• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1

پرونده شناسایی محصول بعد از 5 سال شروع شد.

  • کد خبر : 44283
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
پرونده شناسایی محصول بعد از 5 سال شروع شد.

اکوایران: کارگروه حمایت از تولید در آخرین جلسه خود بر لزوم اجرای کامل طرح شناسایی محصول تاکید کرد. این پروژه که از سال 1397 در دستور کار وزارت امنیت قرار داشت، بنا به دلایلی به تعویق افتاد و اکنون تصمیم گرفته شده تا در اسرع وقت این کار تکمیل شود.

اخبار اقتصادی؛ در پنجاهمین جلسه کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا، در ابتدای امر این الزام برای از سرگیری مجدد کارگروه ملی شناسایی محصولات که از ساعت 14 متوقف شده بود در نظر گرفته شد. 00. زیر نظر وزارت امنیت در این جلسه سایر وظایف مورد بررسی قرار گرفت و از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد حداکثر ظرف مدت یک ماه وظایف معوقه خود را انجام دهد.

در خصوص تعیین تکلیف شناسه کالا و کد رهگیری در این جلسه خاطرنشان شد با توجه به ابلاغ آیین نامه اجرایی ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت الزام به تهیه شناسنامه و استفاده از شناسه کالا باید برای کلیه کالاهای تجاری اجرا شود، اما با توجه به نظارت و رصدهای انجام شده توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین سایر نهادهای نظارتی. وزارت مذکور پس از گذشت 5 سال از ابلاغ ضوابط و دستورالعمل های مربوطه هنوز به این هدف نرسیده است. محقق نشده است.

اهمیت شناسایی و ردیابی محصول

ایجاد تمایز بین کالاهای رسمی و غیر رسمی، تسهیل مدیریت بازار (تنظیم و عرضه بازار)، نظارت بر گردش کالا در زنجیره تجاری و حمایت از تولید ملی و …. بنابراین وضعیت فعلی اجرای این ماده و دلایل نواقص در جلسه کارگروه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیش از 75 درصد تجارت کشور بر اساس شناسایی کالاها بوده و مابقی با احتساب تعرفه کالاهای مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت هنوز به مرحله نهایی نرسیده اند.

در نهایت در این جلسه مقرر شد در اولین گام کارگروه ملی شناسایی محصولات اساسی که از ساعت 14 متوقف شده است، تشکیل و نظارت بر عملکرد دفاتر تخصصی وزارتخانه انجام شود. صنعت، معدن و تجارت. و مشارکت آنها رصد خواهد شد. در گام دوم بر مسئولیت کارگروه های تخصصی و تهیه شناسنامه محصولات و مشارکت در این موضوع تاکید شد و در گام سوم ارائه دفاتر تخصصی که نواقصی را در این زمینه به مراجع ذیربط ارائه کردند. . همچنین مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به انجام وظایف معوق خود اقدام کند. ضمناً باید در اسرع وقت، شناسایی محصولات مربوط به کالاهای مشترک بین وزارتخانه ها نهایی شود.

همچنین در این جلسه علاوه بر موضوع قبلی، آخرین وضعیت واردات مواد اولیه (فله) لوازم آرایشی و بهداشتی، آخرین وضعیت تهیه بانک اطلاعاتی از مصادیق کالای قاچاق و همچنین اجرای مقررات خرید، فروش، حمل و نقل و نگهداری فلزات گرانبها (موضوع تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات مقتضی اتخاذ شد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44283

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.