• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

نگرانی هایی در مورد افشای اطلاعات مالیات دهندگان مطرح شد.

  • کد خبر : 38848
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
نگرانی هایی در مورد افشای اطلاعات مالیات دهندگان مطرح شد.

اکوایران: از دیدگاه فعالان اقتصادی بخش خصوصی، یکی از مهم ترین نگرانی هایی است که به دلیل پیچیدگی قوانین مالیاتی و تشکیل شرکت های مشمول مالیات به وجود آمده است. افزودن اطلاعات مالی کارآفرینان و در نتیجه افزایش امکان افشای اطلاعات مؤدیان.

اخبار اقتصادی؛ بسیاری از صاحبان مشاغل معتقدند که قوانین مالیاتی پیچیده امروزی یکی از دغدغه های اصلی آنهاست. دغدغه ای که چالش های زیادی را ایجاد کرده است. یکی از آنها چالش تامین نیروی انسانی در حوزه مالی است. چالش بعدی این است که اطلاعات جمعی خود را در سیستم های تعریف شده منتشر کنید. موضوعاتی که اخیرا در جلسه کمیسیون تحول اتاق تهران مطرح شد.

در این جلسه مهرداد میراسماعیلی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت مخابرات گفت: تقریباً 20 تا 30 درصد نیروی انسانی در حوزه مالی برای رفع مشکلات مالیاتی وارد شرکت ها شده است. در حال حاضر بخش بزرگی از اقتصاد کشور از طریق قاچاق تامین می شود. شبکه فروش معاف از مالیات است.

سعید رسول اف نایب رئیس کمیسیون تحول اتاق تهران با انتقاد از سازمان امور مالیاتی گفت: بحران نیروی انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​امروز بسیار مشهود است. تا سال گذشته، ما نگران مهاجرت توسعه دهندگان حرفه ای خود از کشور بودیم، اما امروز نگران یافتن حسابداری هستیم که قوانین مالیاتی را بداند.

وی افزود: شرکت ها برای حل مسائل مالیاتی نیازمند یافتن حسابداران واجد شرایط هستند. کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​به جای هزینه های تحقیق و توسعه، باید هزینه های اضافی برای محاسبه، پرداخت و پیگیری مالیات خود داشته باشند.

اختلالات زیرساختی سیستم ها

رسول اف همچنین به اختلالات و چالش های زیرساختی نظام اشاره کرد. وی بیان کرد: اگرچه اجرای قانون پایانه های تجاری کار بزرگی است اما این سوال مطرح است که این سیستم تا چه حد پایدار است.

بحران افشای اطلاعات مالیات دهندگان

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در بخشی دیگر از این جلسه اعضا نسبت به جمع آوری اطلاعات صاحبان مشاغل و در نهایت موضوع افشای اطلاعات مودیان ابراز نگرانی کردند. نایب رئیس کمیسیون تحول اتاق تهران گفت: اگر این اطلاعات جمع آوری شود; فاش نمی شود و اطلاعات ما مانند سایر اطلاعات جمع آوری شده در کشور است. نشتی نداره؟ در دوره قبل که پرونده های قضایی مردم منتشر می شد؟ کسی عذرخواهی کرد؟ آیا کسی این رویداد را شناخت؟

امیرحسین تاجبخش یکی از شرکت های معتمد مالیاتی در پاسخ به نگرانی فعالان حوزه کسب و کار گفت: افشای اطلاعات از طریق نرم افزار سریعتر از شرکت های مورد اعتماد است. ما نمی گوییم این اتفاق نمی افتد. اما چند صد میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی به سازمان امور مالیاتی دادیم و مدیران ما از وزارت اطلاعات مجوز گرفتند. علاوه بر این، ما حق نگهداری داده ها را نداریم و با سازمان قراردادی مبنی بر عدم افشای اطلاعات امضا می کنیم.

امیر یزدانی مدیر یکی دیگر از شرکت های امانی مالیاتی نیز تاکید کرد که اطلاعات زمانی آشکار می شود که در یک مکان جمع آوری شود. در حالی که هر شرکت قابل اعتماد دارای مجموعه ای از modi است و این داده ها جمع آوری نمی شوند، بنابراین جای نگرانی نیست.

وی گفت: شرکت های مورد اعتماد در جریان ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی هیچ گونه دخالتی در اطلاعات مودیان ندارند و هر آنچه از سوی شرکت ها اعلام می شود بر اساس 11 عامل به سازمان منتقل می شود.

