• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

چالش های صنعت تهویه مطبوع | از تامین تا خدمات کنترلر ها و برد های الکترونیک

  • کد خبر : 41319
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
چالش های صنعت تهویه مطبوع | از تامین تا خدمات کنترلر ها و برد های الکترونیک

سیستم های تهویه مطبوع (HVAC) از اجزای حیاتی و جدایی ناپذیر ساختمان های مدرن هستند که آسایش ما و کیفیت هوای اطرافمان را تضمین می کنند. اگر در ایران و در صنعت تهویه مطبوع مشغول به فعالیت هستید، قطعا با چالش هایی در زمینه تامین کنترلر های الکترونیکی و خدمات آنها مواجه خواهید بود. این چالش ها شامل مشکلات واردات قطعات با کیفیت، خدمات پس از فروش، و تنوع در تقاضای مشتریان هستند. در این مقاله قصد داریم به مسائل این حوزه نگاه کوتاهی داشته باشیم چرا که درک این مشکلات برای صنعتگران، سیاست گذاران و مصرف‌کنندگان جهت پیشبرد اهداف و کاهش پیچیدگی های سیستم‌های تهویه موطبوع در ایران ضروری است.

تنوع در محصولات و تقاضای مشتریان

با توجه به تنوع موجود در تجهیزات تهویه مطبوع، انتخاب مناسبترین دستگاه از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. مسائل فنی، اقتصادی و کاربری های مختلف از جمله مهم ترین مواردی هستند که در هنگام پیاده سازی مورد توجه کارفرمایان و مجریان می باشد. در این مجموعه کوچکترین اجزا یک سیستم تهویه مطبوع همانند ترموستات های فن کویل تا اصلی ترین تجهیزات آن مانند چیلرها می توانند در این تصمیم نقش بسزایی داشته باشند. به همین دلیل تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع برای جلب رضایت مشتری و ارائه محصولات با کیفیت، ملزم به پذیرفتن تنوع در محصولات خود هستند، اما وجود این تفاوت ها آنها را با چالش هایی در ارائه خدمات با کیفیت مواجه کرده است. یکی از اصلی ترین موارد، عدم دسترسی آسان به تامین کنترلر ها و تجهیزاتی است که با بهره گیری از آنها بتوان تنوع محصولات تولیدی را کاهش داد و از آنها در انواع پروژه های مسکونی، اداری، صنعتی استفاده کرد.

مشکلات واردات کالا و تامین قطعات

یکی از بزرگترین موانع در صنعت تهویه مطبوع ایران تاثیر تحریم های بین المللی و محدودیت های تجاری است. این محدودیت ها توانایی تولید کنندگان برای واردات قطعات اساسی، از جمله کنترلرهای الکترونیکی، بویژه کنترلر چیلر و مینی چیلر از بازارهای جهانی را دچار مشکل کرده است. از طرفی برخی از شرکت های انحصاری در زمینه واردات این گونه قطعات، فرآیند تامین و توزیع قطعات را با کندی انجام داده و تهیه به موقع مقرون به صرفه این قطعات را با مشکل مواجه کرده اند. در نتیجه، این صنعت با مشکل حفظ تامین پایدار کنترلر های با کیفیت بالا مواجه شده است که خود این امر موجب افزایش هزینه ها و تاخیر در تکمیل پروژه های عمرانی خواهد شد.

از طرفی نوسانات ریال و ارز های بین المللی همواره از جمله پر اهمیت ترین مسائل در زمینه واردات هرگونه کالا در ایران به شمار می رود. این موضوع در صنعت تهویه مطبوع تاثیر مستقیم بر واردات و تامین کنترلرهای الکترونیکی خواهد داشت و بودجه بندی و محاسبه قیمت تمام شده محصولات را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

در این حین تولید کنندگان تجهیزات الکترونیکی سیستم های تهویه مطبوع در این حوزه فعال بودند و با تامین بخشی از نیاز بازار، سهم قابل توجهی از تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند.

مسائل خدمات پس از فروش و گارانتی

کمبود قطعات یدکی بویژه کنترلرهای الکترونیکی یک چالش بزرگ برای صنعت تهویه مطبوع ایران به حساب می آید. محدودیت های واردات و مشکلات زنجیره تامین اغلب منجر به کمبود قطعات مورد نیاز برای تعمیرات و خدمات پس از فروش می شود. این نواقص فرآیند خدمات پس از فروش و تعمیرات دستگاه های این حوزه را با کندی و مشکلاتی همراه خواهد کرده است و این توقف های طولانی، برای مصرف‌کنندگان ناراحتی و برای کسب‌ و کارها ضرر های مالی به همراه می آورد.

بسیاری از تامین کنندگان تجهیزات الکترونیک در ایران بدون ارائه هیچ گونه خدمات و گارانتی به فعالیت خود ادامه می دهند و این موضوع منجر به کاهش کیفیت ارائه خدمات پس از فروش توسط تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع خواهد شد. به همین خاطر شرکت های تولید کننده به دنبال همکاری با تامین کنندگانی هستند که علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت، خدمات پشتیبانی به موقع و موثری را ارائه دهند

از طرفی پیچیدگی کنترلر های الکترونیکی مدرن نیاز به پشتیبانی فنی و متخصصان این حوزه برای نصب، راه اندازی و تعمیرات دارد. با این حال، کمبود تکنسین های ماهر و خدمات پشتیبانی در ایران به وضوح مشهود است. این کمبود توانایی شرکت های را در ارائه پشتیبانی به موقع و موثر مختل می‌کند، که منجر به خاموشی های طولانی مدت سیستم ها و نارضایتی مشتریان می شود.

نتیجه‌گیری

صنعت تهویه مطبوع ایران با چالش ها و مشکلات متعددی در زمینه تامین کنترلرهای الکترونیکی مواجه است. از ترموستات های فن کویل که از کوچکترین اجرا این مجموعه هستند تا کنترلر چیلر و مینی چیلر که به عنوان قطعات پیچیده در این صنعت کاربرد دارند با محدودیت های واردات، تنوع در محصولات و ارائه خدمات پس از فروش مناسب مواجه هستند. از طرفی ذینفعان صنعت باید تغییرات اساسی که فرآیند های واردات را تسهیل می‌کند، استانداردهای کیفیت سخت‌گیرانه را برقرار می‌کند و برنامه‌های آموزشی برای تکنسین ها را در دستور کار قرار می دهد، حمایت جدی کنند. به همین دلیل تولید کنندگان صنعت تهویه مطبوع تمایل به همکاری با تامین کنندگانی دارند که اینگونه چالش ها را برای آنها تسهیل کنند تا بتوانند نیاز مشتریان را به نحو بهتری پاسخگو باشند.

منبع : آژند الکترونیک، طراح و تولید کننده تجهیزات الکترونیک سیستم های تهویه مطبوع

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41319

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.