• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

وضعیت قیمت محصولات کشاورزی در بازار جهانی؛ نوسان قیمت در ماه گذشته

  • کد خبر : 42913
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
وضعیت قیمت محصولات کشاورزی در بازار جهانی؛ نوسان قیمت در ماه گذشته

اکوایران: گزارش فائو نشان می دهد که قیمت مواد غذایی در بسیاری از کشورها در ماه می و ژوئن 2024 نوسانات کمی داشته است. بنابراین شاهد رشد در برخی محصولات کشاورزی و کاهش قیمت در برخی دیگر بودیم.

اخبار اقتصادی؛ ارزیابی ها نشان می دهد که قیمت مواد غذایی در بسیاری از کشورها که توسط فائو ارزیابی شده اند در بالاترین سطح قیمت پایدار در دوره مورد بررسی قرار دارند. ادامه درگیری ها و سطوح شدید ناامنی منجر به اختلال در فعالیت های تجاری شده است که منجر به افزایش قیمت غلات در هائیتی، میانمار، سودان جنوبی، سودان و کشورهای جنوب صحرای آفریقا شده است.

بر اساس این گزارش، در کشورهای قاره جنوبی آفریقا قیمت ذرت به عنوان مهمترین کالا به دلیل خشکسالی گسترده و شدید افزایش یافته است که باعث کاهش قابل توجه برداشت در سال 2024 نسبت به میانگین شده است. کاهش ارزش پول ملی و افزایش مداوم هزینه های حمل و نقل منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در بازارهای داخلی و افزایش قیمت تمام شده واردات در برخی کشورها شده است.

قیمت گندم کاهش یافت

به گزارش اتاق بازرگانی ایران؛ قیمت جهانی گندم در ژوئن 2024 به دلیل افزایش عرضه حاصل از برداشت در کشورهای نیمکره شمالی کاهش یافته است. قیمت پایه گندم در آمریکا ماهانه 8 درصد کاهش یافته است. علیرغم نگرانی ها در مورد شرایط آب و هوایی مرطوب در برخی کشورها، شروع قریب الوقوع برداشت محصول در اتحادیه اروپا باعث کاهش 3 درصدی قیمت ها در اتحادیه اروپا شده است.

از سوی دیگر، اجرای ممنوعیت واردات موقت (از 21 ژوئن تا 15 اکتبر 2024) از سوی ترکیه نیز بر کاهش قیمت جهانی گندم تأثیر گذاشته است. از سوی دیگر کاهش تولید گندم در روسیه نسبت به پیش بینی های قبلی به دلیل شرایط نامساعد جوی باعث افزایش ماهانه 5 درصدی قیمت گندم در روسیه شده و تا حدودی کاهش قیمت های جهانی را جبران کرده است.

وضعیت قیمت ذرت در بازار جهانی

بر اساس ارزیابی انجام شده، می توان گفت با ادامه برداشت ذرت در برزیل و آرژانتین، قیمت ذرت در برزیل و آرژانتین ماهانه به ترتیب 5 و 3 درصد کاهش داشته است. قیمت پایه ذرت ایالات متحده در ماه ژوئن به دلیل افزایش سطح زیر کشت و عملکرد گزارش شده در مقایسه با پیش بینی های قبلی، همراه با شرایط مطلوب تولید، تقریباً 3 درصد کاهش یافت.

وضعیت قیمت برنج در بازار جهانی

همچنین ارزیابی ها نشان می دهد که میانگین شاخص قیمت برنج فائو در ژوئن 2024 به 136.6 واحد رسیده است که نسبت به ماه می 0.6 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر خروج خریداران برنج از فیلیپین تا مشخص شدن تغییرات تعرفه صادرات این کشور در پایان ماه از دیگر عواملی بود که باعث کاهش قیمت برنج شد. در همین حال، قیمت برنج دانه بلند در ایالات متحده در ماه ژوئن اندکی افزایش یافت.

وضعیت قیمت دانه های روغنی در بازار جهانی.

در ژوئن 2024، شاخص قیمت آرد روغنی و دانه های روغنی فائو 4.5 واحد کاهش یافت و به پایین ترین سطح خود از نوامبر 2020 رسید. از سوی دیگر، شاخص قیمت کنجاله سبزیجات و دانه های روغنی از ماه می به ترتیب 1.1 و 4 درصد افزایش یافته است. در حالی که شاخص قیمت دانه های روغنی و کنجاله از سطوح قیمتی سال گذشته کمتر است، شاخص قیمت دانه های روغنی در مقایسه با شاخص ژوئن 2023 13.8 درصد افزایش یافته است. از قیمت بالاتر تخمه آفتابگردان. پس از افزایش جزئی قیمت سویا در ماه می، قیمت جهانی سویا در ماه ژوئن به دلیل چشم انداز مطلوب تولید در ایالات متحده 5 درصد کاهش یافت. همچنین طولانی شدن روند کند تقاضای واردات، اثر تقاضای تولید سوخت زیستی توسط شرکت ها را خنثی کرده و در کاهش قیمت سویا موثر بوده است.

در خصوص کنجاله دانه های روغنی، افزایش جزئی شاخص قیمت این محصولات به دلیل افزایش جزئی کنجاله سویا بوده است. علیرغم عرضه قابل توجه محصولات سویا در سراسر جهان، افزایش تقاضا برای خوراک دام در دامپروری باعث افزایش قیمت این محصول شده است.

شاخص قیمت روغن نباتی با توجه به افزایش قیمت روغن های نخل، سویا و آفتابگردان و ثبات نسبی قیمت تخمه آفتابگردان در اردیبهشت ماه اندکی افزایش یافته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42913

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.