• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
2

ورود پول به صندوق‌های طلا رکورد شکست/ مرز مقاومتی مهم دلار هرات

  • کد خبر : 40834
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
ورود پول به صندوق‌های طلا رکورد شکست/ مرز مقاومتی مهم دلار هرات

معامله گران می گویند قیمت ها پس از شش هفته به نقطه بحرانی رسیده است / ارزش معاملات صندوق طلا از میانگین امسال فراتر رفت / تکنسین ها معتقدند دلار هرات بالاتر از مقاومت تثبیت می شود، تغییر کانال موجود است / چهار عامل چیست؟ چه چیزی باعث نوسان دلار و ارز شد؟

بازار ارز و ارز در حال افزایش بود و به مرزهای بحرانی رسید. قیمت دلار هرات از 59 هزار و 350 تومان آغاز شد و با 250 تومان افزایش به 59 هزار و 700 تومان به فعالیت خود پایان داد.

قیمت درهم امارات با اختلاف مثبت 60 تومانی 16 هزار و 210 تومان افتتاح شد و در نیمه دوم به 16 هزار و 310 تومان افزایش یافت.

قیمت ارز از 40 میلیون و 200 هزار تومان آغاز شد و از ابتدا روند صعودی را نشان داد تا با 550 هزار تومان افزایش به 40 میلیون و 750 هزار تومان رسید. در نهایت قیمت ارز روی 40 میلیون و 700 هزار تومان بسته شد.

معامله گران می گویند قیمت ها به مرزهای بحرانی رسیده است زیرا قیمت دلار و درهم در 42 روز یا 6 هفته گذشته کمتر از نرخ فعلی بوده است.

روز یکشنبه همچنان شاهد رشد ورود پول به صندوق های طلا بودیم و رکورد ورود پول به این صندوق ها در سال 1403 شکسته شد. امروز شاهد ورود 323 میلیارد تن پول به صندوق های طلا بودیم و ارزش و حجم معاملات نیز افزایش و فراتر رفت. میانگین امسال این تحرکات در صندوق های طلا از روز شنبه سیگنالی از نوسان به بازار داد.

به گفته معامله گران چهار عامل باعث افزایش قیمت دلار و ارز شده است. اولین عامل از دیدگاه وی بازگشت قراردادهای ارزی برای تمامی کالاهای صادراتی است. به نظر وی این اقدام بانک مرکزی باعث کاهش صادرات کالا شده است و این مقوله بر اساس آمار صادرات شرکت ها در بورس کالا است.

عامل دوم تزریق 19 سنت پول بانک مرکزی به بازار بین بانکی است. تحلیلگران بر این باورند که بانک مرکزی سال گذشته سیاست انقباضی خود را کنار گذاشت و در حال پمپاژ پول است. نکته حائز اهمیت این عملیات افتتاح رپو 85 روزه است که برای اولین بار از زمان تشکیل این بازار بود. از دیدگاه تحلیلگران، ریپوهای بلندمدت دست بانک ها را باز می کند تا بتوانند با سهولت بیشتری نسبت به خرید اوراق قرضه و اعطای تسهیلات اقدام کنند. در واقع به گفته تحلیلگران، اگر این پول به بازار ارز برسد، می تواند به رکود بازار پایان دهد.

همانطور که روز شنبه در «کاف بازار» گفتیم، دلالان نگاهی به تنش های منطقه دارند. با تشدید تنش بین اسرائیل و لبنان می گویند ریسک جدیدی به بازار اضافه شده و این ریسک را عامل سوم می دانند.

چهارمین عامل از دیدگاه معامله گران، رویکرد اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است. نام ترامپ و پیروزی او برای سمت هایی که در اولین دوره ریاست جمهوری خود از سال 1996 تاکنون داشت، بازار را نسبت به این نام حساس کرده است.

کلیدواژه های مهم انتخابات روز شنبه در بازار ارز مطرح شد که تحریم ها و FATF مهمترین آنها برای بازار بودند. به گفته تحلیلگران، تحریم ها و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF دلیل اصلی نوسانات بازار در سال های اخیر بوده است. اظهارات روز یکشنبه پزشکان در خصوص FATF در جلسه همفکری نمایندگان مجلس ایران توجه بازار را به خود جلب کرد. مزیکیان کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر FATF را حل نکنیم، پیامبر و پیامبر کاری از پیش نمی برند، گفت: اگر ما FATF را حل نکنیم، هیچ کاری از دست ما بر نمی آید.

با این اظهارات پزشکان به بازار هشدار داده شد که در صورت پیروزی پزشکان در میدان، ممکن است بازار ارز و ارز روزهای آرام تری داشته باشد.

به گفته تحلیلگران فنی، 59 هزار و 800 تومان مقاومت مهمی برای بازار دلار هرات است. به گفته آنها اگر قیمت دلار بالاتر از این نرخ روزانه تثبیت شود، ممکن است قیمت دلار وارد محدوده 60 هزار تومان شود. البته گروهی از معامله گران معتقدند محدوده 60 هزار تا قبل از انتخابات خط قرمز بازارسازان است و بازارساز با تزریق های قوی اجازه این نوسان را نمی دهد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40834

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.