• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

پیش بینی بازار سهام در هفته / اولویت دولت چهاردهم چیست؟

  • کد خبر : 43260
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
پیش بینی بازار سهام در هفته / اولویت دولت چهاردهم چیست؟

اکوایران: اولویت اول دولت چهاردهم باید رفع تحریم ها و آزادسازی اقتصاد کشور باشد. اساسا مشکل اصلی اقتصاد ایران دخالت های متعدد دولت در اقتصاد کشور به ویژه در قیمت هاست. اقتصاد ایران به تجارت آزاد با جهان، کاهش مقررات، آزادسازی و کنار گذاشتن قیمت های دستوری نیاز دارد. در شرایطی که دولت در تعیین نرخ سود، قیمت ارز، قیمت کالاها، قیمت انرژی و همچنین در تعیین تعرفه و عوارض ارزهای خارجی دخالت دارد، اقتصاد ایران که تحت تاثیر تحریم ها نیز قرار دارد، نمی تواند رشد کند و بهبود یابد.

اخبار اقتصادی، بورس تهران در هفته گذشته در مجموع روند صعودی داشت و با وجود محدودیت 2 درصدی دامنه نوسان قیمت سهام، شاخص به کانال 2 میلیون بازگشت.

روز شنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 14 هزار و 238 واحد افزایش یافت و 161 میلیارد تومان پول واقعی وارد بازار شد. روز یکشنبه شاخص ۱۸ هزار و ۲۰۱ واحد رشد کرد و ۲۱۸ میلیارد تومان سرمایه وارد شد.

روز دوشنبه شاخص ۷۴۸۴ واحد افزایش یافت اما ۸۱ میلیارد تومان پول واقعی برداشت شد. روز سه شنبه شاخص 5486 واحد افت کرد و تولید واقعی پولی 139 میلیارد تومان بود.

اما روز چهارشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۴ هزار و ۶۵۲ واحد افزایش یافت و ۲۸ میلیارد تومان پول واقعی از بازار خارج شد.

به این ترتیب در هفته گذشته شاخص در مجموع به عدد 39 هزار و 89 رسید و رشد 1.7 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 5882 واحدی 0.9 درصد رشد را به ثبت رساند.

همچنین ارزش معاملات خرد سهام نیز نسبت به هفته قبل بیشتر بود. در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد 2.172 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 1.683 میلیارد هفته قبل 29 درصد افزایش داشت. در هفته گذشته در مجموع 131 میلیارد تومان پول واقعی وارد بازار شد.

به نظر می رسد بازار از ریسک های سیاسی که باعث خروج سرمایه شده است فاصله گرفته است، اما این لزوما به معنای بازگشت سرمایه به بازار نیست. به خصوص که دولت جدید برای حمایت از بازار به راهکارهای کوتاه مدت مانند تزریق سرمایه متوسل شده است. در حالی که کارشناسان بارها تاکید کرده اند که بازار سرمایه نیازمند ثبات و سیاست های غیر مداخله گرانه است. اساسا مشکل اصلی اقتصاد ایران دخالت های متعدد دولت در اقتصاد کشور به ویژه در قیمت هاست. اقتصاد ایران به تجارت آزاد با جهان، کاهش مقررات، آزادسازی و کنار گذاشتن قیمت های دستوری نیاز دارد. در شرایطی که دولت در تعیین نرخ سود، قیمت ارز، قیمت کالاها، قیمت انرژی و همچنین در تعیین تعرفه و عوارض ارزهای خارجی دخالت دارد، اقتصاد ایران که تحت تاثیر تحریم ها نیز قرار دارد، نمی تواند رشد کند و بهبود یابد. اولویت اول دولت چهاردهم باید رفع تحریم ها و آزادسازی اقتصاد کشور باشد.

تا زمانی که شرایط فعلی ادامه داشته باشد، نه تنها مشکلات اقتصاد ایران پابرجاست، بلکه شاهد ادامه خروج سرمایه و تضعیف اقتصاد ایران خواهیم بود. بازار سرمایه با سایر بخش‌های اقتصاد ایران نیز مرتبط است و سرمایه‌های خارج‌شده از آن تنها زمانی به بورس بازمی‌گردند که چشم‌انداز اقتصادی کشور بهبود یابد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43260

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.