به گزارش اخبار اقتصادی، پیش از این اعلام شده بود که مرکز مبادلات ارز و طلای ایران در بهمن ماه افتتاح می شود، اما به گفته رئیس کل بانک مرکزی مشکلات زیرساختی فنی باعث تاخیر در تحقق این وعده شد.

دیروز بانک مرکزی در اطلاعیه ای از راه اندازی این مرکز در ساعت 11 صبح امروز (سه شنبه 11 اسفند) و همزمان با آن خبر داد. بازار ارز متشکل معاملات خود را در صرافی ها متوقف کرد و از صبح امروز تغییراتی در سایت بازار ارز ایجاد شد.

شورای پول و اعتبار در جلسه 20 بهمن ماه سال جاری مصوبه قبلی خود را در خصوص بازار معاملات ارزی اصلاح و آن بازار را به سطح توسعه یافته به عنوان «مرکز مبادلات ارز و طلای ایران» ارتقا داد تا در نهایت این مرکز جدید تبدیل شود. امروز راه اندازی شد؛ مرکزی که قرار است قیمت دلار در آن باشد، قیمت یورو و همچنین قیمت سکه و برخی نرخ های دیگر مانند قیمت طلا اما اینها برای فاز اول است و در آینده قرار است به یک مرکز بزرگتر و کامل تر برای معاملات تبدیل شود.

همزمان با تحولات این روزهای بازار ارز، روز گذشته سخنگوی بانک مرکزی به برخی اخبار و شایعات مبنی بر برکناری معاون ارزی این بانک واکنش نشان داد و تاکید کرد که «ادعای تغییر در معاون ارزی بانک مرکزی دروغ، غیرواقعی و تکذیب می شود. وی گفت: محمد آرام معاون ارزی بانک مرکزی هم اکنون در تدارک راه اندازی مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران است.

محمدرضا فرزین – رئیس کل بانک مرکزی – روز گذشته از انتصاب قیمت ارز و قیمت طلا وی بر اساس واقعیت های اقتصادی کشور از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی خبر داد و گفت: تمامی نیازهای واقعی کشور در مرکز مبادلات ارزی تامین می شود و با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور، نرخ ارز با توجه به منابع، هزینه های ارزی و عوامل اساسی کشف خواهد شد.

توضیحات فرزین درباره روش جدید تعیین نرخ ارز

راه اندازی این مرکز در راستای سیاست های هفته های اخیر بانک مرکزی برای ورود و مداخله در بازار و تعیین نرخ است. اوایل بهمن فرزین از تاثیر فضای مجازی بر بازار انتقاد کرد و گفت: منابع ما آزاد شده است و این را نه در حرف بلکه در عمل خواهید دید، ما ارز را در واقعیت عرضه می کنیم اما برخی در فضای مجازی اعداد می کنند. فضا و بگو بازار آزاد است. مادر بازار آزاد ما هم وارد می کنیم و نرخ ها را تعیین می کنیم.»

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر اعطای اختیارات بیشتر و احتمالا بی سابقه به بانک مرکزی و رئیس آن، اعلام شده است که با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، سایر نرخ ها غیر رسمی و هر نرخی غیر از آنچه در این مرکز و در نتیجه خرید و فروش در بازار غیر رسمی معنای قاچاق را خواهد داشت.

میرداماد فردوسی را قاچاقچی کرد

رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در بخشی از سخنان خود در مراسم افتتاحیه مرکز مبادلات ارزی برای چندمین بار بازار ارز آن را غیرواقعی دانست و گفت: نرخ بازار به دلیل انتظارات تورمی و عوامل مختلف به طور مداوم در حال افزایش بوده و بیشتر از سایت هایی با اهداف مشخص نشات می گیرد و باید مکانی را برای جایگزینی بازار آزاد ایجاد می کردیم و به همین دلیل بورس را راه اندازی کردیم. مرکز فرآیند تعیین قیمت در مرکز مبادلات به صورت روزانه کشف قیمت است.امروز رشد چشمگیری در آمار ارز تخصیصی خواهیم داشت.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی بانک مرکزی، مرکز مبادلات ارز و طلای ایران دارای چندین تالار معاملاتی و عرضه ارز و طلا خواهد بود که در فاز اول، تالار خدمات ارز و تالار حواله صرافی ایران افتتاح می‌شود. شروع به کار کند.

