• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

هشدار نسبت به میزان سم در برخی محصولات کشاورزی/ مکاتبه با نهادهای امنیتی

  • کد خبر : 38373
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
هشدار نسبت به میزان سم در برخی محصولات کشاورزی/ مکاتبه با نهادهای امنیتی

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران گفت: متأسفانه میزان سموم در تعدادی از محصولات کشاورزی از حد مجاز فراتر رفته و در این زمینه با گروه های امنیتی و بالادستی مکاتبه و پیگیری کرده ایم. این موضوع را مطرح کرده اند.»

مهدی پیرهادی در همایش بزرگداشت هفته ملی سلامت که از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت مردم گفت: تعداد زیادی از مردم کشور بر اثر آلودگی هوا در طول سال جان خود را از دست می دهند. باید به این موضوع توجه شود و یکی از موضوعات پیشگام در این زمینه تاکسی و اتوبوس برقی و توسعه حمل و نقل عمومی و واگن های مترو است.

وی با اشاره به بسته شدن قرارداد اتوبوس ها و تاکسی های برقی گفت: برخی آن را زیر سوال می برند. اما این کار علمی است و نخبگان نباید تحت تأثیر تمایلات سیاسی برخی افراد سودجو قرار گیرند. قبلاً مردم می گفتند با تاکسی و اتوبوس برقی موافق هستند، اما حالا که به نتیجه رسیده است، قطعاً هجمه شدیدی به این موضوعات خواهد شد، زیرا پشت این موضوع یک سری سیاستمداران هستند که قصد دارند به این اقدام حمله کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران تاکید کرد: به طور قطع به برخی سیاست ها و برنامه های شهرداری تهران نقد داریم. اما کار خوب را نباید زیر سوال برد.

پیرهادی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به نبود سرویس بهداشتی کافی در برخی از مناطق تهران توضیح داد: نبود سرویس بهداشتی در برخی نقاط تهران از نقاط ضعف تهران است. تهران یکی از فقیرترین استان های کشور از نظر سرانه بهداشتی است. به طوری که در منطقه 19 حتی یک بیمارستان هم نداریم.

وی با بیان اینکه تعداد بیمارستان های خصوصی در مراکز تهران بسیار کم است و در جنوب تهران به ندرت تعداد بیمارستان های خصوصی بیشتر است.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به نقش کشاورزی و محصولات کشاورزی در سلامت گفت: امروز با توجه به ایجاد مراکز میوه و تره بار و میادین میوه و تره بار در مناطق 22 گانه تهران. : بیش از 267 میدان میوه و مرکز در شهر تهران داریم که متاسفانه میزان سموم برخی محصولات کشاورزی از حد مجاز فراتر می رود.

و ادامه می دهد: در دو سه سال اخیر در شورا پیشنهاد دادیم که بودجه هایی برای ایجاد آزمایشگاه ها در نظر گرفته شود تا بتوانند این مشکل را بررسی و تشخیص دهند. قرار است این آزمایشگاه قبل از پایان این دوره شورا به پایان برسد و راه اندازی شود. البته وزارت بهداشت نیز باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشد.

پیرهادی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت سلامت آب در سلامت جسمانی مردم به تشریح اقدامات شورای شهر و شهرداری تهران در این زمینه پرداخت: حفر چاه های بسیار عمیق در برخی نقاط با برخی دستگاه ها سلامت آب را به خاطر کیفیت آب با افزایش نیترات به خطر می اندازد. البته این آب استاندارد لازم را دارد; اما افزایش کیفیت آب بسیار مهم است.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، توسعه فضای سبز را اقدام بسیار خوبی برای ارتقای سلامت مردم عنوان کرد و ادامه داد: تعداد بوستان ها پس از انقلاب اسلامی 31 برابر شده است، 2 میلیون پارک. و تنها 500 هزار درخت در سه سال گذشته کاشته شده است. باید نسبت به قطع درختان حساسیت وجود داشته باشد و در اسفند 1402 600000 درخت در کمربند سبز کاشته شد که نباید نادیده گرفته شود.

