• امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
0

وزیر تعاون: ۷ معدن زغال سنگ باید تعطیل شود

  • کد خبر : 45562
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
وزیر تعاون: ۷ معدن زغال سنگ باید تعطیل شود

اکوایران: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد 66 معدن زغال سنگ فاقد استانداردها و اصول ایمنی مندرج در آیین نامه وزارت کار هستند اما 7 معدن باید تعطیل شوند.

اخبار اقتصادی؛ سی و یکم شهریور ماه سال 1403 بود که انفجاری در یکی از کارگاه های شرکت زغال سنگ طبس رخ داد و این انفجار تلفات زیادی را به همراه داشت و مرگبارترین حادثه معدنی در ایران بود. پس از این حادثه، گروه های مختلف درباره علل آن اظهار نظر کردند. اما احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز 10 آبان ماه اعلام کرد: یکی از دلایل حادثه طبس نبود تجهیزات استاندارد است. به گفته میدری، تمامی تجهیزات وارداتی از معادن کشور فاقد استاندارد هستند. در ایران هنوز استاندارد تجهیزات و ماشین آلات معادن زغال سنگ و سایر معادن را تعریف نکرده ایم و یکی از عواملی که باعث حادثه طبس شده می تواند همین تجهیزات باشد.

خوان برای کار

وی امروز سه شنبه در صحن علنی مجلس سخنرانی کرد. اعلام کرد: برای بررسی این حادثه دلخراش گروهی 9 نفره در حال بررسی هستند. یک فرضیه انفجار گاز متان و ریزش معدن است و فرضیه دیگر این است که این معدن 10 روز پس از بازرسی 2 هزار متر پیشروی کرده که باعث ریزش معدن و وقوع این حادثه شده است. اینکه کدام یک از این 2 فرضیه صحیح است به زودی توسط این گروه 9 نفره اعلام خواهد شد.

میدری افزود: سالانه 1200 نفر در کشور بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می دهند و خطر مرگ در معادن زغال سنگ نسبت به همه کارگاه های اقتصادی بیشتر است.

به گفته وزیر کار، عدم یکپارچگی سیستم ایمنی و بازرسی مشکل اصلی این حادثه و حوادث کار است. اکنون بخشی از وظایف بر عهده سازمان ملی استاندارد، بخشی بر عهده وزارت حراست و همچنین سازمان نظام مهندسی معدن است که هیچ کدام در یک واحد عملیاتی تجمیع نشده اند.

7 معدن باید بسته شود

وزیر تعاون خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در خصوص حل مشکل ایمنی معادن کشور پیشنهاد برخی از دوستان این بود که از طریق تشکیل بدنه ایمنی این کار انجام شود اما روندی که انجام شد از اواسط مهرماه وزارت امنیت و همکاری یک کارگروه مشترک تشکیل دادند و تحقیق در مورد 101 معدن زغال سنگ را آغاز کردند.

وی افزود: در اواسط مهرماه که این تجهیزات برای بازرسی معادن زغال سنگ تجهیز شد، 66 معدن مورد بازرسی قرار گرفت. از میان آنها، تمام معادن زغال سنگ فاقد استانداردها و اصول ایمنی مندرج در مقررات ما هستند.

میدری افزود: از این 62 معدن 7 معدن دچار مشکلات عدیده ای بودند که وزارت تعاون از نهادهای قضایی درخواست پلمپ آنها را داشت. همچنین با توجه به اینکه مشکلات تعطیلی معدن را می دانیم، در هیأت وزیران تصویب کردیم که بودجه لازم برای پرداخت حقوق کارگران شاغل در این معادن به مدت سه ماه و در بودجه سال جاری سازمان بودجه ردیفی را اختصاص داد. برای ایمنی معدن

محل اقامت بستگان قربانیان حادثه طبس

وزیر کار گفت: برای مین زدگان احکامی صادر و بیمه تکمیلی آنها برقرار شده است. همچنین هر کدام از این افراد 200 میلیون تومان بیمه مسئولیت داشتند که یک میلیارد تومان آن به آنها اختصاص یافت. ضمناً وزارت راه برای هر یک از این عزیزان یک واحد مسکونی تهیه خواهد کرد. ذینفع تعهداتی را اعلام کرده است که باید به صورت مکتوب انجام شود تا بتوانیم بار کوچکی از مصیبت بزرگی که بر دوش این عزیزان وارد شده کم کنیم.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45562

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.