• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

پرونده شهریور با افزایش نرخ سود بسته شد

  • کد خبر : 44383
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷
پرونده شهریور با افزایش نرخ سود بسته شد

اکو ایران: در هفته پایانی شهریور ماه، نرخ سود بین بانکی رفتار کاهشی هفته قبل خود را متوقف کرد و دوباره تا کانال 23.7 درصد افزایش یافت.

اخبار اقتصادی، نرخ سود بین بانکی که در هفته پایانی مرداد ماه از بالاترین حد خود در 10 ماه گذشته عبور کرده بود، در هفته منتهی به 16 شهریور به روند صعودی خود ادامه داد و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. این روند صعودی در 21 سپتامبر متوقف شد و نرخ بهره از کانال 23.7 درصد عقب نشینی کرد. اما در هفته منتهی به 7 شهریور این نرخ دوباره به اوج خود رسید و به سطح قبلی خود بازگشت.

همانطور که اشخاص حقیقی می توانند از بانک ها وام بگیرند و در مقابل اصل وام را همراه با نرخ سود آن به بانک مورد نظر بازپرداخت کنند، اشخاص حقوقی به ویژه بانک ها نیز می توانند از یکدیگر وام بگیرند.

بستر انتقال منابع مالی بین بانک ها در بازاری به نام بازار شبانه یا بازار بین بانکی ایجاد شده است. در این سازوکار، بانک ها می توانند منابع مالی مازاد خود را به مدت 24 تا 48 ساعت به بانک های دارای منابع کوتاه وام دهند و در ازای آن نرخ بهره دریافت کنند که به طور خودکار با فشار عرضه و تقاضا برای منابع مالی تعیین می شود.

بر اساس مکانیزم ایجاد شده توسط بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در حال حاضر بین 23 تا 24 درصد است. زمانی که سیاست گذار پولی بخش بیشتری از تقاضای بانک ها برای منابع مالی را پوشش دهد، فشار تقاضا در بازار بین بانکی کاهش یافته و نرخ سود تعادلی کاهش می یابد.

دوباره نرخ سود را افزایش دهید

نرخ سود بازار بین بانکی در هفته منتهی به 31 مرداد 1403 برابر با 23.69 درصد بود در حالی که در هفته قبل از آن منتهی به 24 مرداد 23.61 درصد بود. این روند به گونه ای ادامه یافته است که نرخ سود بین بانکی بر اساس آمار بانک مرکزی در روز 16 شهریور به سطح جدید 23.7 درصدی رسید. آخرین باری که سود بین بانکی به این رقم نزدیک شده بود 12 آبان ماه سال گذشته بود. این روند صعودی ادامه داشت تا اینکه نرخ بهره در 23 شهریور به 23.71 درصد رسید و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. این در حالی است که آخرین آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که در هفته منتهی به 31 شهریورماه، نرخ سود باز هم کاهش یافت و به 23.68 درصد رسید.

آمارهای جدید بانک مرکزی حاکی از آن است که در هفته منتهی به 28 شهریور ماه، نرخ سود باز هم افزایش یافت و به 23.7 درصد رسید.

برخی از تحلیلگران معتقدند کاهش نرخ سود بین بانکی ممکن است نشان دهنده نیاز مالی بانک ها به عملیات بازار آزاد باشد، بنابراین مشارکت آنها در بازار یک شبه که نرخ سود بالاتری دارد کاهش می یابد.

برعکس، به نظر می رسد زمانی که تقاضای اعتبار بانک ها در بازار آزاد کمتر پذیرفته می شود، حجم تقاضا در بازار شبانه افزایش می یابد که نرخ بالاتری دارد و این می تواند منجر به افزایش نرخ سود بین بانکی شود .

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44383

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.