وی افزود: در حوزه آب هوشمند و آبیاری اتفاقات خوبی افتاده است به طوری که 3 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته ایم تا درختان و فضای سبز تهران خشک نشود. بیش از 100 مورد فعالیت فقط در این حوزه انجام داده ایم که توسط شهرداری تهران پیگیری شده است. من فکر می کنم کار بد باید به آن اشاره شود. اما کار خوب هم باید بیان شود. به دلایل سیاسی نباید در مورد مسائل صفر یا صد نظر داشته باشید.

پیرهادی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به موضوع «ساخت و ساز سبز» گفت: ساخت و ساز سبز یکی از موضوعات مهم حتی در حوزه سلامت است. این استاندارد در کشورهای دیگر در حال اجرا است. اما در ایران تا امروز این موضوع اجرا و تدوین نشده بود. ما آن را پیدا کردیم. ساختمان سبز دارای 400 پارامتر است که در جلسه ای با نخبگان آن پیشنهاد شد که در فاز اول همه 400 پارامتر ارائه نشود، زیرا اجرا نمی شود. کار را با ارائه حداقل 200 پارامتر شروع می کنیم و سپس عناصر زیر را اضافه می کنیم و امسال ساختمان پایدار نهادینه می شود.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: امسال طرح جامع فضای سبز تهران را تصویب می کنیم. طرح جامع آب شرب نیز یکی از موضوعات کلیدی سلامت است که شورای شهر و شهرداری در آن نقش دارند و امسال آن را اجرا خواهیم کرد. از طرفی مناقصه ای برگزار کردیم و دانشگاه علم و صنعت برنده مناقصه «فهرست انتشارات» شد. 15 ماه دیگر به پایان می رسد و کار علمی منتشر می شود. مردان می توانند قبل از پایان سال این کار را انجام دهند. آخرین “فهرست انتشارات” ما مربوط به سال 2016 است، اطلاعات مربوط به سال 2015 است. از سال 2016 هیچ کاری در مورد آن انجام نشده است.

وی در خصوص نوسازی بافت های فرسوده و تاثیر آن بر سلامت گفت: نوسازی پارچه های فرسوده یکی از وظایف اصلی شهرداری است و ما آن را تسهیل می کنیم. حتی عوارض امسال نیز کمترین میزان در سال های گذشته در نظر گرفته شد و سعی کردیم از 19.5 بیشتر نباشیم و حتی روند در بسیاری از مناطق نزدیک به صفر بود.

پیرهادی با بیان اینکه همه دستگاه ها در جلوگیری از «فرسایش خاک» عقب مانده اند، یادآور شد: برخی دستگاه ها به دلیل برداشت بی رویه آب های زیرزمینی مشکل فرونشست زمین را ایجاد می کنند. فرسایش خاک یکی از مشکلاتی است که اگر منجر به فرونشست شود به راحتی قابل حل نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران درباره هشدار به ساختمان های ناایمن گفت: اخطار به ساختمان های ناایمن از وظایف شهرداری است؛ در حالی که اخطار ساختمان های ناایمن از جمله وظایف شهرداری است. اما دستگاه قضایی باید دستورات قضایی را اجرا کند و این موضوع را پیگیری قضایی کند.

وی درباره ایمنی در شهر، پارک ها و معابر نیز افزود: لایحه HSE برای اولین بار در این شورای شهر تهران به تصویب رسید. تلاش شد تا این اتفاق بیفتد و در این دوره شورا هم این اتفاق افتاد، اما جا برای نظارت، بررسی و اصلاح این لایحه وجود دارد.

پیرهادی درباره اقدامات شهرداری تهران برای افزایش مخازن آب اضطراری در مواقع بحران نیز گفت: یکی از موارد این بود که این مخازن را به شدت افزایش دادیم. مخازن 100 مترمکعبی و 10 هزار لیتری را در برخی نقاط شهر قرار دادیم تا مردم در مواقع بحران چند روزی از آب شرب استفاده کنند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38373

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.