• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

هشدار به مالکان / در صورت رعایت نکردن سقف اجاره بها جریمه می شوید!

  • کد خبر : 44767
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸
هشدار به مالکان / در صورت رعایت نکردن سقف اجاره بها جریمه می شوید!

به گزارش اخبار اقتصادی، بازار مسکن یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی کشور محسوب می شود و با وجود گذشتن فصل جابجایی، آثار و تبعات این بازار همچنان در بخش های مختلف قابل مشاهده است و بسیاری از مستاجران همچنان از اجاره بهای بالای املاک گلایه دارند. مسکن. و اعلام می کنند که فصل تابستان فرا رسیده و به نظر می رسد با پایان آن رعایت سقف اجاره مسکن به فراموشی سپرده شده است.

دولت در ابتدای سال قانون ساماندهی بازار زمین و اجاره مسکن را تصویب و ابلاغ کرد و مقرر شد تمامی مالکان حداکثر سقف اجاره ۲۵ درصد را رعایت کنند و در صورت عدم رعایت، جریمه خواهند شد در قانون مدیریت بازار زمین، مسکن و اجاره تلاش شده است که هم منافع مالکان و هم منافع مستاجران در نظر گرفته شود. در قانون مشوق هایی برای مالکانی که قانون را رعایت می کنند در نظر گرفته شده است.

بر اساس ماده ۷ قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره، دولت موظف است نرخ رشد اجاره بها را در استان‌هایی که تورم بیش از ۳۰ درصد است تعیین کند. نرخ اجاره بها پس از جلسه شورای عالی مسکن تعیین شد و حداکثر سقف اجاره مسکن 25 درصد، بیشترین نرخ اجاره بها برای استان یزد 26 درصد و کمترین برای سیستان و بلوچستان با 23 درصد تعیین شد.

وجود ضمانت نامه های اجرایی برای تعیین سقف اجاره مسکن

پیش از این ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره رعایت سقف اجاره بهای مسکن اعلام کرده بود: در قانون ساماندهی بازار زمین و اجاره بهای مسکن ضمانت های اجرایی لحاظ شده است. عدم رعایت سقف اجاره توسط مالکان در نظر گرفته شده است که یکی از موارد این قانون ضمانت‌نامه‌های لازم الاجرا به شکایت مستاجران اشاره دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که موجر بالاتر از سقف تعیین شده از مستاجر اجاره بگیرد، مستاجر می تواند تا 5 سال از موجر شکایت کند. موجر موظف است مبلغ اضافی را به مستأجر مسترد کند. علاوه بر این، بیش از سه برابر اجاره بها در یک ماه، برای صاحبخانه جریمه خواهد شد و مبلغ جریمه باید به حساب دولت واریز شود.

صاحبخانه ها فراموش کردند حداکثر سقف اجاره را تعیین کنند!

در همین حال زالی یکی از مستاجران منطقه خیابان هاشمی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از اواخر شهریور ماه به دنبال یک واحد مسکونی 90 متری بودیم، اما متأسفانه سال گذشته. عبور می کند “به مرور زمان، قیمت ها چند برابر می شود، اگر این طبیعی است.” که با پایان فصل اجاره باید قیمت ها بشکند و پایین بیاید اما می بینیم که قیمت ها تغییر نکرده است.

وی ادامه داد: طبق قانون همه مالکان باید سقف اجاره بها را رعایت کنند اما متاسفانه شاهدیم که برخی از مالکان با همکاری مشاوران املاک به سقف 25 درصدی اجاره بها اهمیتی نمی دهند و قیمت مورد نظر خود را به آنها تحمیل می کنند. اجاره . مستاجرین

مالکانی که سقف اجاره مسکن را رعایت نکنند جریمه خواهند شد

حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران سقف بالای نرخ اجاره مسکن در شهر تهران را 25 درصد عنوان کرد و گفت: هیچ مالکی حق افزایش بیش از این نرخ را ندارد و در صورت یافتن به آنها رسیدگی می شود. .

وی ادامه داد: به همه مالکان اخطار می کنیم که عوارضی بالاتر از این مبلغ تعیین نکنند زیرا مستاجران تا پنج سال فرصت دارند به شورای عالی حل اختلاف مراجعه و پنج برابر عوارض دریافتی از موجر و موجر دریافت کنند. مالکان و مالکان باید عدالت را در دستور کار خود قرار دهند و با تعیین سقف 25 درصدی اجاره بها برخی از نگرانی های مستاجران را کاهش دهند.

در نیمه دوم سال بازار مسکن آرام می گیرد

در ادامه داود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه شاهد نبودیم بازار اجاره مسکن با برقراری حداکثر سقف اجاره مسکن آرام نشده است، گفت: متاسفانه در فصل تابستان آمارها اعلام شد. نشان می دهد که قیمت اجاره بها افزایش یافته و شاهد قراردادهای زیرزمینی بوده ایم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به کنترل و ثبات، بازار اجاره مسکن نیاز به افزایش عرضه دارد و دولت باید برنامه ای طراحی کند تا متقاضیان بتوانند به راحتی به واحدهای مسکونی دسترسی داشته باشند. بازار املاک و مستغلات نسبت به سال گذشته 17 درصد در بخش اجاره و خرید مسکن رشد داشته است که نشان می دهد بازار بسیار پر نوسان بوده است. اگر اقدامات لازم برای کنترل بازار مسکن در دستور کار قرار گیرد، شاهد آرامش در بازار مسکن خواهیم بود.

پیش بینی می شود با پایان فصل نقل و انتقالات و ورود به فصل پاییز، قیمت اجاره مسکن کاهش یابد و بخشی از نگرانی های مستاجران و خریداران مسکن برطرف شود، اما آمار بانک مرکزی نشان می دهد که 51 درصد از تهرانی ها توان پرداخت این هزینه ها را ندارند. خرید خانه متری 88 میلیون تومان. آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران از افزایش متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن تا سقف 88 میلیون تومان خبر می دهد.

لازم به ذکر است که 51 درصد خانوارهای تهران را اجاره نشین تشکیل می دهند. اکنون باید منتظر اقدامات دولت برای کنترل قیمت اجاره مسکن و همچنین قیمت خرید و فروش خانه باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44767

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.