وی گفت: ما موظف هستیم آنچه را که دریافت می کنیم به سازمان تحویل دهیم. علاوه بر این، تا زمانی که بخواهیم داده های ارسال نشده را بازیابی کنیم، ذخیره داده ها انجام می شود. بنابراین، از زمانی که داده ها را ارسال می کنیم تا زمانی که سازمان به درخواست ما در مورد فاکتور موجود در پوشه Modi پاسخ مثبت می دهد. مسئولیت داده ها بر عهده شرکت مورد اعتماد است. زمانی که سازمان آن را تایید کرد؛ شرکت مورد اعتماد دیگر نمی تواند در آن فاکتور دخالت کند.

دفاع از سیستم پایانه فروشگاهی.

علیرغم انتقاد فعالان اقتصادی از سامانه جامع فروشگاهی، مدیران شرکت های مشمول مالیاتی که در این جلسه حضور داشتند از این سامانه دفاع کردند. محسن محمودی، مدیرعامل یکی از شرکت های امانی مالیاتی با بیان اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی با قانون پایانه های تجاری آشنایی کامل ندارند، گفت: این قانون عملاً اجاره عمومی و خصوصی را متوقف می کند، به این معنی که با اجرای قانون، قانون پایانه های تجاری را به طور کامل متوقف می کند. اعطای اجاره نه ممکن است و نه غیرممکن. با اجرای کامل این قانون احتکار صورت می گیرد.

وی افزود: با اجرای قانون تنها دو راه تولید کننده و واردکننده برای عرضه کالا وجود خواهد داشت که مبدأ دومی گمرک است. در ماه های آینده کلیه املاک و کلیه معاملات در پوشه شهرک ثبت خواهد شد. اگر موردی در پوشه شما وجود دارد که منشا آن مشخص نیست. سازمان امور مالیاتی و سازمان مبارزه با پولشویی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا به عنوان مؤدی به شما مراجعه می کنند.

محسن محمودی گفت: با این قانون دیگر نیازی نیست; اظهارنامه مالیاتی سه ماهه خود را ارسال کنید. همچنین با ظهور کامل این سامانه، بسیاری از سامانه ها از جمله سامانه جامع معاملات حذف خواهند شد.

ما پناهگاه مالیاتی نیستیم

همچنین تنی چند از مدیران شرکت های مشمول مالیات با حضور در این جلسه به فعالان اقتصادی حاضر در جلسه تاکید کردند که این شرکت ها مشمول کنترل مالیاتی نیستند و عدم آگاهی کارآفرینان از ماهیت و فعالیت شرکت های مشمول مالیات. شرکت های قابل اعتماد باعث شده است که در سطح شرکت های مشمول کنترل مالیاتی مورد توجه قرار گیرند. آنها تاکید کردند که این شرکت ها در واقع بازوی سازمان مالیات هستند.

آخرین فرصت برای مالیات دهندگان

آیدین جودی، مدیر گروه نظارت بر شرکت های مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز در بیانیه ای گفت: سامانه مودیان تنها راه ارتباط مودیان با این سازمان است. قانونگذار برای سهولت در رفع مشکل سامانه فروشگاهی قانون وضع کرده است. چالش فعلی بر اساس این قانون، مودیان می توانند اظهارنامه خود را تا پایان سال 1403 وارد سامانه کنند، بدین معنی که مودیان می توانند صورتحساب سال جاری خود را خارج از سامانه ارسال کنند. اما از ابتدای سال 1404 هیچ معامله ای خارج از سامانه پذیرفته نشده است.

گودی با اشاره به دو دفتر برخی شرکت ها و مشکلات موجود در فرآیند مالیات بر اساس سامانه های فروشگاهی، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سامانه فروشگاهی 70 ذینفع دارد که یکی از آنها سازمان امور مالیاتی است. به عنوان مثال، ما شناسه محصول را در سیستم جستجو نمی کنیم. اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر این موضوع تاکید کرد.

مصیبت بزرگ

در این نشست افشین کلاهی، عضو هیات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات جدی فعالان اقتصادی با سامانه پایانه فروشگاهی، گفت: در کشور بخشی به طور مداوم در حال تدوین قانون و طراحی سامانه است. برای بخش دیگری به عنوان کاربر. یکی از این قوانین سامانه پایانه فروشگاهی است که فعالان اقتصادی با آن مشکل جدی دارند. فاجعه بزرگ این است که پروژه ای با این عظمت بدون آموزش کافی و کافی اجرا می شود. به همین دلیل اجرای آن سه سال به تعویق افتاده است.

کلاهی با انتقاد از شرکت های مشمول مالیات ادامه داد: امیدوار بودیم در این جلسه مدل کسب و کار برای کاهش مشکلات فعالان اقتصادی ارائه شود اما این اتفاق نیفتاد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38848

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.