به گزارش اخبار اقتصادی، آلتاویستا اولین سایتی بود که امکان جستجوی متن کامل در وب را در اختیار کاربران قرار داد، اما طولی نکشید که گوگل به دلیل تسلط بیشتر در این زمینه، جای آلتاویستا را گرفت.

موتور جستجوی گوگل اکنون قلب تپنده این تجارت است. گوگل با درآمد 283 میلیارد دلاری در سال 2022 و ارزش بازاری 1.3 تریلیون دلاری به عنوان یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان شناخته می شود.

اما در صنعت فناوری، هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست. مانند IBM که زمانی بر محاسبات تجاری حکومت می کرد یا نوکیا که زمانی جزو پرفروش ترین تلفن های همراه بود. شرکت های فناوری اکنون به دنبال نوآوری هایی هستند تا بازار را تصرف کنند.

چت ربات های مجهز به هوش مصنوعی (AI) به کاربران اجازه می دهد اطلاعات را از طریق مکالمات متنی جمع آوری کنند. JPT Chat پیشرو در این زمینه است که توسط OpenAI (شرکت فناوری و نوآوری) توسعه یافته است.

به گفته بانک UBS، تا پایان ژانویه، دو ماه پس از راه‌اندازی، GPT Chat توسط بیش از 100 میلیون نفر استفاده شده و به “سریع‌ترین اپلیکیشن اختصاصی کاربر در تاریخ” تبدیل شده است.

JPT Chat به افراد امکان می‌دهد مستقیماً با هوش مصنوعی چت کنند، بنابراین به تسهیل و سرعت بخشیدن به کارهای روزانه انسان کمک می‌کند. به طور خلاصه، بسیاری از کارهایی که امروزه مردم برای آن از موتورهای جستجو استفاده می کنند، با چت بات ها بهتر انجام می شود.

در 7 فوریه، مایکروسافت بیش از 11 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد تا از نسخه جدیدی از Bing که از چت GPT استفاده می کند، رونمایی کند.

OpenAI در حال راه اندازی نسخه پریمیوم چت GPT است که دسترسی به آن 20 دلار هزینه دارد، اما این مدل کسب و کار ممکن است به دلیل هزینه ها و حاشیه ها پایدار نباشد.

با این حال، این واقعیت که استارت آپ های امروزی مانند Entropic و OpenAI مورد توجه بسیاری از گوگل و مایکروسافت قرار گرفته اند، نشان می دهد که شرکت های کوچکتر شانس رقابت در این زمینه را دارند. اگر یک شرکت استارتاپ چت بات فناوری برتر و مدل کسب و کار جدیدی را توسعه دهد و به عنوان یک غول جدید ظاهر شود، می تواند بازار را در اختیار بگیرد. به هر حال، این کاری است که گوگل ابتدا انجام داد.