• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
0

نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور متوقف شد

  • کد خبر : 38549
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور متوقف شد

رکنا – به گزارش ایلنا، سال 1402 با اختلافی جالب دولت و مجلس به پایان رسید و سالی که لایحه بودجه برای اولین بار در دو مرحله با تغییر آیین نامه داخلی مجلس بازنگری شد. بازنگری بودجه را به پایان نرساندند و در عین حال برای چندین سال دوازدهم به روال معمول از تصویب آن خودداری کردند به طوری که سال 1403 بدون بودجه آغاز شد.

عنابستانی: دولت بدون بودجه کار می کند

علی اصغر عابستانی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه امسال، گفت: قرار بود ساختار بودجه در دو مرحله قبل از پایان اسفند ماه تکمیل شود، در حالی که چنین اتفاقی نیفتاد و اکنون در حال اداره کشور هستیم. یک ماه از سال می گذرد و می خواهند حقوق بدهند و هزینه کنند، در حالی که به نظر من هنوز بودجه تصویب نشده است، در واقع یک مرحله تصویب شده است و این یعنی تصویب نشده است در کشوری که دولت بدون بودجه کار می کند و بودجه تصویب نشده است خلاء را تجربه کرده ایم.

این اظهارات یکی از نمایندگان مجلس نشان می دهد که ارائه بخش دوم بودجه یک ماه بعد در ابتدای سال جاری و تصویب نشدن مهم ترین سند مالی سالانه کشور یعنی قانون بودجه باعث ایجاد سردرگمی عمومی شده است. برای اقشار مختلف مردم و مشخص نیست که در این شرایط سرنوشت عدم تصویب شرایط و ضوابط پرداخت خدمات حمایتی مانند وام ازدواج و وام فرزندآوری و یا در بحث در مورد افزایش حقوق، خواه این افزایش برای سربازان نیز اعمال شود یا خیر.

محمودزاده: پرداخت کلیه خدمات بانکی در کشور به طور کامل بسته شده است

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در این خصوص گفت: در مورد وام ازدواج و زایمان در این مورد سردرگمی وجود دارد که البته افزایش آنها تصویب شد اما معمولاً در ابتدای سال بانک ها اعتبارات لازم برای پرداخت آن را دریافت نکرده اند و در نتیجه نمی توانند پرداخت کنند». تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایراد دارد.

وی ادامه داد: البته این موضوع شامل انواع دیگر تسهیلات بانکی نیز می شود و پرداخت وام در کشور بسته شده است. برای بخش تولیدی مشاهده می شود که نرخ سود تسهیلات از 18 درصد به 23 درصد افزایش یافته و افزایش یافته است. 5 درصد از سوی دیگر مردم برای تامین هزینه های اولیه خود مانند رهن خانه اجاره ای نیازمند حمایت و اخذ وام هستند و در حال حاضر بانک ها حاضر به همکاری نیستند و باید هرچه سریعتر برای این وضعیت چاره اندیشی شود. “

درست: تصویب نشدن جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی کند.

البته نمایندگان معتقدند این بلاتکلیفی نباید وجود داشته باشد و بر اساس مقررات و قوانین موجود، دولت و بانک ها می توانند وام های حمایتی قرض الحسنه را پرداخت کنند، این بدان معنا نیست که طبق قانون بودجه تکمیل نمی شود. . کسانی که سال گذشته ثبت نام کردند و مزایای خود را دریافت کردند، به دلیل شرایطی به امسال موکول شده اند، بنابراین به نرخ سال گذشته و کسانی که امسال ثبت نام و ثبت نام کردند، به نرخ امسال دریافت خواهند کرد.

وی همچنین تصریح کرد: تسهیلات ازدواج و زایمان باید پرداخت شود و آنچه در اینجا مهم است آیین نامه بودجه ای است که تصویب و ابلاغ شده است، بر این اساس عدم بررسی و تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت ایجاد نمی کند. از امکانات .

هیچ بهانه ای برای عدم افزایش حقوق و مزایای سربازان وجود ندارد.

راستینه درباره افزایش حقوق سربازان نیز تصریح کرد: مصوبات را به دولت تحویل دادیم و اجازه دادیم جدول هزینه های خود را بر اساس مصوبه ها تنظیم کنند، بنابراین جداول ربطی به حقوق و مزایا ندارد؛ بنابراین این جداول ربطی به حقوق و مزایا ندارد. حقوق و مزایا از قوانین تبعیت می کند، بنابراین هیچ بهانه ای برای دولت وجود ندارد. دولت بر اساس مصوبات مصوب و ابلاغی حقوق و مزایای سربازان را افزایش دهد.

ما به یکسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه می دهیم

وی در پاسخ به این سوال که دولت مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده اما همسان سازی را اجرا نمی کند، گفت: یکسان سازی حقوق بازنشستگان باید اجرایی شود، قطعا این موضوع را که یکی از وظایف دولت است، پیگیری خواهیم کرد. این است که مفاد برنامه هفتم و با جدیت اجرای بودجه 1403 که تصویب و ابلاغ شده است. در بحث همسان سازی بین دولت و مجلس اتفاق نظر وجود دارد. اکنون که در ماه جاری اجرایی نشده است، دولت باید برای پرداخت معوقات خود در ماه های آینده اقدام کند.»

با توجه به این اظهارات نمایندگان مجلس، به نظر می رسد دولت ها در ابتدای سال جاری هیچ مانعی برای عدم اعلام و اجرای نرخ جدید تسهیلات ازدواج و زایمان و یا افزایش حقوق سربازان ندارند.

البته در روزهای پایانی سال گذشته نمایندگان در هنگام تصویب بند الحاقی در احکام بودجه عنوان کردند که «دولت مجاز است مفاد تبصره‌های این قانون را تا ابلاغ جداول تفصیلی آن اجرا کند. حداکثر تا پایان اردیبهشت 1403 با رعایت این مصوبات در خصوص وصول منابع و پرداخت اعتبارات بر اساس جداول تفصیلی قانون بودجه 1402 به عبارتی به دولت اجازه وصول مطالبات و خرج دادند. طی دو ماه اول سال

بر این اساس به نظر می رسد عدم پرداخت اعتبارات حمایتی در این موقع از سال بیش از معطل ابلاغ مصوبات و تخصیص اعتبارات باقی مانده باشد و نه چندان تصویب بودجه و جداول آن که معمولا حضور در ابتدای هر سال تا اواسط یا آخرین هفته اردیبهشت زمان می برد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38549

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.