• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

هیچ کدام در بازار املاک و مستغلات؛ هم در تورم و هم در معاملات

  • کد خبر : 38883
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹
هیچ کدام در بازار املاک و مستغلات؛  هم در تورم و هم در معاملات

اکوایران: آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تعداد تراکنش‌های تهران در فروردین ماه سال جاری نسبت به اسفندماه کاهش شدیدی داشته است. آیا رکود بر بازار مسکن تاثیر گذاشته است؟

اخبار اقتصادی، آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن شهر تهران نشان می دهد که تعداد معاملات مسکن در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند و فروردین سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. به عبارت دقیق تر، تعداد معاملات مسکن از بیش از 6000 واحد در اسفندماه به تقریبا 1500 واحد در فروردین کاهش یافته است. رشد ماهانه تعداد معاملات مسکن در تهران طی فروردین ماه امسال به کمترین حد خود از حداقل خرداد 1401 رسیده است.

وضعیت قیمت تغییر چندانی نکرده و تقریبا ثابت مانده است. در بین مناطق 22 گانه تهران، منطقه 1 گران ترین خانه ها و منطقه 18 ارزان ترین خانه ها را دارد.

ثبات قیمت مسکن در تهران در اولین ماه سال جدید

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد در فروردین 1403 متوسط ​​قیمت هر مترمربع خانه در تهران به 81 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است. این رقم در اسفند ماه تقریباً 200 هزار تومان و در فروردین ماه سال گذشته تقریباً یک میلیون و 800 هزار تومان کمتر از رقم فعلی بوده است. بر این اساس برآورد می شود که رشد ماهانه قیمت مسکن در شهر تهران 0.2 درصد و رشد نقطه به نقطه قیمت 22.9 درصد باشد. نرخ تورم ماهانه 0.2 درصدی در فروردین ماه امسال حاکی از آن است که قیمت مسکن در پایتخت تغییر چندانی نداشته و نسبت به ماه قبل ثابت مانده است.

در بین مناطق 22 گانه شهر تهران بیشترین قیمت متری 150 میلیون تومان مربوط به منطقه 1 است. ارزان ترین قیمت متری 42 میلیون تومان مانند ماه قبل مربوط به منطقه 18 است. اگرچه آمار قیمت مسکن تغییر چندانی نکرده است، اما تعداد معاملات به شدت کاهش یافته و رشد آن به کمترین حد خود از حداقل خرداد سال گذشته رسیده است.

بازار املاک بهاری پایتخت سردتر از همیشه است

در فروردین ماه امسال تعداد معاملات مسکن در تهران به هزار و 508 واحد رسید. این رقم در اسفندماه 6179 واحد بوده است. بنابراین رشد ماهانه تعداد معاملات مسکن در شهر تهران به 75.6- درصد رسیده است که کمترین رشد ثبت شده حداقل از خرداد 1401 است.

این داده ها نشان می دهد که متقاضیان مسکن در پایتخت به شدت کاهش یافته و معامله قابل توجهی با قیمت های موجود انجام نشده است. تعداد معاملات مسکن در تهران در فروردین ماه سال گذشته یک هزار و 757 واحد بوده است. بنابراین برآورد می شود رشد نقطه به نقطه تعداد معاملات در فروردین ماه سال جاری منفی 14.2 درصد باشد. با توجه به کاهش شدید تعداد معاملات در ماه قبل و ثبات نسبی قیمت مسکن، به نظر می رسد سایه رکود بر سر این بازار افتاده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38883

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.