• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

«هزینه های عمومی» چهره ویژه رشد اقتصادی در زمستان 1402 است

  • کد خبر : 40472
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶
«هزینه های عمومی» چهره ویژه رشد اقتصادی در زمستان 1402 است

اکوایران: آخرین آمار نشان می دهد که در زمستان سال گذشته رشد اقتصادی «صادرات» منفی بوده است. این در حالی است که «هزینه های عمومی» بیشترین رشد را حتی در مقایسه با «سرمایه گذاری» دارد.

اخبار اقتصادی، آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که حجم واقعی اقتصاد ایران در زمستان سال گذشته به 214.5 میلیارد تومب رسیده است. بر این اساس حجم واقعی اقتصاد ایران در این فصل نسبت به زمستان 1401 2.9 درصد افزایش یافته است.

اقتصاد از اجزای مختلفی تشکیل شده است و روش های مختلفی برای دسته بندی این مولفه ها وجود دارد. یکی از این روش ها «هزینه» یا «هزینه» است. در این روش اندازه اقتصاد با هزینه های انجام شده در آن برای فعالیت های مختلف اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، اقتصاد به بخش خصوصی و خانوارها، بخش دولتی، بخش سرمایه گذاری و بخش تجاری تقسیم می شود و هزینه های انجام شده در هر یک در طول یک فصل محاسبه می شود. به همین دلیل به این روش هزینه می گویند.

داده های مرکز آمار نشان می دهد که در زمستان سال گذشته در بین مولفه های روش بهای تمام شده، هزینه های عمومی بیشترین رشد و صادرات کمترین رشد را داشته اند.

رشد 16 درصدی مخارج عمومی در پایان سال 1402

آخرین گزارش مرکز آمار از رشد اقتصادی نشان می دهد که این نرخ در زمستان سال گذشته به 2.9 درصد رسیده است. این در حالی است که رشد اقتصادی سال گذشته 5.1 درصد بوده است. بنابراین از نظر فصلی رشد اقتصادی کند شده است.

در بین مولفه های اقتصاد بر اساس روش بهای تمام شده، کمترین رشد با 2.7 درصد و مربوط به هزینه های نهایی خانوارها و بخش خصوصی بوده است. یعنی بهای تمام شده این بخش در زمستان سال قبل نسبت به مدت مشابه سال 1401 2.7 درصد افزایش یافته است، اما این افزایش نسبت به سایر مولفه های اقتصاد کمتر بوده است. از سوی دیگر بیشترین رشد اقتصادی 16.7 درصد بوده که مربوط به «هزینه های نهایی دولت» است.

تنها مولفه اقتصاد که اندازه آن نسبت به زمستان 1401 کاهش یافته است «صادرات کالا و خدمات» است. نرخ رشد اقتصادی این بخش در زمستان سال قبل منفی 5.5 درصد برآورد شد که نشان می دهد حجم صادرات ایران در این فصل نسبت به زمستان 1401 5.5 درصد کاهش یافته است. رشد زمستان گذشته 9.1 درصد بود.

رشد سرمایه گذاری در اقتصاد ایران نزدیک به 5 درصد

به جز بخش خصوصی، بخش دولتی، صادرات و واردات، مؤلفه دیگری مانند سرمایه گذاری نیز در روش بهای تمام شده بررسی می شود.

داده های مرکز آمار نشان می دهد که رشد سرمایه گذاری اقتصادی در زمستان سال گذشته به 4.9 درصد رسیده است. این نرخ در فصل پاییز 3.4 درصد بوده است، بنابراین در این فصل وضعیت سرمایه گذاری بهتر شده است. این بخش دارای دو زیربخش است و سرمایه گذاری را به «تجهیزات» و «ساخت و ساز» تقسیم می کند. در زمستان سال گذشته رشد سرمایه گذاری ماشین آلات 4.5 درصد و رشد سرمایه گذاری ساختمانی 5.3 درصد بوده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40472

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.