• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
9

هشدار به دنیا/ این ویروس جهان را ویران خواهد کرد + علائم

  • کد خبر : 26889
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
هشدار به دنیا/ این ویروس جهان را ویران خواهد کرد + علائم

ویروسی که اخیراً در هند شیوع یافته است، مانند ابولا، زیکا و کووید-19، توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از بیماری‌هایی طبقه‌بندی شده است که سزاوار تحقیقات اولویت‌دار هستند، زیرا پتانسیل ایجاد یک اپیدمی جهانی را دارد.

این کشور در حال حاضر با شیوع نادر ویروس نیپا، یک بیماری خطرناک با نرخ مرگ و میر بالا مواجه است. متأسفانه در حال حاضر هیچ واکسنی علیه آن موجود نیست و سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ و میر این ویروس را بین 40 تا 75 درصد گزارش کرده است.

شیوع نیپا چهارمین شیوع در ایالت کرالای هند در پنج سال اخیر است که آخرین آن در سال 2021 است. اگرچه این همه‌گیری‌ها معمولاً منطقه جغرافیایی نسبتاً کوچکی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما می‌توانند کشنده باشند و برخی از دانشمندان نگران هستند که افزایش شیوع در میان آنها وجود داشته باشد. جمعیت می تواند منجر به یک بیماری همه گیر شود.

مقامات ایالت جنوبی کرالا با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه در برابر این تهدید، برخی مدارس و دفاتر را برای جلوگیری از انتشار ویروس تعطیل کردند.

ویروس نیپا چیست؟

این ویروس ماهیت مشترک بین انسان و دام دارد، به این معنی که می تواند از حیوانات به انسان منتقل شود. نیپا معمولاً از طریق مایعات بدن حیوانات (خفاش ها و خوک های آلوده) یا از طریق غذای آلوده به انسان منتقل می شود، اما می تواند مستقیماً بین افراد نیز منتقل شود.

این ویروس باعث تب شدید می شود و اغلب منجر به مرگ و میر بالا می شود. نام این ویروس از شهری است که در آن کشف شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اگرچه شیوع نیپا نسبتاً نادر است، سازمان بهداشت جهانی (WHO) به همراه ابولا، زیکا و کووید-19 یکی از بیماری‌های اولویت‌دار برای بررسی پتانسیل همه‌گیری آن‌ها را شامل می‌شود.

علائم و درمان نیپا.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، علائم ویروس نیپا شامل تب بالا، سردرد، استفراغ و مشکلات تنفسی است. در موارد شدید، تشنج و تورم مغز می تواند منجر به کما شود.

متاسفانه در حال حاضر هیچ واکسنی برای نیپا وجود ندارد و سازمان بهداشت جهانی گزارش می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس بین 40 تا 75 درصد است. این بیشتر از کووید-19 است و میزان مرگ و میر در میان افراد آلوده به ویروس نیپا بسیار بالا است. بین 40 تا 70 درصد در مقایسه با کووید که حدود 2 یا 3 درصد بود.

برای مبارزه با شیوع فعلی، هند با تهیه 20 دوز آنتی بادی مونوکلونال از استرالیا گام مهمی برداشته است. این آنتی بادی ها برای درمان عفونت های ویروس نیپا ضروری هستند. آنتی بادی های مونوکلونال پروتئین های مصنوعی هستند که توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با پاتوژن های مضر تقلید می کنند.

منبع: رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=26889

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.