به گزارش اخبار اقتصادی، روند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته صعودی بود. روز یکشنبه شاخص روند صعودی داشت و 8 هزار واحد رشد کرد. شاخص در روز دوشنبه 60 هزار واحد صعود کرد و روز سه شنبه دوباره جهش کرد و با 65 هزار واحد افزایش وارد کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی شد. روز چهارشنبه شاخص اصلاح شد و 2816 واحد افت کرد.

در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته، شاخص کل نسبت به هفته قبل 131 هزار و 805 واحد افزایش نسبت به بازده هفته شاخص داشت. تبادل مثبت 8.6 درصد باشد. شاخص وزن برابر در پایان هفته نسبت به هفته قبل 28423 واحد افزایش یافت و بازدهی مثبت 6 درصدی را به ثبت رساند.

در این هفته علاوه بر رشد شاخص ها، خروج پول واقعی نیز متوقف شد و روزهای دوشنبه و سه شنبه حجم قابل قبولی را شاهد بودیم. پول واقعی ما در بازار بودیم. در کل هفته 659 میلیارد تومان سرمایه واقعی وارد بازار شد.

همچنین در این هفته ارزش معاملات خرد نسبت به هفته قبل 104 درصد رشد داشت و روز سه شنبه به ارقام بالاتری صعود کرد. ارزش معامله پول به محدوده 10 هزار میلیارد تومان منتقل شد و به بالاترین سطح در 5 هفته گذشته رسید.

به این ترتیب شاخص در پایان هفته بالای کانال نیم میلیونی 1.6 میلیونی ایستاد. تحلیلگران رشد قیمت ارز نیمایی و راه اندازی سامانه جدید مبادلات ارزی با قیمت های نزدیک به قیمت بازار از جمله عوامل رشد قیمت در کشور است بازار سهام آنها می دانند. برخی نیز بر این باورند که انتظارات تورمی و تمایل برخی سرمایه گذاران برای تبدیل وجوه نقد به دارایی باعث شده است که بخش بزرگی از سبد سرمایه گذاری افراد حقیقی به سهام اختصاص یابد و پول واقعی وارد بازار شود.

در ضمن، تداوم عرضه ماشین در بورس کالا همچنین سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه بود. اما از سوی دیگر، ریسک های سیستماتیک بازار نه تنها دائمی است، بلکه افزایش یافته است. افزایش تنش‌های دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و غرب، اخراج دیپلمات‌های ایرانی از آلمان، تکذیب احتمالی احیای برجام و اعلام کشف اورانیوم غنی شده 84 درصد توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از چالش هایی است که در روزهای اخیر خبرساز شده و همه آن را می توان به انزوای سیاسی تعبیر کرد. چالش هایی که نشان دهنده عدم اطمینان برای فعالان اقتصادی است. به طور کلی می توان گفت که شاخص های بورس تهران در کانال صعودی قرار دارند و روند کلی بازار صعودی است، اما ریسک های بازار می تواند نوسانات بیشتری را دامن بزند.