• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

وزیر نفت: ایران از مشارکت در میدان آرش فراتر نخواهد رفت

  • کد خبر : 25930
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
وزیر نفت: ایران از مشارکت در میدان آرش فراتر نخواهد رفت

به گزارش اخبار اقتصادی، جواد اوجی وزیر نفت در بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه هایی مانند ایران پلاست ما را در جریان آخرین دستاوردهای صنعت پلاستیک در سال گذشته قرار داده است.

وی افزود: ایرانپلاست صرفا برگزاری نمایشگاه نیست، بلکه ارائه توانمندی ها، تجهیزات و ابزارهایی است که در این زمینه وجود دارد. این رویداد فرصت خوبی است تا تولیدکنندگان با توانمندی های یکدیگر در زمینه خدمات فنی و مهندسی و … آشنا شوند.

وزیر نفت با اشاره به دیپلماسی وزارت نفت در دولت سیزدهم گفت: در کنار پرداختن به موضوع پالایشگاه های دریایی، با تلاش متخصصان توانمند و سازندگان کشور کار پتروشیمی های دریایی را نیز آغاز کرده ایم.

اوجی در خصوص همکاری وزارت نفت و روسیه تصریح کرد: هم اکنون برای توسعه هفت میدان بزرگ نفتی با شرکت های بزرگ و قدرتمند روسی قرارداد داریم و فازهای نخست برخی از این میادین هم اکنون تولید شده است. ما تفاهم نامه هایی در بخش های بالادستی و پایین دستی با شرکت هایی مانند گازپروم روسیه داریم که امیدواریم به زودی به قرارداد تبدیل شود.

وی در خصوص آخرین اقدامات وزارت نفت برای توسعه میدان آرش گفت: همانطور که قبلاً گفته بودیم و وزارت امور خارجه نیز قبلاً اعلام کرده بود؛ جمهوری اسلامی ایران سهم خود را در میدان آرش واگذار نخواهد کرد.

وزیر نفت ادامه داد: با مذاکرات انجام شده توسط وزارت امور خارجه، مانند سایر زمینه های مشترکی که با همسایگان خود از طریق مذاکره توسعه می دهیم، امیدواریم با مذاکره با طرف کویتی، مشکلات مربوط به این حوزه را حل کنیم.

اوجی در خصوص آخرین اقدامات در خصوص پتروشیمی میانکالا یادآور شد: تمامی پروژه های کشور که از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز گرفته اند اجرایی می شود.

وی در خصوص صادرات میعانات گازی نیز تصریح کرد: فروش میعانات گازی یکی از دغدغه های این دولت در ابتدای کار بود. متأسفانه در دولت قبل حدود 78 میلیون بشکه گاز تغلیظ شده به آب داشتیم. همچنین در این راستا پیشنهاد شد مکاتبات وزیر سابق نفت به رئیس جمهور سابق و رئیس دولت سیزدهم ابراهیم رئیسی در خصوص خرید 12 کشتی برای ذخیره سازی میعانات گازی در دسترس قرار گیرد.

وزیر نفت ادامه داد: با شروع دولت سیزدهم و تلاش جهادی در وزارت نفت، بازارهای مطلوبی در این بخش پیدا کردیم، هم مصرف میعانات گازی در کشور افزایش یافت و هم بازارهای بسیار مطلوبی در صادرات پیدا کردیم. . بخش

اوجی تولید میعانات گازی ایران را نزدیک به 700 تا 750 هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: در خصوص میعانات گازی جدا از اینکه بشکه آب نداریم، تعهدات و هزینه هایی که در این بخش داریم بیش از این است. تولید ما

وی درباره برنامه دولت برای تکمیل زنجیره ارزش تصریح کرد: در دو دهه گذشته دولت ها به ویژه در حوزه زنجیره ارزش به ویژه در حوزه پتروشیمی توجهی نکردند و بیشترین سرمایه گذاری در تولید کالاهای اساسی انجام شد. محصولات مواد یا صنایع مادر پتروشیمی، اما خوشبختانه در این زمینه دولت برنامه های زیادی را شناسایی و مطالعات خود را انجام داده است و اجرای برخی از این طرح ها عمدتاً توسط بخش خصوصی آغاز شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در نظر داریم تا پایان دولت سیزدهم هر چه بیشتر وارد زنجیره ارزش شویم، زیرا ورود به زنجیره ارزش تحریمی نیست، گفت: ورود به این بخش ها ارزآوری خوبی به همراه دارد، اشتغال زایی می کند. جلوگیری از خام فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی.

با وجود تحریم ها، بیش از 212 شرکت خارجی در این نمایشگاه شرکت کرده اند و افزود: تحریم ها به تدریج مفهوم خود را از دست داده و برای صنعت نفت و گاز ایران بی اثر می شود. با تلاش 10 هزار نفر از کارشناسان صنعت نفت توانسته ایم نتایج خوبی در این بخش به دست آوریم. در زمینه صادرات هر جا که بخواهیم صادر می کنیم.

وی همچنین با اشاره به رشد خوب تولید گفت: رشد گروه اقتصادی نفت و گاز بر اساس داده های بانک مرکزی بیش از 10 درصد در سال های 1400 و 1401 بوده که نشان دهنده بالاترین رشد اقتصادی نسبت به سایر گروه های اقتصادی است. دلیل آن روشن است زیرا تولید نفت و گاز، فرآورده های نفتی و پتروشیمی افزایش یافته است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=25930

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.