به گزارش اکوایران، مجتبی توانگر رئیس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال شورای اسلامی در نامه ای به وزیر ارتباطات با اشاره به کاهش 40 درصدی درآمد اپراتورهای اینترنتی به ویژه اپراتورهای تلفن همراه در … کشور پس از فیلترینگ خواستار ارائه گزارشی از اثرات فیلترینگ و سیاست های حمایتی وزارت ارتباطات شد. درباره وضعیت پلتفرم های داخلی.

متن نامه این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شرح زیر است:

آقای دکتر زارع پور

وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلام

با توجه به اینکه حدود 4 ماه از اعمال محدودیت در اینترنت کشور و به ویژه فیلتر شدن برخی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی می گذرد، جنابعالی بارها اعلام کرده اید که این وزارتخانه در خصوص این محدودیت ها و فیلترینگ ها تصمیم گیرنده نیست، بلکه «احساس مسئولیت دارد». برای تقویت بسترهای داخلی و حمایت از آنها.” و تمرکز بر حمایت از پیام رسان هایی است که مردم به آنها لطف بیشتری نشان داده اند و با آماده سازی زیرساخت های آنها کیفیت آنها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

متاسفانه گزارش های منتشر شده از وضعیت مالی اپراتورهای اینترنتی به ویژه اپراتورهای تلفن همراه در کشور نشان می دهد که درآمد ماهانه این اپراتورها از خدمات دیتا نسبت به مدت مشابه قبل از اعمال محدودیت ها حدود 40 درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه اپراتورها با ایجاد، توسعه و به روز رسانی مستمر زیرساخت های ارتباطی نقش محرک و کلیدی در اقتصاد دیجیتال کشور دارند، تداوم این کاهش درآمد زیان های جبران ناپذیری را در این بخش به دنبال خواهد داشت.

گذشته از تأثیری که فیلترینگ و اختلال در دسترسی به اینترنت برای مشاغل و کاربران داشته است، این ظن وجود داشت که محبوبیت نسبی پلت فرم های داخلی می تواند تا حدی تأثیر فیلتر شبکه خارجی را جبران کند. متاسفانه آمارهای غیر رسمی منتشر شده از نرخ رشد ترافیک داخلی نشان می دهد: اولاً این نرخ رشد برای جبران کاهش ترافیک اینترنت ناشی از فیلترینگ کافی نیست و ثانیاً به دلیل الگوی کاملاً اشتباه اقتصادی در تعرفه ترافیک داخلی، افزایش آن نیز منجر به جبران درآمد از دست رفته می شود. هیچ اپراتور وجود ندارد.

با توجه به اینکه به غیر از اعلام تعداد کاربران فعال، ماهانه و روزانه برخی از پیام رسان های داخلی، آمار دیگری به صورت رسمی برای ارزیابی اثرات فیلترینگ و سیاست های حمایتی آن وزارتخانه از بسترهای داخلی منتشر نشده است. برای ارزیابی دقیق تأثیر سیاست‌ها ضروری است در چند ماه گذشته، وزارتخانه به تفکیک ماه‌های مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دی (تا پانزدهم 1401) موارد زیر را اعلام کرد:

– میزان کل ترافیک ماهانه اپراتورهای تلفن همراه به تفکیک هر اپراتور و همچنین به تفکیک ترافیک بین المللی و داخلی (بر حسب پتابایت)

– میزان درآمد محقق شده ماهانه اپراتورهای تلفن همراه به تفکیک هر اپراتور و همچنین به تفکیک ترافیک اینترنت بین المللی و داخلی.

– سهم ترافیک ماهانه هر یک از پلتفرم های: روبیکا، ایتا، بله، سروش، گپ، ای گپ و تلبیون از میزان ترافیک هر یک از اپراتورها به تفکیک ترابایت.

دستور فرمایید ظرف یک هفته آینده این آمار در اختیار کمیته دانش بنیان اقتصاد دیجیتال شورای اسلامی قرار گیرد.»

2

3