• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
7

هشدار مدیر کل آب و فاضلاب کشور: خشکسالی ایران 4 سال به طول می انجامد

  • کد خبر : 32173
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
هشدار مدیر کل آب و فاضلاب کشور: خشکسالی ایران 4 سال به طول می انجامد

اخبار اقتصادی به نقل از تسنیم، هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران گفت: امروز شدت مصرف چالشی جدی برای بخش است. انرژی و پایتخت کشور است و در بخش آب این شدت مصرف بالا در بخش های مختلف دیده می شود.

وی افزود: شدت مصرف در کشور هم برای نسل فعلی و هم برای نسل آینده مشکل ساز خواهد شد و چشم انداز توسعه پایدار با این شرایط مصرف غیربهینه محقق نمی شود.

مدیرعامل یک شرکت مهندسی آب و فاضلاب این کشور خاطرنشان کرد: در همه بخش ها از جمله مواردی که برای شرب در نظر گرفته شده است، کشاورزی و صنعت باید روند مصرف را بازنگری کند و روند مصرف بهینه را اصلاح کند.

لزوم مدیریت علمی و جهادی در حوزه تامین و مصرف آب

ادامه: جشن چهارمین سال متوالی خشکسالی ما در کشور هستیم و علی رغم پیش بینی های سازمان هواشناسی بر اساس بارش های نرمال و غیرعادی متاسفانه شاهد کاهش بارش ها در پاییز امسال بوده ایم.

امینی با بیان اینکه کاهش بارندگی نگرانی ها را در حوزه منابع آبی کشور افزایش داده است، اظهار داشت: در چنین شرایطی وظایف ما بیشتر می شود و باید مدیریت علمی و جهادی در حوزه تامین و مصرف آب داشته باشیم.

وی افزود: بیلان منفی در سطح آب زیرزمینی و کاهش نزولات جوی شرایط تامین آب پایدار را به چالش می کشد. با کاهش منابع آب سطحی، برداشت از منابع آب زیرزمینی افزایش می یابد و با بدتر شدن بیلان منفی سفره های زیرزمینی، شاهد افزایش فرونشست در نقاط مختلف خواهیم بود.

کاهش 30 میلیارد مترمکعبی منابع آب تجدیدپذیر در 10 سال گذشته

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: منابع آب تجدیدپذیر کشور که حدود 10 سال پیش 130 میلیارد مترمکعب بود امسال به حدود 100 میلیارد مترمکعب رسیده است و این نشان می دهد که باید مدیریت دقیق تری داشته باشیم. . در حوزه منابع آب و این مسئولیت تنها به عهده وزارت نیرو نخواهد بود، بلکه همه دستگاه ها، سازمان ها و بخش های دولتی و غیردولتی و حتی مردم باید برای حکمرانی صحیح و منطقی در این بخش به میدان بیایند. مصرف کشور و توجه به اصلاح روند مصرف آب و بازنگری در روند موجود.

وی ادامه داد: راهکارها در قالب نقشه راه آب کشور و مصوبه شورای عالی آب به وزارت نیرو ارائه شد و همه دستگاه ها باید در این مسیر حرکت کنند.

استفاده از منابع آبی خاکستری در دستور کار قرار گرفت

امینی با بیان اینکه «استفاده از منابع آب خاکستری یکی از مصادیق اصلاح روند موجود است»، گفت: با تحولاتی که در وزارت نیرو رخ داد و اقناع دولت و حمایت شورای اسلامی بند الف تبصره 8 قانون بودجه سال 1402 و تاکید بر استفاده از پساب در برنامه هفتم توسعه.

وی افزود: در گذشته فاضلاب را فاضلابی می دانستند که محیط زیست و سلامت را مختل می کرد اما امروزه این نگاه اصلاح شده و فاضلاب یکی از قابلیت های منابع آب غیر متعارف محسوب می شود و در حال برنامه ریزی برای آن هستیم. .

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه بخشی از مصرف آب کشور در بخش صنعتی در صنایع بزرگی مانند فولاد، پتروشیمی، معادن، پالایشگاه ها و برق نیروگاه ها صورت می گیرد، گفت: امکان جایگزینی صنعتی وجود دارد. استفاده از فاضلاب که در این صورت اصلاح موثری در بحث افزایش بهره وری و مدیریت مصرف آب انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی دقیق و پایش هفتگی در مجموعه وزارت نیرو در حال انجام است تا بتوانیم هرچه سریعتر پساب های فاضلاب را در بخش صنایع حمل و نقل آب که امکان استفاده از پساب برای جایگزینی پساب های بالا را دارند جایگزین کنیم. آب با کیفیت

امینی خاطرنشان کرد: ظرفیت جایگزینی سالانه 1600 میلیون مترمکعب پساب با آب معمولی در بخش صنعت وجود دارد و در مجموع 313 میلیون مترمکعب منعقد شده است.

وی ادامه داد: برنامه دولت استفاده از بند الف تبصره 8 قانون بودجه است; این رقم در پایان دولت سیزدهم به یک میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32173

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.