اهداف اصلی مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران

ایجاد مرجع قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا یکی از مهمترین اهداف مرکز مبادلات طلا و ارز ایران است.

این مرکز در راستای فعالیت خود به دنبال ابزارسازی و نهادسازی در بازار ارز و طلا و تقویت و بهینه سازی حداکثری زیرساخت های فناوری اطلاعات خواهد بود.

تالار ارز

منابع ارزی لازم از محل صادرات پتروشیمی، مس، معدن، فولاد، اصلاح نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار صرافی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران به واردکنندگان عرضه و عرضه می شود.

همچنین تامین ارز برای واردات دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ هر تخت 28 هزار و 500 تومان است. سامانه نیما با قدرت ادامه خواهد داد.

تالار ارز خدمات

با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، ضمن بازنگری در سرفصل های تخصیص ارز خدماتی، به منظور پاسخگویی به تمامی نیازهای واقعی ارزی از یک سو و جایگزینی روش های نظارت پسین به جای نظارت پیش از پیش، عناوین مرتبط با رویکرد تسهیل مقررات توسعه یافتند

از مهمترین سرفصل های ارز خدماتی اصلاح شده در آیین نامه می توان به سرفصل های ارز پزشکی، ارز دانشجویی، ارز ماموریتی، ارز مسافرتی، ارز شرکت های هواپیمایی داخلی، ارز شرکت های حمل و نقل زمینی و دریایی و … اشاره کرد.

فرآیند ارائه ارز در سالن صرافی خدمات

متقاضیان دریافت ارز خدماتی با مراجعه به مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، نیاز واقعی ارزی خود را به صورت اسکناس یا حواله به شرح زیر دریافت می کنند:

متقاضی باید به سایت مربوطه مراجعه و نیاز واقعی خود را به ارز ثبت کند و همچنین مدارک مربوط به هر سرفصل را در سامانه طراحی شده جهت بررسی دستگاه اجرایی مربوطه بارگذاری کند.

مدارک و مدارک مربوطه توسط دستگاه اجرایی ذیربط بررسی و بررسی و متقاضی به بانک ملی ایران ارجاع خواهد شد. متقاضیان پس از تایید پرداخت، برای دریافت وجه ارز اسکناس یا حواله مصوب به شعب منتخب بانک ملی ایران مراجعه و به نحو مقتضی از آن مطلع خواهند شد.

روش کشف نرخ

نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران در دو تالار نقد و حواله بر اساس منابع و هزینه های ارزی کشور و بر اساس متغیرهای پایه اقتصادی کشف و مبنای معاملات فی مابین است.

برنامه های آینده

توسعه مجامع بر اساس نیازهای متنوع ارزی، توسعه ابزارهای معاملاتی مبتنی بر ارز و طلا از جمله پیش و سوآپ، نرخ مرجع به عنوان ارز و نرخ مرجع طلای کشور و توسعه ارتباطات منطقه ای و بین المللی با منطقه و بازارهای مالی و ارز جهانی از مهم ترین برنامه های آینده است. مرکز مبادلات پول و طلای ایران است.

اولین قیمت های اعلام شده

به گزارش اخبار اقتصادی، در حالی که علامت بازار ارز متشکل صبح امروز با نرخ 44 هزار و 760 تومان آخرین نرخ دلار و 45 هزار و 207 تومان آخرین نرخ بسته شد، حوالی ساعت 13 با نرخ جدید و بسیار پایین تری باز شد.

بر این اساس جدول مربوط به قیمت دلار با عنوان «اسکناس دلار» با نرخ 415 هزار و 490 ریال (41 هزار و 549 تومان) و در جدول دیگر وجود دارد. قیمت دلار به عنوان «حواله دلاری» درج شده است که مبلغ 361300 ریال (36130 تومان) را نشان می دهد.

مرکز مبادلات طلا و ارز بالاخره افتتاح می شود