به گزارش اخبار اقتصادی؛ داده های گمرک نشان می دهد که واردات گندم از نظر حجم و ارزش در دوره مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نصف کاهش یافته است و با توجه به اعمال مجدد محدودیت های صادراتی برای اوکراین، انتظار می رود جبران آن کمی دشوار باشد. به دلیل کاهش واردات اوکراین به همراه روسیه یکی از تامین کنندگان عمده گندم و غلات در جهان است و پس از اعلام روسیه مبنی بر عدم تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین موسوم به طرح «دریای سیاه» برای سال جدید، قیمت هر کدام سطل گندم بیش از 8 دلار گران شد و با این شرایط پیش بینی می شود امسال گندم وارداتی مورد نیاز کشور نسبت به سال گذشته گران شود.

به این معنا، دو روز پس از اجرای تعلیق توافقنامه صادرات غلات اوکراین، سازمان تجارت جهانی از کشورها خواست پس از خروج روسیه از توافقی که امکان ارسال غلات از بنادر اوکراین را فراهم می کرد، صادرات مواد غذایی را محدود نکنند. مدیرکل سازمان تجارت جهانی ابراز نگرانی کرده است که برخی از دولت ها از ترس بحران غذایی و افزایش قیمت ها ذخایر خود را نگه می دارند. اقدامی که می تواند روند صادرات گندم و غلات را با مشکل مواجه کند. اتحادیه اروپا به دنبال حمل و نقل بیشتر غلات اوکراین از طریق جاده و راه آهن است.

به گفته رئیس بنیاد ملی Trigueros، این کشور حداکثر به 12 میلیون تن نیاز دارد. بر اساس آمار اعلام شده نیاز صنعت به یک میلیون و 500 هزار تن گندم، بذر یک میلیون و 200 هزار تن و خبری به 8 میلیون و 300 هزار تن گندم نیاز دارد. طبق آمار سال گذشته چهار و نیم میلیون تن گندم وارد شده است. به کشور، در این شرایط می توان گفت خرید داخلی 7.5 میلیون تن است و مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

بررسی روند واردات گندم بهاره

بررسی روند ماهانه واردات گندم در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که واردات هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی به نصف کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی گمرک، ارزش واردات گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد و از نظر وزنی ۵۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمار گمرک، در بهار امسال حجم گندم وارداتی از 8 کشور «فدراسیون روسیه»، «سنگاپور»، «انگلیس»، «امارات متحده عربی»، «هلند»، «هنگ کنگ»، « قزاقستان و تیمور معادل 790 هزار تن است و ارزش واردات گندم به 349 میلیون دلار کاهش یافته است.

بر اساس اطلاعات گمرک، گران ترین گندم از فدراسیون روسیه وارد کشور شده است. بر اساس آمار گمرک، ارزش گندم وارداتی از این کشور معادل 222 میلیون دلار بوده که بالاترین ارزش را نسبت به سایر کشورها داشته و میزان گندم وارداتی از این کشور نیز معادل 551 هزار تن بوده است. از سوی دیگر در این مدت گندم به ارزش 81 میلیون دلار با حجم 154 میلیون تن از سنگاپور وارد کشور شده است، اما انگلیس سومین کشور واردکننده گندم به کشور است که ارزش گندم وارداتی از این کشور را به خود اختصاص داده است. معادل 69 میلیون دلار

گندم یکی