به گزارش اخبار اقتصادی، سواگرز از نامیبیا که برای شرکت معدنی بریتانیایی Moxico Resources Plc کار می کند، برای شروع فعالیت های اکتشاف و استخراج فلز به عربستان سعودی سفر کرده است. طرح پیشنهادی آنها ساخت یک معدن روباز جدید روی و مس در حدود 200 کیلومتری (125 مایلی) غرب ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برای استخراج ذخایر منطقه است.

سویگرز امیدوار بود که با مغزه برداری در عمق 200 متری مس و روی را از این منطقه استخراج کند. او می گوید: من در سرتاسر آفریقا پروژه هایی انجام داده ام، زمین شناسی بلدم و می دانم کجا استخراج کنم. این سایت مانند پروژه های دیگر من در آفریقا است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تا سال 2025 سایت Khnaiguiyah که Swaggers کار روی آن را آغاز کرده است. در فاز اولیه قادر به تولید 100 هزار تن مس و 10 هزار تن مس در سال خواهد بود. این مقادیر در مقیاس جهانی ناچیز است، اما قدم بعدی دو برابر کردن حجم تولید در این منطقه است. در عین حال، پروژه خنایگویه تنها یکی از چندین پروژه پادشاهی عربستان سعودی برای استخراج و فرآوری فلزات در این کشور است.

این کشور قصد دارد علاوه بر توسعه معادن محلی در عربستان سعودی، پس از راه اندازی واحدهای پالایش و فرآوری در این کشور، از سایر نقاط جهان نیز مواد معدنی خریداری کند و در نتیجه جایگاه خود را در تولید و پالایش فلزات افزایش دهد.

در ماه ژوئیه، این کشور به طور رسمی اولین تلاش عمده خود را برای مشارکت در معدن بین المللی اعلام کرد. این شرکت در یک معامله 3.4 میلیارد دلاری در برزیل شرکت کرد و بخشی از واحد فلزات اساسی Vale را از طریق صندوق سرمایه گذاری موتور شماره 1 خریداری کرد. عربستان در رقابت با ژاپن و قطر موفق شد بخشی از سهام شرکت واله را خریداری کند. به این ترتیب عربستان 10 درصد از سهام یکی از تامین کنندگان مهم نیکل و مس در جهان را خریداری کرد. این فلزات یک ضرورت برای توسعه انرژی های پاک در جهان هستند و از این رو عربستان سعودی به دنبال سرمایه گذاری در این بخش است.

عربستان سعودی مشارکت خود را در توسعه انرژی های تجدیدپذیر افزایش می دهد

هدف اصلی دولت سعودی سرمایه گذاری در معادن فلزات داخلی و خارجی است. تبدیل این کشور به عنوان یک عنصر ضروری در تامین فلزات که نقش مهمی در توسعه انرژی پاک و باتری خودروهای الکتریکی دارند. به این ترتیب این کشور می خواهد پتانسیل تاثیرگذاری بر انرژی های تجدیدپذیر را داشته باشد و در صورت حذف نفت از مبادلات انرژی در جهان به یکی از ارکان انرژی های پاک در آینده جهان تبدیل شود.

خالد المدیفر، معاون وزیر امور معدنی عربستان سعودی در مصاحبه ای گفت که عربستان سعودی برای رسیدن به چشم انداز خود به بیش از یک محرک نیاز دارد. وی گفت که برنامه پادشاهی این است که خود را به یک قدرت اقتصادی و صنعتی تبدیل کند و کشور برای رسیدن به این هدف به مواد معدنی نیاز دارد.

در حال حاضر، فلز اصلی مورد علاقه برای استخراج در عربستان مس است، اما عربستان سعودی همچنین خواهان استخراج اورانیوم و فسفات برای برنامه هسته ای اولیه خود است. این موضوع توجه قدرت های غربی و سازمان ملل متحد را که نگران گسترش سلاح های هسته ای در خاورمیانه هستند، به خود جلب کرده است.

عربستان سعودی بارها وعده داده است که برنامه هسته ای این کشور فقط برای اهداف صلح آمیز است.

با این حال، برخی از مدیران و مشاوران بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان نسبت به برنامه‌های استخراج معدنی داخلی پادشاهی تردید دارند و آمیش‌های این کشور را غیرمنطقی برای توسعه معادن داخلی می‌دانند. ذخایر اورانیوم عربستان سعودی به شدت غیراقتصادی است و ذخایر مس قابل توجه و اقتصادی در این کشور وجود ندارد.