• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

واردات خودرو پشت چراغ قرمز سکه!

  • کد خبر : 22543
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
واردات خودرو پشت چراغ قرمز سکه!

با اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، چالش تامین ارز در راه است. واردات خودرو به طور رسمی به کشور تایید شد و مشخص شد که گمانه زنی ها مبنی بر اینکه این روند (ورود خودروهای خارجی به بازار) به دلیل کمبود ارز بسیار کند پیش می رود، صحت دارد.

عباس علی آبادی وزیر امنیت اخیرا گفت: تنها نگرانی که وجود دارد تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو است. این گفته شما مهر تاییدی بر گمانه زنی ها مبنی بر مانع مبادله ای بر واردات خودرو به کشور است که طبق آمار و ارقام از آنچه انتظار می رفت فاصله زیادی دارد. این در حالی است که اکنون وزارت امنیت باید آیین نامه واردات خودروهای فرسوده (بر اساس قانون شورای اسلامی) را تهیه کند و از سوی دیگر مشغول تهیه آیین نامه واردات خودروهای برقی است. بنابراین به نظر می رسد در طراحی مقررات جدید موضوع «ارز» به عنوان یک چالش و مانع بزرگ برای واردات خودرو در نظر گرفته شود، در غیر این صورت واردات خودروهای برقی و کارکرده پیش خواهد رفت. نزدیک به توقف) مانند صفر کیلومتر.

بر اساس وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، آیین نامه واردات خودرو «جدید» باید در پایان هفته گذشته تدوین می شد، اما هنوز هیچ خبر رسمی در این زمینه منتشر نشده و جزئیات آن مشخص نیست. در دسترس. بنابراین دو چیز در این داستان ممکن است; یکی اینکه وزارت حریم خصوصی آیین نامه مربوطه را تدوین کند و این آیین نامه برای تصویب به هیئت مدیره در راه است. و ثانیا تدوین آیین نامه هنوز کامل نشده است. با توجه به اینکه هیچ خبر رسمی در خصوص تدوین آیین نامه و ارائه آن به دولت (تا لحظه نگارش این گزارش) منتشر نشده است، به نظر می رسد عدم تدوین این آیین نامه سناریوی محتمل تری باشد. به عبارت دیگر، وزارت امنیت احتمالا هنوز در تدوین آیین نامه «جدید» واردات خودرو به جمع بندی نهایی نرسیده است و اگر چنین است، به نظر می رسد اتفاق مثبتی رخ داده است.

حدود دو هفته پیش که عباس علی آبادی، وزیر امنیت، از تدوین مقررات «جدید» برای واردات خودرو تا 10 روز آینده خبر داد، نگرانی هایی نسبت به جزئیات وجود داشت. این نگرانی به این دلیل بود که وزارت امنیت چگونه قصد دارد ظرف 10 روز مقررات «جدید» واردات خودرو را تدوین کند؟ آن هم در شرایطی که خود علی آبادی اواخر خرداد به وزارت امنیت آمد و جای رضا فاطمی امین را گرفت. بنابراین، تدوین نشدن آیین‌نامه «جدید» تا امروز می‌تواند نکته مثبتی باشد، زیرا احتمالاً وزارت حراست می‌خواهد زمان بیشتری را برای تدوین این آیین‌نامه صرف کند و این فرصتی است تا نظر کارشناسان و کارشناسان را جلب کند. فعالان حوزه واردات

همانطور که علی آبادی در اوایل مردادماه اعلام کرد، به نظر می‌رسد مقررات «جدید» مختص واردات خودروهای برقی است. وی در آن زمان از تدوین آیین نامه واردات خودروهای برقی در روزهای آتی خبر داد و گفت: ابتدا اولویت واردات تاکسی های برقی است چرا که هزینه و منافع بیشتری برای کشور دارد. به گفته وزیر صمت، اولویت این وزارتخانه واردات خودروهای برقی نو و دست دوم است.

