هزار و 310 است. یورو 275 درهم 1570 درهم و قیمت میله 548900 یوان است. موضوع این است که قیمت های ذکر شده به تومان بسیار متفاوت است. اگر این قیمت های شمش را به تومان محاسبه کنیم، بیشترین قیمت مربوط به تسویه یوان است که 4 میلیارد و 501 میلیون و 718 هزار تومان و کمترین آن مربوط به تسویه درهم است که 4 میلیارد و 439 میلیون و 432 هزار تومان است. . تفاوت این دو عدد 62 میلیون است. گروهی از معامله گران ادعا می کنند که این تفاوت نشان دهنده کیفیت درهم امارات در برابر یوان چین است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40348

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.