اظهارات علی آبادی اما افکار عمومی و فعالان واردات را با سوال مواجه کرد. یکی اینکه آیا قرار است آیین نامه «جدید» سند غالب در حوزه واردات خودرو تلقی شود؟ به عبارت دیگر آیا واردات خودرو (اعم از نو و کارکرده) به کشور محدود به مدل های برقی خواهد بود؟ و اگر وزارت امنیت از اتفاقات رخ داده برای واردات خودروهای جدید که آیین نامه آن در شهریورماه سال گذشته ابلاغ شده بود، عبرت بگیرد و بر اساس واقعیت های موجود آیین نامه به روز تری تدوین کند یا این کار را انجام خواهد داد. -به نام نوشتن از همان؟ به گفته کارشناسان، اگر سیاست گذار خودرو به دنبال تسریع در واردات و تنظیم بازار با این ابزار است، بهتر است آیین نامه قبلی (آیین نامه ای که در شهریورماه سال گذشته برای واردات خودروهای جدید ابلاغ شده بود) را پیش روی خود بگذارد. تا اشتباهاتش تکرار نشود.

عدم به‌روزرسانی و عدم به‌روزرسانی آیین‌نامه‌های قبلی و عدم تطابق آن با واقعیات، کافی است تا وعده‌های مسئولان قبلی وزارت امنیت در خصوص واردات خودرو محقق نشود. بر اساس این وعده ها قرار بود تا پایان خردادماه امسال 200 هزار خودرو به کشور وارد شود که تا به امروز یک صدم این طرح محقق نشده است. از سوی دیگر با وجود گذشت حدود یک سال از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، خودروی خارجی جدیدی به متقاضیان تحویل داده نشده است.

از ابتدا که این وعده ها داده شد، بسیاری از کارشناسان تاکید کردند که در مدت زمانی که وزارت امنیت مد نظر دارد، امکان واردات 200 هزار خودرو به کشور وجود ندارد و بزرگترین چالش، کمبود ارز است. در آن زمان البته وزارت صلح خوشحال بود که مذاکرات برجام را از سر بگیرد و تحریم ها و در نتیجه رشد منابع ارزی کشور را لغو کند. این سیاستمدار تحولات سیاسی را به سمت لغو تحریم ها و تحویل ارز مورد نیاز برای واردات خودرو (دو میلیارد دلاری) دانست. اما پیش بینی سیاستگذار محقق نشد و در نتیجه ارز مورد نیاز برای واردات خودرو تامین نشد و در نتیجه وعده واردات 200 هزار دستگاه خودرو که حتی یک صدم این برنامه هم نبود، نشد. برآورده شد. میوه دهی

حال که علی آبادی به چالش ارزی واردات خودرو نیز اعتراف کرده است، طبیعتا بهتر است در تدوین آیین نامه «جدید» واردات خودرو، تجربه مقررات قبلی را نیز در نظر بگیرد و به چالش تامین ارز در این موضوع فکر کند. . شاید یکی از راهکارها صدور مجوز استفاده از ارز مردم برای واردات خودرو باشد. در آیین نامه قبلی با وجود اصرار واردکنندگان برای صدور این مجوز، سیاستمدار بانکی اجازه آن را نداد و به نظر می رسد وزارت حراست هم پیگیر آن نبود. حال اگر علی آبادی می خواهد پروژه واردات خودرو دوباره شکست نخورد، بهتر است ابتدا یک ایده چالش برانگیز رد و بدل شود و از سوی دیگر آیین نامه ای متناسب با واقعیت های موجود تدوین کند و از رویاپردازی بپرهیزد.

مشوق واردات خودرو؟

با این حال، واردات خودرو به کشور بسیار عقب مانده است و ممکن است روند واردات در هفته های آینده اندکی تحت تاثیر قرار گیرد. چندی پیش اعلام شد که بر اساس توافق ایران و آمریکا بخشی از منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر در ازای آزادی برخی از زندانیان آمریکایی آزاد می شود. از آنجایی که پیش از این عنوان شده بود که منابع ارزی بلوکه شده کشور صرف واردات خودرو می شود، این احتمال وجود دارد که بخشی از این منابع برای واردات خودرو در آستانه استقلال مصرف شود. در این صورت پیش بینی می شود روند ورود خودرو به کشور کمی هولناک باشد، هرچند بعید به نظر می رسد کل ارز مورد نیاز برای واردات خودرو (دو میلیارد دلار) از این محل تامین شود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=22543

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.